סוכרת מסוג 2

סוכרת סוג 2 וגידולים נוירואנדוקריניים – האם ביגואנידים וסטטינים יכולים להיות חלק מהפתרון?

במחקר זה נראתה השפעה מעכבת של תרופות ממשפחת ה-Bigunaids וה-Statins על מידת התוקפנות של גידולים נוירואנדוקריניים

12.02.2019, 17:06
סטטינים (צילום: אילוסטרציה)
סטטינים (צילום: אילוסטרציה)

לתרופות ממשפחת ה-Biguanides וה-Statins השפעות חיוביות על מגוון סוגי סרטן. ההשפעה המדויקת והמכניזם המולקולרי שבבסיס תהליכים אלו אינם מובנים בצורה טובה דיה.

החוקרים ניתחו את היחס שבין הסינדרום המטבולי ומשתנים היסטולוגיים, אפידמיולוגיים וצפי שרידות בשתי אוכלוסיות עוקבה של מטופלים עם גידולים נוירואנדוקריניים (Neuroendocrine Tumors - NETs) - מטופלים עם גידולי קרצינואיד של הריאה (LCs,י81 מטופלים) ומטופלים עם גידולי NET של מערכת העיכול (Gastroenteropancreatic NET, GEP-NET, 100 מטופלים). ההשפעות של התרופות נבדקו על ידי הערכה של התפשטות, תנועה, הפרשה, ביטוי גנים ומסלולי איתות תאי בתרביות מתאי BON1/QGP1.

תוצאות המחקר הראו שחדירה לפלאורה הייתה יותר גדולה (קבוצת LCs, יp<0.05) וקוטר הגידול היה גדול יותר (בקבוצת ה-GEP-NET) במטופלים עם סוכרת סוג 2 לעומת מטופלים ללא. בתאי הגידול, רמות ה-mRNA של Somatostatin ו-Ghrelin היו שונות בקרב חולים עם סוכרת סוג 2 שנטלו מטפורמין לעומת כאלו שלא. תרופות ממשפחת ה-Biguanide הפחיתו את קצב ההתפשטות בתאי BON1/QGP1.

ההשפעות של תרופות ממשפחת ה-Statins על קצב ההתפשטות היה תלוי בסוג התרופה, התא המושפע ומשך השימוש. למעשה, רק התרופות Simvastatin ו-Atorvastatin  הפחיתו את ההתפשטות בתאי BON1, בעוד כל התרופות ממשפחה זו הפחיתו את קצב ההתפשטות בתאי QGP1. מטפורמין ו-Simvastatin הפחיתו את יכולת התנועה של תאי BON1. תרופות ממשפחת Biguanide הפחיתו את ההפרשה של סרוטונין בתאי BON1. התרופה Phenformin הגבירה את התמותה המבוקרת התאית (Apoptosis) בתאי BON1/QGP1.יSimvastatin הגבירה את התמותה המבוקרת התאית בתאי QGP1. השפעות אלו ככל הנראה קשורות בביטוי גנים הקשורים במידת התוקפנות של הגידול.

תוצאות חיוביות אלו דורשות מחקר עתידי לתפקיד של תרופות אלו בטיפול בחולים עם NETs.

מקור: 

Herrera-Martinez A.  et al (2018). The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 104, Issue 1, Pages 57–73;

נושאים קשורים:  סוכרת מסוג 2,  טיפול,  מחקרים,  גידולים נוירואנדוקריניים
תגובות