חדשות

מחקר חדש: הסיבות להתפתחות מינית מוקדמת או מאוחרת בילדים אינן גנטיות

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון מצאו כי מועד ההתבגרות המינית של הילד לא נקבע מראש באופן גנטי אלא מתאים את עצמו לצורת הגדילה שלו

אחות מודדת גובה לילד (אילוסטרציה)
מדידת גובה לילד (אילוסטרציה)

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע יחד עם עמית מפולין מצאו כי מועד ההתבגרות המינית נקבע בהתאם לפער הגובה של הילד לעומת הוריו ונועד לסייע לו להגיע אל "גובה המטרה". ממצאי המחקר פורסמו ב-PLON ONE.

במאמרם הסבירו ד"ר יהודה לימוני ופרופ' מיכאל פריגר מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, יחד עם סלאומיר קוזיאל מהאקדמיה הפולנית למדעים בוורוצלב, כי הסיבות לכך שחלק מהילדים מתבגרים מינית מוקדם או מאוחר ביחס ליתר בני גילם, כאשר אין לכך כל סיבה פתולוגית, הן עדיין בגדר חידה בלתי פתורה בקהילת הרופאים והחוקרים.

ההנחה הרווחת כיום היא שמועד ההתבגרות המינית הוא תכונה גנטית. אולם, מחקרים גנטיים שניסו לאתר את הגנים הקובעים את מועד ההתבגרות המינית הצליחו רק באחוז קטן מאוד מהמקרים להראות קשר שבין שונות גנטית לשונות במועדי ההתבגרות המינית.

במחקר החדש טוענים החוקרים כי מועד ההתבגרות המינית נקבע בהתאם ל"פער הגובה" (Height Gap), שהוא הפער באחוזוני הגובה של הילד לעומת הוריו.

בעבודה קודמת מצאו החוקרים שמועד ההתבגרות המינית משפיע על הגובה הסופי. השערת המחקר הנוכחי היתה שהשפעת מועד ההתבגרות המינית על הגובה הסופי מסייעת לילדים להגיע לגובה המטרה (הגובה בסיום הגדילה), שהוא ממוצע משוקלל של גובה ההורים.

ד"ר לימוני: "משמעות הממצאים החדשים היא שמועד ההתבגרות המינית של הילד לא נקבע מראש באופן גנטי, אלא מתאים את עצמו לצורת הגדילה שלו. כאשר הילד גדל על אחוזון גבוה יותר מזה של הוריו (אחוזון המטרה), ההתבגרות המינית שלו תקדים ביחס לבני גילו, וההפך - כאשר הילד גדל על אחוזון גובה הנמוך מאחוזון הגובה של הוריו, ההתבגרות המינית שלו תהיה מאוחרת מהרגיל. בשני המקרים, ההקדמה והעיכוב במועד ההתבגרות המינית יסייעו לילד לסיים גדילתו קרוב יותר לגובה המטרה".

לדוגמה, כאשר ילדה גבוהה בעוד ההורים שלה נמוכי קומה, מועד ההתבגרות יהיה כזה שיעצור את הגדילה מוקדם יותר מהרגיל. הגובה הסופי יהיה נמוך יותר מאשר היה יכול להיות אילו המשיכה הילדה לגבוה על אותו אחוזון גובה עד סיום הגדילה. ילדה שהיא הכי גבוהה בכיתה אך מפסיקה לצמוח לגובה בהגיעה לגיל בת מצווה מגיעה אז ל"גובה המטרה".

החוקרים שיערו שקיים מתאם בין "פער הגובה" לבין מועד ההתבגרות המינית. במחקרם נבדקה ההשערה על שתי קבוצות ילדים: ילדים פולנים שנמדדו באופן עקבי מגיל 8 ועד 18 בבתי הספר בעיר וורוצלב בין השנים 1972-1961 (173 בנים, 162 בנות) וילדים ישראלים (110 בנים, 60 בנות), שהופנו ליעוץ מומחה בין השנים 2015-2004 בגלל קומה נמוכה או חשד להתבגרות מינית שלא במועד אך נמצאו בריאים וללא כל ממצא פתולוגי.

ד"ר לימוני: "המחקר הנוכחי אישר את השערתנו: קיים מתאם בין פער הגובה לבין מועד התבגרות המינית. המתאם גדול יותר אם מביאים בחשבון את מידת ההשמנה של הילד כפי שהיא מבוטאת על ידי אחוזון ה-BMI שלו. מחקרים אחרים הראו שהשמנה גורמת להקדמת ההתבגרות המינית ולכן בדקנו גם את השפעתה".

על בסיס תוצאת המחקר נבנה מודל מתמטי המסביר את התלות שבין פער הגובה ומידת ההשמנה של הילד לבין מועד ההתבגרות המינית שלו.

"מסקנה נוספת מהמודל היא שלכל ילד קיים מועד התבגרות מינית המתאים לו, שהוא תוצאה של פער הגובה שבינו לבין זה של הוריו. ילד שמועד התבגרותו המינית מוקדם ביחס לבני גילו, אך תואם למודל, הוא ילד שהתבגרותו המינית תקינה על אף שהיא מוקדמת. הקביעה אם התבגרות מינית היא תקינה מבחינת המועד לא צריכה להיקבע על פי הנורמה באוכלוסייה, אלא מותאמת אישית לילד בעזרת המודל.

"אנו מאמינים ששימוש במודל זה או במודלים דומים, המותאמים לאוכלוסיית המוצא של הילדים, יפחיתו את השימוש בפרוצדורות אבחוניות מיותרות ויספקו הסבר להתבגרות מינית מוקדמת או מאוחרת, שעד כה לא היו להן הסברים", סיכם ד"ר לימוני.

נושאים קשורים:  ד"ר יהודה לימוני,  פרופ' מיכאל פריגר,  בעיות גדילה,  התבגרות מינית,  חדשות,  אוניברסיטת בן גוריון,  מחקר ישראלי
תגובות
19.02.2019, 01:52

לא ענינו בזה לכלום אלא הוספנו נתון חדש למשוואה פתחנו שאלה חדשה- מה גורם לילדים מסוימים לגדול מהר יותר או לאט יותר ביחס למהירות הממוצעת (כאשר גדילה = התבגרות מינית והגעה לגובה המטרה)

אנונימי/ת
25.02.2019, 12:05

בתי קיבלה מחזור מוקדם מגיל 11 ועכשיו, בגיל 14 כמעט עצרה לגבוה, למרות שגובה שלה הרבה יותר נמוך מממוצא שביני לבין אבא שלה. ויש הרבה כמוה.