מעגל האוריאה

CSP1 כסמן ביולוגי בזיהום כרוני בהפטיטיס C

1CPS מהווה סמן לא פולשני המאפשר להעריך חומרת הפטיטיס C

03.03.2019, 17:28
נגיף הפטיטיס C, מחלת HCV (צילום: אילוסטרציה)

המחקר נועד לבחון את ערכו של הסמן Carbamoyl phosphate synthetase 1 (או בקיצור CPS1), כסמן ביולוגי לא פולשני, להערכת הדבקה כרונית בהפטיטיס C ופיברוזיס כבדי.

62 מטופלים עם RNA חיובי להפטיטיס C בסרום ו-15 מתנדבים בריאים, השתתפו במחקר. מתוך 72 החולים, 10 היו עם שחמת כבד לא מפוצה ומיימת. נערכה אנליזה כמותית של CPS1 בסרום ובביופסיות כבד שנלקחו מהחולים. המדידה הייתה בשיטת ELISA ושיטות אימונו-היסטוכימיות, בהתאמה. עוד בוצעו: ספירה מיטוכונדריאלית באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים, בדיקת אוריאה ובדיקות כבד שגרתיות.

המטופלים חולקו לקבוצות – (F1+F2) ו-(F3+F4), המשקפות שתי דרגות פיברוזיס – בינונית וחמורה, בהתאמה. החוקרים מצאו כי רמות CPS1 ברקמה ובסרום היו בהתאם לחומרת הפיברוזיס. מטופלים עם שחמת קשה הראו רמות גבוהות יותר של CPS1י(p≤0.05) ורמות נמוכות יותר של ספירות מיטוכונדריאליות (p=0.0065), בהשוואה לחולים עם שחמת בדרגה בינונית. בנוסף, רמות האוריאה בסרום היו מקסימליות בקבוצה הלא מפוצה, ונמצא כי הן במתאם חיובי עם רמות ה-CPS1 רק בקבוצה זו.

החוקרים הגיעו למסקנה כי CPS1 יכול להוות סמן לא פולשני פוטנציאלי, שישמש להערכת חומרת והתקדמות הפטיטיס C. עובדה זו מבוססת על הקשר שלו לאובדן הפעילות המיטוכונדריאלית. בנוסף, רמות מוגברות של אוריאה בסרום במצבים של מחלה מתקדמת מופיעות בעיקר בגלל אי ספיקת כליות נלווית, לכן דורשות חקירה נוספת.

מקור: 

El-Sheikh, R. et al. (2019). APMIS. https://doi.org/10.1111/apm.12917

נושאים קשורים:  מעגל האוריאה,  1CPS,  מיקרוסקופ אלקטרונים,  הפטיטיס C,  פגמים מיטוכונדריאליים,  סמנים לא פולשניים,  מחקרים
תגובות