דעות

מדיניות בת היענה של הליכוד - איך הם מעיזים?

ההחלטה של מפלגות הליכוד, ש"ס, הבית היהודי ומפלגות נוספות לא להציג לקראת הבחירות שום תכנית או מצע להבראת מערכת הבריאות היא המשך ישיר לפליטת הפה של ראש הממשלה נתניהו: "את משעממת"

הקשיש המתין תשעה חודשים לניתוח. אילוסטרציה

סדר יום חדש נולד בישראל. בצד עיסוק אינסופי בפוליטיקה ובמפלגות, ביחסינו עם ארה"ב ושאר העולם, בבועת הקנאביס וביוקר המחיה, נחשף הציבור להתדרדרות במערכת הבריאות הציבורית, לצוותים הרפואיים הקורסים ולדחיסת חולים במחלקות. לא בכדי, הצהירה ח"כ אורלי לוי כי תדרוש את תיק הבריאות. כמוה גם ח"כ איציק שמולי, וגם סגן השר ליצמן לא חושש להכריז כי גם בממשלה הבאה ישאף לחזור למשרד.

לעומת זאת, הליכוד, ש"ס, הבית היהודי, הרשימה הערבית המשותפת ומפלגות נוספות, לא מציגות לקראת הבחירות שום תכנית או מצע בתחום הבריאות. זלזול? אולי הערכה שגויה לפיה המשבר ייעלם באחת מחיינו, בדיוק כפי שנחת עלינו במפתיע עם תמונות העומסים מהמחלקות הפנימיות, או שאולי מדובר דווקא בהתעלמות מכוונת, בעצת היועצים האסטרטגיים? כאילו אם מפלגה טומנת ראשה בחול, היא נותרת צחה מכל רבב, בעוד שאר המפלגות מתפלשות בשיח לשום מקום על המשבר הגדול.

אין צורך בכישורי נבואה מיוחדים כדי להעריך שיועצי הליכוד, ש"ס והמפלגות האחרות, שנמנעות מלהתייחס לקריסת מערכת הבריאות, חוככים ידיים בהנאה לנוכח שלל ההצעות להבראת המערכת, שנזרקות לחלל הציבורי על ידי יתר המפלגות וכוללות רעיונות שבחלקם אינם מתכתבים עם המציאות. אכן, חלק מהמצעים נכתבו בהתעלם ממבנה מערכת הבריאות, ממפת התחלואה, מתופעת הזדקנות האוכלוסיה ומהמחסור החריף באנשי מקצוע בתחומי רפואה מסוימים.

אבל, גם אם לקראת ה-9 באפריל מעתירות עלינו רוב המפלגות תילי תילים של הבטחות בחירות לשיקום המערכת, כמו הזרמת מיליארדים נוספים מדי שנה לתקציב הבריאות, וגם אם חלק מהפרשנים והעיתונאים משפדים על להבי סכינים את ההצעות הללו ומספקים הוכחות ניצחות לכך שאינן ישימות, הרי זה עדיין חיובי הרבה יותר ממדיניות בת היענה של הליכוד.

בין אם מדובר בטעות בשיקול הדעת הפוליטי לא להציע מצע בתחום הבריאות ולא להכריז על עניין בתיק הבריאות בממשלה הבאה, או באסטרטגיית בחירות מושכלת, התוצאה היא אחת: זלזול בבוחר. בעצם זהו המשך ישיר לפליטת הפה של ראש הממשלה נתניהו: "את משעממת", כלפי תושבת קריית שמונה, אורנה פרץ, שהעירה על העיכוב בפתיחת חדר מיון קדמי בצפון הארץ.

האם בכירי הליכוד ממלאים פיהם מים ונמנעים מלהציע מצע בתחום הבריאות כי קיבלו לאורך השנים פרוטקציות במערכת בצורת קיצורי תורים לרפואה מקצועית, לייעוציים ולניתוחים? האם בבואם להתאשפז, הם, בני משפחותיכם ומקורביהם, זכו למיטות מיוחסות במחלקות בתי החולים ולא התעכבו כשאר העם בחדרי המיון, או הושכבו אחר כבוד במסדרונות?

רוב העוסקים במקצועות הרפואה בארץ במערכת הציבורית הם אנשים מסורים ונהדרים, שמשקיעים לב ונשמה ביום יום, אבל גם הם, כדימוי החמור החרוץ ביותר – סופם לקרוס.

שנים רבות לא נכחו על סדר היום הציבורי בארץ המחסור הכרוני במוסדות השיקום והגריאטריה, התורים המרגיזים והשערורייתיים למרפאות ולרופאים מקצועיים ותת התקצוב הכרוני של המערכת, עד שלפני מספר חודשים נאלצו 110 רופאים מבוגרים ואחראים, מנהלי מחלקות פנימיות בבתי החולים, להניף את נס המרד ולהדהד את המשבר העצום ואת הייאוש. הם הפיצו לציבור תמונות של רפואה בתנאים מעליבים ובעומסים לא הגיוניים, תחת הקריאה הנואשת: "לפחות תבנו לנו עוד מסדרונות". בעקבותיהם באו קולות שבר אחרים מתוך המערכת, כמו מגדל קלפים שמתמוטט.

שימעו אתם שם בליכוד ובש"ס, הציבור אינו מטומטם. אפילו מצביעיכם המסורתיים והנאמנים חשים חמלה כלפי תצלומי הקשישים במסדרונות. גם הם מתרגזים נוכח המחזות המבישים מבתי החולים והעדויות הקשות, נוכח ההזנחה וההתעלמות.

יש לכם עדיין הזדמנות לשינוי. גלו ערנות, בררו מהר מהן הבעיות העיקריות במערכת הבריאות שבמשבר עצום, וגבשו פתרונות אפשריים. הציעו לציבור מצע לא רק בענייני בטחון ומדיניות, גם בתחום הבריאות. פשוט וכל כך משמעותי.

נושאים קשורים:  פנינה אלעזר שלו,  דעות,  מערכת הבריאות,  בחיורת 2019,  מפלגת הליכוד,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.03.2019, 11:56

זוהי ממשלת הליכוד שכבר פתרה את בעיית הרפואה הציבורית על ידי חקיקות שמטרתן "לחסל" או לפחות לפגוע אנושות ברפואה הפרטית.
חכמי חלם...

אנונימי/ת
15.03.2019, 14:29

יאללה הביתה, יותר מדי שנים בשלטון