PD-1

כיצד לנבא תגובה לנוגדי PD-1 נאו-אדג'ובנטים בסרטן ריאות של תאים שאינם קטנים

החוקרים סבורים כי ישנם קריטריונים פתולוגיים היכולים לנבא את יעילות הטיפול לאחר אימונותרפיה נאו-אדג'ובנטית ויש לבחון את האפשרות להשתמש בקריטריונים אלו כמנבאים של תגובה ארוכת טווח

25.02.2019, 17:23
ביופסיה, מיקרוסקופ אלקטרוני (צילום: אילוסטרציה)
ביופסיה, מיקרוסקופ אלקטרונים (צילום: אילוסטרציה)

נוגדי PD-1 נאו-אדג'ובנטים יכולים לשפר תוצאים עבור מטופלים עם סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים (NSCLC) ומספקים חלון קריטי לבחינת מאפיינים פתולוגיים הקשורים בתגובה. דגימות אשר הראו תגובה משמעותית לטיפול נאו-אדג'ובנטי שהוגדרה כגידול שארי פעיל (Residual viable tumor-RVT) של 10% או פחות מאפשרות לחזות תוצאי מטופלים ארוכי טווח משופרים. עם זאת, חישובים של %RVT פותחו בהקשר של כימותרפיה. %RVT הקשור בטיפול אימוני טרם פותח.

לאחרונה נערך המחקר הראשון שבו נבדק מעכב PD-1, ניבולומאב, כטיפול נאו-אדג'ובנטי. החוקרים ניתחו משטחים צבועים בהמוטוקסילין ואאוזין לאחר כריתה של דגימות מ-20 מטופלים עם NSCLC אשר עברו ניתוח דפיניטיבי. ביופסיות גידול טרום-טיפוליות ומדדי גידול רדיולוגיים טרם הכריתה הוערכו גם כן.

החוקרים מצאו כי מיטת הנסיגה (האזור של חיסול גידול מתווך חיסונית) מסבירה את חוסר ההתאמה בין הדמיית ה-CT להערכה הפתולוגית של שארית הגידול. מיטת הנסיגה אופיינה על ידי הפעלה חיסונית- תסנין לימפוצטירי עשיר בגידול עם מקרופג'ים ומבנים לימפואידים שלישוניים, מוות תאי גידול מאסיבי ותיקון רקמה המאופיין על ידי יצירת כלי דם חדשים ופיברוזיס פרופילרטיבי. ממצאים היסטולוגיים ייחודיים אלו לא זוהו באף אחד מהדגימות שנלקחו לפני הטיפול. בוצע שימוש במאפיינים היסטו-פתולוגיים של מיטת הנסיגה על מנת לפתח קריטריוני תגובה פתולוגית הקשורה בחיסוניות (Immune-Related Pathologic Response Criteria-irPRC) וקריטריונים אלו שוחזרו על ידי פתולוגים שונים. בפרט, אחוז irPRC שיפור עקביות בין חוקרים שונים לעומת אחוז cVRT (שונות אחוז RVT חציונית לכל מקרה 5% לעומת 10%, p=0.007) וירידה של פי 2 בסטיית תקן חציונית בין פתולוגים שונים בתוך דגימה בודדת (4.6 לעומת 2.2; p=0.002).

החוקרים מסכמים כי ניתן להשתמש ב-irPRC על מנת לבצע סטנדרטיזציה של תגובה פתולוגית של יעילות הטיפול האימונותרפי. יש צורך במעקב ארוך טווח על מנת לקבוע את המהימנות של irPRC כמדד של שרידות כללית ושרידות ללא חזרת מחלה.

מקור: 

Cottrell, T.R. et al. (2018) Annals of Oncology 29(8), 1853

נושאים קשורים:  PD-1,  דגימות פתולוגיות,  סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים,  מחקרים,  טיפול נאו-אדג'ובנטי
תגובות