תיאור מקרה

מקרה מדווח ראשון: תגובה אלרגית קיצונית לפניצילין אחרי מין אוראלי

ההלם האנפילקטי אצל האישה נגרם עקב העברת אמוקסיצילין באמצעות נוזל הזרע לאחר שהפרטנר שלה לסקס נטל את התרופה לטיפול בדלקת זיהומית באוזן

הרופאים המליצו להשתמש בקונדום. צילום אילוסטרציה

רופאים בספרד דיווחו למהדורת מרץ של הירחון British Medical Journal Case Reports על מקרה ראשון בעולם שבו טיפלו: אישה סבלה מתגובה אלרגית מהירה ומסכנת-חיים מפניצילין, לאחר שקיימה מגע מיני אוראלי עם הפרטנר שלה.

הרופאים מהמחלקה לרפואה ראשונית ודחופה והמחלקה לפרמקולוגיה קלינית בבית החולים האוניברסיטאי בעיר אליקנטה דיווחו כי האישה, בת 31, בלעה נוזל זרע ומיד אחר כך החלה להקיא, התקשתה בנשימה וגופה התכסה בזיעה והופיעה פריחה קשה. היא הועברה במהירות לבית החולים ושם עלה חשד שהיא נמצאת תחת הלם אנפילקטי – תגובה מהירה של המערכת החיסונית לחומר שחדר לגוף, מתפקד כאלרגן ובמהלך התגובה השתחררה כמות גדולה של היסטמין מן הרקמות, מה שגרם לתסמינים השונים, המפושטים.

הרופאים לא דיווחו כמה זמן חלף בין המגע המיני ועד שהאישה הובהלה לבית החולים לקבלת טיפול. עם זאת, פסלו הרופאים אלרגיה נדירה מאוד לנוזל זרע. כאשר התייצב מצבה סיפרה האישה לרופאים שטיפלו בה כי מעולם לא סבלה מתסמינים כלשהם בעת מגע מיני.

חקירת עומק העלתה כי הפרטנר לסקס, בן 32, נטל תרופה – אמוקסיצילין קלאוולניק (amoxicillin clavulanic acid) ממשפחת הפניצילין לטיפול בדלקת זיהומית באוזן. החשד העלה כי התגובה האלרגית נגרמה עקב העברת אמוקסיצילין באמצעות נוזל הזרע.

אמוקסיצילין (Amoxicillin, בקיצור אמוקסי, Amoxy) היא תרופה אנטיביוטית ממשפחת הפניצילינים החצי סינתטיים, משמשת כטיפול הבחירה - טיפול ברירת המחדל - במגוון זיהומים הנגרמים על ידי חיידקים הרגישים לתרופה. השימוש הנפוץ בה לטיפולים בזיהומי אף אוזן גרון, דרכי הנשימה, שלפוחית השתן וזיבה לא מסובכת. הגבר נטל את התרופה ארבע שעות לפני המגע המיני.

בדיווח ציינו הרופאים כי "ככל הידוע זה מקרה מדווח ראשון אי פעם בעולם".

בעקבות זאת ממליצים הרופאים לכל מי שיש לו תגובה אלרגית לתרופות מסוימות "להיות מודע ולהיזהר" מפני סיכון פוטנציאלי הקיים בסקס אוראלי ועל בני הזוג שמקיימים צורה זאת של מגע מיני להשתמש בקונדום.

בתוך כך דיווחו גם רופאים בריטים על מקרה אחר שהתרחש בעקבות מגע מיני אוראלי: אישה לקתה בשבץ מוחי. גם דיווח זה פורסם ב-British Medical Journal Case reports.

בדיווח שנמסר על ידי רופאים מבית החולים West Middlesex University Hospital, Isleworth האישה, בת 44, הובהלה לחדר המיון מחוסרת הכרה בעקבות יחסי מין אוראליים כאשר האישה היתה קרובה לשיא האורגזמה. בן זוגה הבחין שגופה התקשח והיא איבדה הכרה לשתיים-שלוש דקות.

בחדר מיון הראתה סימני חיות נורמליים והיא הגיבה היטב, אך התלוננה על בחילה ועל כאב ראש מתמשך. בעקבות תלונה זאת עברה בדיקת CT. התברר שהיא  סובלת משבץ מוחי מדמם, Subarachnoid haemorrhage, כאשר הדימום הופיע בין תאי המוח למעטפת שלו. האישה טופלה ב-endovascular coiling - הזרקת חומר המעודד היווצרות קריש דם והפסקת הדימום. היא אושפזה למשך שבועיים. אם לא היתה מטופלת מיד, הנזק למוח עלול היה להיות קבוע ואולי אפילו להסתיים במוות.

בדיווח הדגישו הרופאים כי בתשאול עלה כי האישה היא מעשנת בקביעות וגם בכך יש כדי סיכון לשבץ.

שבץ מוחי בעת אורגזמה נחשב לתופעה מוכרת, אולם נדירה. מתרחש כתוצאה מהפרשה גדולה מאוד של הורמונים הגורמים לעלייה בזרימת הדם ועומס גדול על כלי הדם, במיוחד במוח.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  אלרגיה לפניצילין,  מין אוראלי,  חדשות,  הלם אנפילקטי
תגובות
אנונימי/ת
18.03.2019, 18:49

שלל אנקדוטות לפורים קרוב לוודאי, מה בינן לבין רפואה? יש בטח דבר מה

אנונימי/ת
23.03.2019, 18:32

בהתחלה חשבתי שזה סיפור שמצוץ מהאצבע, אבל זה נראה שהוא מצוץ מאיזור אחר...

אנונימי/ת
18.03.2019, 22:59

האחד באפריל זה רק עוד שבועיים

19.03.2019, 00:15

באמת? מופרש בזרע? אז מה עם נשיקה צרפתית??
נשמע לי הרבה יותר ״קומון פרקטיס״ אם כבר..
(למה באנונימיות?? במה יש להתבייש?)

אנונימי/ת
19.03.2019, 18:07

הם לא התנשקו, נשיקות זה פאסה. היום ישר עוברים לתכלס.

אנונימי/ת
19.03.2019, 06:51

בסך הכל מקרה בו היא לא הספיקה להסיט את הראש בזמן (או שהוא קבע אותה עם הידיים או משהו בסגנון), היא נגעלה והחלה להקיא.
אם עשו מזה case report ב BMJ זה כנראה במסגרת הדיווחים ההומוריסטים שהם עושים אחת לשנה. רק חבל שכותבי האתר כאן נפלו במלכודת

אנונימי/ת
19.03.2019, 18:06

אם כל בחורה שמקיאה אחרי שגומרים לה בפה היתה מקבלת זריקת אדרנלין, אז... טוב, לא ממש מוצא את מטאפורה, אבל הסיפור של האלרגיה נשמע לי מוזר.

אנונימי/ת
19.03.2019, 22:56

עד שגמרתי לחברה שלי בפה היא הייתה בטוחה שטעם החיים זה קוקה קולה...

אנונימי/ת
20.03.2019, 07:48

כל המגיבים כאן דפוקים ממש, בושה. מקווה מאוד שהם לא רופאים.

אנונימי/ת
20.03.2019, 14:38

בתור מי שכתב את אחת התגובות שגרמה לך להתבייש - תקוותך נגוזה

אנונימי/ת
20.03.2019, 07:48

כל המגיבים כאן דפוקים ממש, בושה. מקווה מאוד שהם לא רופאים.

אנונימי/ת
20.03.2019, 07:48

כל המגיבים כאן דפוקים ממש, בושה. מקווה מאוד שהם לא רופאים.