חדשות

אשת הנשיא נחמה ריבלין עברה בהצלחה השתלת ריאה ב"בילינסון"

לפני כחודש נקראה הגברת ריבלין לעבור השתלת ריאה, אך זו בוטלה ברגע האחרון בשל חוסר התאמה | אמש הושתלה בה ריאה מתאימה והיא כבר נושמת בכוחות עצמה

הגברת נחמה ריבלין ז"ל והנשיא רובי ריבלין. "הזדקקה לחמצן אך התעקשה ללוות את בעלה בנסיעותיו". צילום: קובי גדעון/ פלאש 90

צוות שהוביל פרופ' דן ערבות, מנהל המערך לניתוחי לב וחזה במרכז הרפואי בילינסון, יחד עם פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות בבית החולים, ביצע את השתלת הריאה שעברה אתמול (ב') אשת נשיא המדינה, נחמה ריבלין.

פרופ' קרמר, שהוא גם רופאה האישי של אשת הנשיא בשמונה השנים האחרונות, סיפק את ההסבר הרפואי על התהליך: "השתלת ריאות מיועדת לחולים עם מחלות ריאה סופניות שלא ניתן עוד לטפל בהם באמצעים רפואיים תרופתיים. יש מספר מחלות שבעקבותיהן הריאות נהרסות עם השנים. חלק מהחולים, שבהם הטיפול התרופתי לא עוזר, נאלצים להגיע להשתלה.

"לאור ההצלחות בניתוחי השתלות ריאות, מטופלים אלה זוכים לחיים חדשים ומלאים לאחר הניתוח. מחלות הריאה שמובילות לצורך בהשתלה: פיברוזיס ריאתית, אמפיזמה, ציסטיק פיברוזיס (CF) ויתר לחץ דם ריאתי.

"בחולים הסובלים מפיברוזיס ריאתית – המחלה שבה חלתה אשת הנשיא – הרס רקמת הריאה מוביל להצטלקויות בריאה, עד שהן חוסמות את כניסת החמצן לגוף. הסיבה ליצירת הצלקות לרוב אינה ידועה, אך בחלק מהמקרים היא נגרמת כתוצאה משאיפת חומרים שונים, ביניהם מתכות, שיש או אזבסט.

"לאחר השחרור מבית החולים על המושתל ליטול באופן קבוע תרופות נוגדות דחייה, אך פרט לכך הוא חוזר לשגרת חיים רגילה לחלוטין. המושתלים שעוברים את ההשתלה בהצלחה, לרוב אינם נזקקים עוד לטיפול בחמצן. רמת החמצן בדם שלהם טובה, נפחי הריאה משתפרים בהרבה ושיעורי זרימת האוויר שבים לרמתם התקינה. לאחר תקופת החלמה, כמעט כל החולים שבים לתפקוד מלא, עם סיבולת טובה למאמץ ויכולים לחזור לעבודה ולפעילות ספורטיבית מלאה.

"תוחלת החיים של מושתלי ריאה עולה עם השנים: עד לפני 20 שנה, עמדה תוחלת החיים שלהם על חמש שנים בממוצע. היום תוחלת החיים נעה בין עשר שנים ל-15 שנה בממוצע, בחולים המקפידים על נטילת התרופות, הגעה למעקב מסודר ופעילות גופנית".

פרופ' ערבות מסר היום ל"חדשות הבוקר" בערוץ 12 עדכון על מצבה הרפואי של גברת ריבלין: "המהלך אחרי הניתוח היה תקין ואפילו משביע רצון. החלטנו הבוקר לנתק אותה ממכשירי ההנשמה. הערנו אותה והוצאנו את צינור ההנשמה. כרגע היא נושמת לבד עם הריאה החדשה. היא מתקשרת, מדברת ושמחה מאוד שהיא נושמת בכוחות עצמה".

ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות ב"בילינסון", מסר כי אשת הנשיא תזדקק לפחות לשבועיים של אשפוז. בניתוח ההשתלה הזה היא עברה בהצלחה את השלב הראשון הנוגע להימנעות מסיבוכים מיידיים כמו דימום ודלף אוויר. אבל השלב היותר קשה שלפניה נוגע לקליטת הריאה שהושתלה וכיצד גופה יגיב לתרופות נגד דחייה וכן שלא יהיו זיהומים שמופיעים לעתים אצל מושתלים.

