מיגרנה

איך קרומי המוח קשורים לכאב המופיע בזמן מיגרנה?

החוקרים השתמשו באנגיוגרפיה באמצעות MRI על מנת לבדוק שינויים בכלי דם המספקים את קרומי המוח בזמן התקפי מיגרנה, במטרה להראות את הקשר בין הכאב המורגש לבין גירוי הקרומים

04.02.2019, 17:47
כאב ראש בגברים. צילום אילוסטרציה

המקור לכאבים מסוג מיגרנה אינו ידוע אך ייתכן כי הוא קשור לקרום הדורה הרגיש לכאב בעקבות הקרבה לעורקים של קרומי המוח. על כן, שינויים עדינים בקוטר כלי הדם בצד בו קיים כאב הראש עשויים לשקף את ההפעלה של רצפטורי כאב (nociceptors) פריווסקולריים בקורם הדורה המובילים לכאב המיגרנוטי.

על מנת לבחון את ההשערה הזו, החוקרים מדדו את השינויים בהיקף העורקים הקרניאליים באמצעות אנגיוגרפיה ב-3T MRI ברזולוציה גבוהה אצל מטופלים שיצרו אצלם מיגרנה באמצעות cilostazol ללא אאורה.

העורק המנינגיאלי האמצעי היה מוקד העניין, מכיוון שהוא אחראי על מרבית אספקת הדם לקרום הדורה. בנוסף, החוקרים מדדו את העורקים הטמפורליים השטחיים ואת עורקי התרדמה החיצוניים כייצוג למקטעים חוץ גולגולתיים נוספים ואת העורק הצרברלי האמצעי, החלקים הצרברליים והקוורנאים של עורקי התרדמה הפנימיים (ICAcerebral and ICAcavernous) ואת העורקים הבזילריים כייצוג למקטעים תוך גולגולתיים.

החוקרים ביצעו סקירות אנגיוגרפיה ב-MRI בנקודת ההתחלה, בתחילת המיגרנה, לאחר מתן Sumatriptan ו-≥ 27 שעות לאחר תחילת המיגרנה. שלושים מטופלים עברו סריקות אנגיוגרפיה ב-MRI, מתוכם, 26 מטופלים פיתחו התקף מיגרנה חד צדדי ללא אאורה ונכללו באנליזה הסופית.

מתוך המטופלים שחוו מיגרנה, 11 טופלו עם Sumatriptan ו-15 לא טופלו במשככי כאבים או טריפטנים. בזמן הופעת המיגרנה, נמצא כי רק העורק המנינגיאלי האמצעי הראה עליה בהיקף בצד בו הופיע הכאב (0.24 ± 0.37 מ"מ) בהשוואה לאותו עורק בצד ללא הכאב (0.06 ± 0.38) (P=0.002). אף עורק אחר שנבדק לא הציג שינויים בהיקף הקשורים לכאב (P>0.05), אך הם כן התרחבו באופן דו צדדי.

התרופה Sumatriptan הובילה לכיווץ של כל העורקים החוץ מוחיים (P<0.05). בשלב המאוחר של המיגרנה, החוקרים מצאו הרחבה דו צדדית משמעותית של העורקים המנינגיאלים האמצעיים.

המסקנות שעלו מתוצאות המחקר היו כי ההופעה של מיגרנה קשורה לעליה בהיקף של העורק המנינגיאלי האמצעי באותו צד של הכאב. הממצאים מציעים שההרחבה של העורק המנינגיאלי האמצעי עשויה להיות סמן להפעלה של רצפטורי כאב פריווסקולריים בקרום הדורה, מה שמצביע על כך שמיקום הכאב במיגרנה הוא בקרומי המוח.

מקור: 

Khan, S. et al. (2019) Brain 142, 1.

נושאים קשורים:  מיגרנה,  אנגיוגרפיה,  טריפטנים,  קרום הדורה,  כאבי ראש,  מחקרים
תגובות