חדשות

תרופות מזויפות אחראיות למותם של מאות אלפי ילדים שחלו במחלות קטלניות

דו"ח של מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב מגלה כי לפחות 300 אלף ילדים מתו בשנה האחרונה עקב נטילת תרופות מזויפות המופצות על ידי ארגוני פשיעה, ביניהן תרופות נגד מלריה, דלקת ריאות ומשככי כאבים

משככי כאבים, אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)

תרופות מזויפות כנגד מלריה, דלקת ריאות ומחלות קטלניות אחרות שניתנות לריפוי למרות חומרתן, הפכו לפנדמיה, מגפת-על, הגורמת למותם של מאות אלפי ילדים בעולם. לפחות 300 אלף ילדים מתו בשנה האחרונה עקב נטילת התרופות המזויפות הללו, כך על פי דו"ח חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-American Journal of Tropical Medicine and Hygiene.

ד"ר ג'ואל ברמן, חוקר בכיר במרכז הבינלאומי "פוגרטי" במכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH), יחד עם שותפיו למחקר מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ג'ונס הופקינס ובאוניברסיטת צפון קרוליינה, מסרו שאת התרופות המזויפות מפיצים ומספקים ארגוני פשיעה ו"הן אלו שאחראיות למקרי המוות, מעשים הדומים לרצח המוני", התבטא ד"ר ברמן.

כמות התרופות המזויפות המופצות בעולם, על סוגיהן השונים, נמצאת במגמת נסיקה וה-WHO החל להתייחס לכך ב-2010. בעשר השנים האחרונות מספר המדינות שבהן נמצאו תרופות מזויפות גדל ביותר מפי שניים. אחת הדוגמאות הבולטות: מספר המוצרים שנשאו תווית של חברת פייזר ושנתגלו כמזויפים גדל מ-29 שנתגלו ב-75 מדינות ב-2008 לכדי 95 מוצרים ב-113 מדינות אשתקד. "פייזר" מעסיקה צוות בטיחות כלל-עולמי העוסק באיתור הזיופים. הצוות בחן 250 רכישות של תרופת Xanax שנעשו דרך האינטרנט וגילה ש-96% מהן היו מזויפות. היו גם מקרים של תרכיבי חיסון מזויפים.

התרופות המזויפות כנגד מלריה הן "הגרועות" ביותר והמסוכנות ביותר לשימוש וגורמות למותם של כ-150 אלף ילדים מדי שנה, לעומת הערכה לפיה ב-2013 מתו עקב נטילתן 122 אלף. לפי הדו"ח, נתגלו גם תרופות מזויפות לבעיות רפואיות אחרות כמו דלקת ריאות אצל ילדים, יתר לחץ דם ומחלות כרוניות אחרות שנטילתן מהווה סכנת חיים ברורה. התרופות המזויפות ליתר לחץ דם מהוות כבר יותר מ-50% מכלל סוגי התרופות המזויפות שמופצות בעולם. האחרות הן נגד מחלות לב, אין-אונות, סוגי סרטן ומשככי כאבים במיוחד מקבוצת האופיואידים.

הדו"ח גם מצביע על המחיר הכלכלי הכבד של הפצת התרופות המזויפות המוערך ביותר מ-200 מיליארד דולר ועל תרומתן לסיכון המוגבר של עמידות החיידקים.

רוב התרופות המזויפות מגיעות לצרכנים דרך אתרי אינטרנט ובשנה האחרונה דרך אפליקציות בטלפונים חכמים שמאפשרות להזמינן ללא מרשם רופא והן מגיעות עד ביתו של הצרכן באמצעות שליחים על אופנועים, המופעלים למעשה על ידי ארגוני פשע וקבוצות טרור. אחת מכל עשר התרופות הזולות שמגיעות למדינות העניות לא עוברת שום מבחן איכות. גם מדינות מפותחות אינן חסינות כנגד התופעה.

היצרנים, המפיצים והמשווקים מתחזים ל"מעבדות" כאשר קווי היצור שלהן מיושנים ולא עומדים בדרישות היגיינה וניקיון בסיסיים. לא אחת התגלה כי התרופות מכילות או מצופות בפנטניל ובחומרים כימיים מזיקים אחרים. ב-2009 אותרו רק כמה גורמים המתחזים ל"בתי מרקחת מקוונים" ומוכרים תרופות מזויפות, אבל ב-2016 כבר אותרו 35,000 בכל העולם.

בנוסף לחברות התרופות, מוסדות מחקר ואקדמיה, ארגוני מלכ"ר שהחלו להעלות את המודעות לתופעה, גם משרד האו"ם לסמים ופשיעה, האינטרפול וה-WHO נכנסו לתמונה. "הבעיה היא שעל כל הגופים הללו להתאחד ולפעול במשותף ותחת הנהגה אחת ולא להסתפק במעקב אחרי הגורמים המפיצים, או זיהוי התרופות המזויפות ואיסוף נתונים על מימדי הנזק שהן גורמות אלא גם לתבוע ממשלות לפעול באמצעות חקיקה ותוך אכיפת סטנדרטים נוקשים ומחייבים כנגד התופעה המסוכנת", אמר ד"ר ברמן. הוא קרא לחתימה על אמנה בינלאומית בנושא הזה בנוסף למציאת פתרונות לבעיות טכניות הקשורות בייצור ובהפצה.

נושאים קשורים:  זיופי תרופות,  תרופות מזויפות,  ארגוני פשיעה,  חדשות,  פייזר,  בתי מרקחת מקוונים
תגובות
19.03.2019, 22:10

ממש שערוריה. איפה משרדי הבריאות