קנאביס

הבדלים תלויי גיל בהשפעה של שימוש בקנאביס על מוח וקוגניציה

בסקירה שיטתית זו החוקרים מצאו כי בני נוער המשתמשים בקנאביס סובלים מפגיעה קשה יותר בתפקוד ניהולי מאשר מבוגרים והשפעה זו ניכרת במיוחד בצרכנים כבדים

מוח (צילום: אילוסטרציה)
מוח (צילום: אילוסטרציה)

ההשפעה של קנאביס על מוחות של מתבגרים לעומת מבוגרים מעוררת עניין רב. מנקודת מבט תאורטית, בני נוער מייצגים קבוצת הגיל עם פגיעות מוגברת אך בו בעת עמידות לנזקי קנאביס והפרעות שימוש בקנאביס.

מטרת סקירה שיטתית זו הינה לבחון את ההשפעה של גיל על הקשר בין שימוש בקנאביס וקוגניציה. לצורך כך, החוקרים סקרו מחקרים שבוצעו בבני אדם ובעלי חיים אשר בחנו האם גיל משנה את הקשר בין חשיפה לקנאביס ותוצאים קוגניטיביים.

בעוד שתוצאות הסקירה לא מובילות לתשובה חד-משמעית בנוגע להשפעה של גיל, שאלת המחקר החדשנית יחד עם הכללה של עבודות בבני אדם ובעלי חיים אפשרה יצירת היפותזות חדשות אשר יכולות לקבל מענה במחקרים עתידיים.

החוקרים מצאו כי ככל הנראה, תפקוד ניהולי כללי בבני נוער המשתמשים בקנאביס לעיתים קרובות פגוע יותר מאשר במבוגרים. בנוסף, השפעת הגיל בולטת בעיקר בקרב משתמשים כבדים ביותר ובאלו שפיתחו תלות. השתוקקות ושליטה אינהיבטורית לא פוחתות לאחר האינטוקסיקציה בבני נוער לעומת מבוגרים. לבסוף, נראה כי הפגיעות המוגברת של בני נוער ליכולת למידה מופחתת לאחר שימוש בקנאביס ככל הנראה לא נמשכת לאחר הימנעות ממושכת מהסם.

החוקרים מסכמים כי במידה והיפותזות אלו יוכחו כנכונות, הן יכולות להוביל להתפתחויות ניכרות בקביעת מדיניות ויצירת תכניות מניעה.

מקור: 

Gorey, C. (2019) European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience.

נושאים קשורים:  קנאביס,  קוגניציה,  בני נוער,  מחקרים
תגובות