סיכון קרדיווסקולרי

האם טריגליצרידים גבוהים בנוכחות כולסטרול LDL מאוזן מגבירים סיכון קרדיווסקולרי במטופלים עם סוכרת?

במחקר זה נמצא כי רמות טריגליצרידים גבוהות מגבירות את הסיכון למספר תוצאים קרדיווסקולריים שליליים בקרב אנשים עם סוכרת וכולסטרול LDL מאוזן על ידי סטטינים

רמות כולסטרול ושומנים בדם (צילום: אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה הייתה לקבוע האם רמות טריגליצרידים גבוהות בנוכחות כולסטרול LDL מאוזן על ידי סטטינים משפיעות על הסיכון למחלה קרדיווסקולרית בקרב מטופלים עם סוכרת בעולם האמיתי.

החוקרים כללו במחקר מטופלים עם סוכרת וערכי כולסטרול LDL של 40-100 מ"ג/ד"ל תחת טיפול בסטטינים. כלל המשתתפים לא קיבלו טיפולים נוספים להפחתת ליפידים, היו בעלי אבחנה קודמת של מחלה קרדיווסקולרית טרשתית או גורם סיכון אחד לפחות למחלה קרדיווסקולרית. המשתתפים חולקו לקבוצה של טריגליצרידים גבוהים (200-499 מ"ג/ד"ל; 5542 משתתפים) או תקינים (פחות מ-150 מ"ג/ד"ל; 22,411 משתתפים). בוצעה השוואה של שיעור ההיארעות של אוטם שריר הלב שאינו קטלני שבץ שאינו קטלני, אנגינה לא יציבה ורה-וסקולריזציה כלילית. בוצע תקנון לגיל, מין, מוצא ואתניות, סטטוס עישון, לחץ דם, המוגלובין מסוכרר, רמות קראטינין בסרום, נוכחות של מחלת לב איסכמית והאתר בו בוצע המחקר.

במחקר נמצא כי יחסי הסיכויים המתוקננים עבור ארבעת התוצאים שנבדקו היו בעלי שונות סטטיסטית. שיעור ההיארעות של שבץ לא קטלני היה גבוה ב-30% בקבוצת הטריגליצרידים הגבוהים (יחס סיכויים, 1.30; רווח בר-סמך 95%, 1.08-0.58; p=0.006). השיעור של שבץ לא קטלני היה גבוה ב-23% (1.23, 1.01-1.49; p=0.037) והשיעור של רה-וסקולריזציה כלילית היה גבוה ב-21% (1.21, 1.02-1.43; p=0.027) בקבוצת הטריגליצרידים הגבוהים. השיעור של אנגינה לא יציבה היה גבוה ב-33% בקבוצת הטריגליצירדים הגבוהים אך ממצא זה לא היה מובהק סטטיטסטית.

החוקרים מסכמים כי למרות רמות LDL מאוזנות על ידי סטטינים, אירועים קרדיווסקולריים היו תדירים יותר באנשים עם סוכרת ורמות טריגליצרידים גבוהות. לאור התקנון לגורמי סיכון קרדיווסקולריים ככל הנראה ההבדלים ברמות הטריגליצרידים תורמים לסיכון העודף במטופלים עם רמות גבוהות.

מקור: 

Nichols, G.A. et al. (2019) Diabetes Obesity and Metabolism.

נושאים קשורים:  סיכון קרדיווסקולרי,  סטטינים,  טריגליצרידים,  סוכרת,  מחקרים
תגובות