שיתוק היפוקלמי תקופתי

התגלתה מוטציה חדשה במטופלים עם שיתוק היפוקלמי תקופתי

החוקרים הצליחו להדגים מוטציה חדשה בגן ATP1A2 המופיעה אצל מטופלים עם שיתוק היפוקלמי תקופתי ולחזק את הטענה שהמנגנון של המחלה קשור בדליפת זרם לא תקינה

12.02.2019, 11:03

שיתוק היפוקלמי תקופתי (hypokalaemic periodic paralysis) היא מחלת שריר עצב גנטית נדירה המאופיינת באירועים של שיתוק שרירי שלד הקשורים לרמות נמוכות של אשלגן בסרום.

חוסר האקסיטביליות של השריר במהלך התקפי השיתוק נובע כתוצאה מדליפה דה פולריזטורית לא תקינה דרך אזורים מוטנטים שתפקידם לחוש מתח המצויים בתעלות סידן או נתרן תלויות מתח בדופן תא השריר.

החוקרים דיווחו על מקרה של ילד עם שיתוק היפוקלמי תקופתי ומעורבות של מערכת העצבים המרכזית, כולל פרכוסים, אך ללא מוטציה שגנים מוכרים הקשורים למחלה. החוקרים הצליחו לזהות מוטציית סלף (missense) הטרוזיגוטית חדשה בגן ATP1A2 המקודד לתת היחידה אלפא 2 של Na+/K+-ATPase, המבוטא בשפע בשרירי שלד ובאסטרוציטים במוח.

פעילות תקינה של המשאבה היא הכרחית לצורך שמירה על איזון של נתרן ואשלגן לאחר פעילות של שרירית או נוירונלית. כמו כן, חוסר תפקוד של המשאבה מקושר להפרעות במערכת העצבים המרכזית כמו מיגרנה המיפלגית והמיפלגיה מתחלפת (alternating hemiplegia) של הילדות, אך לא דווחו הפרעות הקשורות לפעילות השרירים.

מדידות אלקטרופיזיולוגיות שבוצעו במשאבות מוטנטיות במודל של ביציות צפרדעים חשף שיעורי תחלופה נמוכים של אשלגן חוץ תאי פיזיולוגי ודליפה לא תקינה פנימה של זרם במצבי היפוקלמיה, מה שהוביל לדה פולריזציה בשרירים.

המידע שהחוקרים אספו מספק תמיכה ראייתית חשוב לכך שדליפת זרם מהווה חלק משמעותי במנגנון של שיתוק היפוקלמי תקופתי. כמו כן, החוקרים הציגו גן חדש, ATP1A2, הקשור לשיתוק היפוקלמי תקופתי.

מקור: 

Castaneda, M.S. et al. (2018) Brain 141,12.

נושאים קשורים:  שיתוק היפוקלמי תקופתי,  משאבת Na+/K+,  שרירי שלד,  גן ATP1A2,  מחקרים
תגובות