סוכרת סוג 2

פינוי אינסולין לאחר מתן גלוקוז באנשים שעברו ניתוח מעקף קיבה וניתוח טבעת

פינוי אינסולין כבדי אשר מהווה בקר משמעותי של הומאוסטזיס גלוקוז נמצא מוגבר באנשים שעברו ניתוחים לירידה במשקל וישנם הבדלים בין הפינוי לאחר צריכת גלוקוז פומית לצריכה תוך-ורידית המתווכים על ידי GLP-1

04.03.2019, 18:07
בדיקת רמות גלוקוז בדם (אילוסטרציה)
בדיקת רמות גלוקוז בדם (אילוסטרציה)

פינוי אינסולין כבדי הינו בקר משמעותי של הומאוסטזיס גלוקוז. החוקרים שיערו כי השיפור בשיעור פינוי האינסולין תחת תנאי צום ולאחר מתן גלוקוז פומי ותוך ורידי ישתפר באופן דומה לאחר ניתוח מעקף קיבה מסוג roux-en-yי(RYGB) וניתוח טבעת קיבה מתכווננת (AGB) כפונקציה של אובדן משקל. כמו כן, החוקרים שיערו כי ההבדל בשיעור פינוי האינסולין לאחר גירוי גלוקוז פומי ותוך ורידי יהיה גדול יותר באנשים שעברו RYGB מאשר באלו שעברו AGB, השפעה המתווכת על ידי GLP-1.

החוקרים חישבו את קצב פינוי האינסולין (insulin clearance rate-ICR) בתנאי צום (F-ICR), לאחר מתן גלוקוז פומי (O-ICR) ולאחר קלמפ גלוקוז תוך ורידי איזוגליקמי (IV-ICR) במטופלים עם סוכרת סוג 2. החישוב בוצע לפני ואחרי ירידה של 10% במשקל, ושוב לאחר שנה מביצוע RYGB או AGB. במחקר המשך, O-ICR נבדק בעוקבה עצמאית של אנשים עם סוכרת סוג 2 לפני ושלושה חודשים אחרי RYGB עם וללא עירוי exendinי(9-39).

החוקרים מצאו כי במחקר הראשון גיל, BMI, משך סוכרת ושליטה ו-ICR היו ללא הבדל בין קבוצות ה-RYGB ל-AGB. אובדן משקל לאחר שנה היה גדול פי 2 לאחר RYGB מאשר לאחר AGBי(31.6±5.9% לעומת 16.6±9.8%; p<0.05).יRYGB ו-AGB הגבירו באופן מובהק סטטיסטית את ה-F-ICR, יO-ICR ו-IV-ICR לאחר שנה. ICR נמצא קשור ביחס הופכי עם אינסולינמיה. ההבדל בין IV-ICR ל-O-ICR היה גדול באופן מובהק סטטיסטית לאחר RYGB לעומת AGB. אנטגוניזם של GLP-1 עם אקסנדין הוביל לעלייה ב-O-ICR במטופלים שעברו RYGB.

החוקרים מסכמים כי אובדן משקל מוביל לעלייה ב-ICR, השפעה הבולטת יותר לאחר RYGB לעומת AGB. הממצאים תומכים בתפקיד אפשרי עבור GLP-1 אנדוגני בשליטה ב-ICR לאחר אכילה באנשים שעברו RYGB.

מקור: 

Shah, A. et al. (2019) Diabetes Care. 42(2), 311

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  פינוי אינסולין,  מעקף קיבה,  טבעת קיבה,  ירידה במשקל,  מחקרים
תגובות