חדשות

מדענים מזהירים: שימוש מתמשך באוזניות אלחוטיות עלול לגרום לסרטן

250 מדענים חתמו על מסמך אזהרה שהועבר לארגון הבריאות העולמי: האוזניות האלחוטיות פולטות קרינה אלקטרומגנטית מסוכנת ויש להפעיל רגולציה על טכנולוגיית האלחוט כולה

קבוצה בת כ-250 מדענים פרסמה אתמול (ג') מסמך אזהרה שהועבר לארגון הבריאות העולמי של האו"ם (WHO) שבו היא מצביעה על סיכונים אפשריים לסרטן כתוצאה משימוש מתמשך באוזניות האלחוטיות שהן כיום טרנד עולמי אצל משתמשי טלפונים סלולריים ומכשירים רבים אחרים, גם להעברת נתונים באופן אלחוטי, מכשירים מקושרי WiFi ובלוטות' לתקשורת קצרת טווח.

האוזניות האלחוטיות AirPods, נטען במסמך האזהרה, עלולות לפלוט קרינה גם ברמות קרינה אלקטרומגנטית נמוכה. מחברי המסמך הביעו דאגתם בנושא הזה משום שהאוזניות נמצאות עמוק במידה מספקת בתעלת האוזן – אזור רגיש במיוחד לסיכוני קרינה. חותמי המסמך טוענים שמחקרים שנעשו על חיות מעבדה על תדרי קרינה אלקטרומגנטית מהרמות שהמכשירים הנ"ל פולטים העלו את האפשרות לקשר לסרטן. חותמי המסמך תובעים לאכוף לפחות ברמה המינימלית רגולציה על טכנולוגיית האלחוט כולה.

יש לציין שבשנת 2018 נמכרו בעולם כ-28 מיליון זוגות של אוזניות אלחוט של "אפל", למשל. הן מאד פופולריות כיום במיוחד בקרב משתמשים צעירים אבל גם בקרב עובדים במקצועות שונים שרוצים שידיהם יהיו חופשיות אבל הם יימצאו בתקשורת אלחוט רציפה עם טלפון נייד או מכשירים אחרים שהם נושאים עימם.

כיום כבר ידוע שהסיכון מגלי רדיו הוא בכך שהם מייצרים חום ועלולים לגרום לכוויות. בשלב זה אין עדיין ממצאים מבוססי ראיות במחקרים העוסקים בהשלכות ארוכות הטווח של פליטת גלי רדיו גם בתדרים האלקטרומגנטיים הנמוכים. חשיפה לקרינה שאלה יוצרים, כפי שעלה ממחקרים שונים בבעלי חיים, הצביעה על פגיעה באיברי רבייה, במערכת העצבים ועל נזקים גנטיים ואלה היו הרבה יותר שכיחים מהצפוי.

בשנה שעברה הזהירה קבוצת חוקרים אחרת על האפשרות לסיכון לסרטן עקב קרינה אלקטרו-מגנטית ממכשירי תקשורת אלחוטית במסמך שנמסר למכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH). עתה קוראת קבוצת החוקרים במסמך החדש ל-WHO לבצע בדיקה מעמיקה.

יש לציין כי הסוכנות הבינלאומית למחקרי סרטן כבר הכריזה בעבר שתדרי קרינה אלקטרומגנטית - EMF עלולים להיות קרצינוגניים. בין סוגי הסרטן שעליהם הצביעה הסוכנות – סרטן ראש. עד כה נעשו מעט מחקרים בהקשר לסיכון הקיים במכשירי תקשורת מבוססי בלוטות' – טכנולוגית תקשורת קצרת טווח שהיא בליבת האוזניות האלחוטיות החדישות.

בעקבות עצומת האזהרה פרסמה אמש האגודה למלחמה בסרטן המלצותיה לצמצום ברמת החשיפה לקרינה מהטלפון הסלולרי: יש להשתמש באוזניה אבל לא אלחוטית (דיבורית אישית) מבלי להצמיד את המכשיר לאוזן. בעת נהיגה יש חשיבות כפולה לשימוש בדיבורית. יש להימנע, ככל האפשר, מנשיאת הטלפון הסלולרי כשהוא צמוד לגוף - בחגורת המכנסיים, בכיסי בגדים, על הצוואר באמצעות שרוך.

מחקרים, הצביעו על קשר בין נשיאת טלפון סלולרי על הגוף לבין פגיעה בפוריות. ייתכן שבעתיד גם יימצא קשר בין נשיאת המכשיר על הגוף עצמו לבין נזקים נוספים.

במכשיר טלפון סלולרי קבוע ברכב, מומלץ להתקין אנטנה מחוץ לרכב ולא בתוכו. באזורים שבהם הקליטה חלשה כמו מעליות, מומלץ להמעיט בשימוש בטלפון הסלולרי כשהוא צמוד לגוף. כאשר מפעילים טלפון סלולרי באזור קשה לקליטה, עולה עוצמת השידור והקרינה. בטלפונים סלולריים שבהם קיימת אנטנה נשלפת, מומלץ לשלוף אותה למלוא אורכה כדי להרחיקה ככל האפשר מהראש וכך להקטין את רמת החשיפה לקרינה הנפלטת מהטלפון הסלולרי.

יש להקפיד על כללי הזהירות במיוחד בקרב ילדים - קבוצה רגישה לגורמים סביבתיים שונים. בחלק ממדינות אירופה המליצו הרשויות להגביל שימוש בטלפון סלולרי בקרב ילדים.

נושאים קשורים:  אוזניות אלחוטיות,  קרינה אלקטרו-מגנטית,  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  סיכון לסרטן,  טלפון סלולרי
תגובות
13.03.2019, 18:52

מדענים? מאיפה בדיוק צצו ה"מדענים" האלה? על אף שכל הסיפור נשמע מגוחך, היה נחמד אם היה אזכור מי הם למקרה שהם מצאו בדל ראיה שהיא קצת יותר מ"טיגנו מאות עכברים בקרינת רדיו והיו שניים שחטפו סרטן".
מדענים אמיתיים לא שולחים מכתב חריף למערכת, מדענים עורכים מחקרים.

13.03.2019, 19:08

הקשר בין קרינה אלקטרומגנטית וקרינה אחרת שאיננה מייננת לבין סרטן לא הוכח. למרות השימוש הנרחב בטלפונים סלולריים אין מגיפת סרטן...
עם זאת ראוי להימנע מחשיפה מיותרת לקרינה זו

אנונימי/ת
14.03.2019, 07:10

כתבה ברמה שמתאימה לטמקא, לא לאתר זה. חבל.

27.02.2020, 08:43

עברה שנה, יש הוכחות? מה חדש? ואם מדובר על אוזניות בלוטוס שאינן בתוך תעלת האוזן, אלא אוזניות גדולות, הסכנה עדיין קיימת? קל להגיד להפחית שימוש תמיד אבל זה לא פרקטי