פרופ' ערבות סיפר שגברת ריבלין היתה ברשימת המתנה להשתלה במשך למעלה משנה. "לפני כחודש היא נקראה לעבור השתלת ריאה, אך זו בוטלה ברגע האחרון כיוון שהריאה לא התאימה. הפעם הריאה התאימה. הצוות שלנו יצא להנציל את הריאות, בדק אותן וברגע שהחלטנו שהריאות תקינות ומתאימות, הורדמה גברת ריבלין ונכנסה לניתוח".

מהרגע שהריאות מוצאות מגוף התורם, יש להשתילן בגוף המקבל בתוך שש שעות ואז במקביל להוצאת הריאות מגוף התורם מתחיל ניתוח הוצאת הריאה החולה והכנה לקליטתה אצל המקבל.

פרופ' ערבות הדגיש כי מדובר בהליך מורכב המחייב פתיחה מלאה של בית החזה. "תחילה מנתקים את כלי הדם המחברים בין הריאה החולה ללב ולדרכי האוויר, כדי להוציא את הריאה החולה מגוף המטופל. בשלב הבא משתילים את הריאה מהתורם על ידי חיבור הסמפונות, העורקים והוורידים של הריאה מהתורם - לאלה של המטופל".

תורם הריאה - יאיר חלבלי, בן 19 שנהרג בתאונת לילה באילת. הוא הועבר תחילה ל"יוספטל" ומשם ל"סורוקה", שם נקבע מותו ממוות מוחי. משפחתו הסכימה לתרומת האיברים. הלב הושתל אתמול בגופה של תושבת שפרעם בת 27 שפונתה ל"שיבא" לאחר שעברה דום לב נדיר והיתה מאושפזת בבית החולים למעלה מחודש. את ההשתלה ב"שיבא" ביצע צוות שהוביל פרופ' יעקב (ג'יי) לביא, מנהל היחידה לניתוחי חזה. בריאה השנייה שנתרמה זכה חולה נוסף שהמתין שנה ומחצה.

הצוות המשתתף בניתוח השתלת ריאות כולל כמה מנתחי לב וחזה, שני מרדימים ושני טכנאי מכונת לב ריאות. אחד המרדימים היה פרופ' ליאוניד אידלמן. משך הניתוח כשמדובר בהשתלת ריאה בודדת, כפי שעברה אשת הנשיא, 8-4 שעות.

עוד סיפר פרופ' ערבות: "כל ניתוח מרגש וכל השתלה עוד יותר מרגשת אבל אנשי מקצוע יודעים לשמור על קור רוח, להתרכז בניתוח ולעשות אותו על הצד הטוב ביותר. הופעל צוות גדול מאוד שעבד כולו בהרמוניה בצורה טובה למען הצלחת הניתוח. התרגולת שהיתה לפני חודש הכינה את אשת הנשיא נפשית לעניין. היא היתה נחושה ללכת להשתלה כיוון שהבינה שמצבה מידרדר והיא חייבת אותה בשביל לחיות".

פרופ' ערבות ציין עוד כי בהשתלת ריאות ניתן להשתיל ריאה בודדת, שתי ריאות או לב וריאות יחד - זאת על פי מחלתו של המטופל. בישראל שיעורי הצלחת השתלות הריאות הם מהגבוהים בעולם, כ-90%. רוב השתלות הריאות ועשרות השתלות לב ריאות מבוצעות ב"בילינסון". בית החולים מסר כי מדי שנה כ-60 איש עוברים השתלה זאת וההשתלה שעברה גברת ריבלין היתה "כמעט ה-750 שנעשתה ב'בילינסון'". כיום ממתינים להשתלת ריאה עוד כ-100 חולים.

ד"ר סאוטה ציין כי מידת ההצלחה נמדדת בהישרדות: בשנה ראשונה לאחר ההשתלה שיעורה 84%, לאחר חמש שנים - כאשר יש השתלות של שתי ריאות - לערך 80% בעוד שעם ריאה אחת 65%-60%.

נושאים קשורים:  נחמה ריבלין,  השתלת ריאה,  בית החולים "בילינסון",  פרופ' דן ערבות,  פרופ' מרדכי קרמר,  חדשות,  פיברוזיס ריאתי
תגובות
אנונימי/ת
13.03.2019, 21:02

כל הכבוד לכל הצוותים בבילינסון תותחים
באמת עבודת קודש אין סופית