חדשות

ספר חדש: תגובות עוריות כתוצאה משימוש בתרופות והטיפול במצבים אלה

הספר, שערכה ד"ר רוני גד-דודיוק, מרכז את המידע המעודכן על תגובות עוריות שכיחות ונדירות כתוצאה משימוש בתרופות, הידועות כיום בספרות הרפואית

ד"ר רוני גד-דודיוק, סגנית מנהל מחלקת העור במרכז הרפואי העמק. הרופאים למדים על האספקטים של המחלה ועל ביטויים עוריים נרחבים שנראו בקרב חולי קורונה

ד"ר רוני גד-דודיוק, סגנית מנהל מחלקת העור במרכז הרפואי העמק, מרצה בכירה קלינית בפקולטה לרפואה בטכניון ועמית מחקר באוניברסיטת טורונטו בקנדה, ערכה יחד עם עמית מקנדה ספר חדש שראה אור באנגלית ועוסק בתגובות שעלולות להיגרם בעור כתוצאה משימוש בתרופות.

הספר Advances in Diagnosis and Management of Cutaneous Adverse Drug Reactions - Current and Future - המיועד לרופאים ולרוקחים בעיקר ונכתב יחד עם פרופ' ניל שיר מאוניברסיטת טורונטו, ראה אור בהוצאת Springer Nature.

Advances in Diagnosis and Management of Cutaneous Adverse Drug Reactions- Current and Future

ד"ר גד-דודיוק: "אנשים הנוטלים תרופות לא תמיד מודעים לכך שיש מצבים שבהם התרופה עלולה לגרום לתגובות המתבטאות בעור. רוב התגובות בעור קלות, אך לעתים נגרמות גם תגובות קשות ואף מסכנות חיים". הספר מתאר את התגובות השכיחות לצד הנדירות שידועות כיום בספרות הרפואית. ד"ר גד מסרה כי זה הספר הראשון בעולם המרכז את המידע המעודכן ביותר ואת גישות הטיפול הרצויות במצבים אלה.

ד"ר גד התוודעה לפרופ' שיר, שנחשב לשם עולמי בתחום, בהשתלמות רפואית בת שלוש שנים שערכה במחלקתו ומאז היא ממשיכה לקיים עימו קשרי מחקר שונים ברפואת העור.

"מקובל לחשוב", אמרה, "שתגובה בעור לתרופה נגרמת מיד לאחר נטילת התרופה, אולם חשוב לדעת שרוב התגובות הקשות בעור לתרופות מופיעות דווקא כארבעה עד שישה שבועות לאחר התחלת נטילת התרופה, ולכן פעמים רבות החולה ואף הרופא המטפל לא מקשרים בין התגובה בעור לבין תחילת נטילת התרופה.

"כאשר מתחילים ליטול תרופה חדשה, חשוב לעקוב במשך שישה שבועות אחרי התגובה לה. אם מופיעה תגובה בעור, חשוב לדווח על כך לרופא המטפל. הסימנים שצריך לשים אליהם לב במיוחד ולדווח לרופא הם: תפרחת בעור המלווה בחום או בהרגשה של חולי, כאב ניכר בעור או גרד רב, כאבי מפרקים, נפיחות בפנים או קוצר נשימה".

עוד אמרה ד"ר דודיוק: "קיימות תרופות עם סיכון מוגבר יותר לגרום לתגובה עורית קשה ומסוכנת: תרופות נוגדות פרכוסים, אלופורינול, נוגדי דלקת ותרופות מקבוצת הסולפה. התגובה העורית הקשה תופיע באופן שכיח, כאמור, ארבעה עד שישה שבועות לאחר התחלת הטיפול.

"הביטוי הראשוני של התגובה היא בתחושה כללית של חולי - חום גבוה וחולשה. בהמשך מופיעים נגעים בעור ובריריות - העיניים, בפה וכן וגניטליה. כמו כן, איברים נוספים עלולים להיות מעורבים כגון כבד, כליות, לב ועוד. זיהוי מוקדם של המחלה, הפסקת התרופה שגרמה לתגובה ומתן טיפול תרופתי מהיר על ידי רופאים המנוסים בטיפול בתופעות אלו חשובים מאוד להשגת החלמה ומניעת סיבוכים רפואיים לטווח קצר וארוך".

נושאים קשורים:  ד"ר רוני גד-דודיוק,  תגובות עוריות,  תופעות לוואי,  חדשות,  המרכז הרפואי "העמק"
תגובות
13.03.2019, 20:52

ראוי לציון התגובה המאוחרת ,לעיתים אחרי שנים , של שימוש במעכבי ace ויכולה להתבטא בא גיור דמה
ללא שרופאי בתי החולים יודעים לטפל בתופעה חמורה זו על ידי הקספרון ולאו דווקא סטרואידים...

13.03.2019, 20:52

באנגיואדמה

14.03.2019, 01:25

כל הכבוד רוני!
תמיד היית תותחית.
יניב.