"זמן מסך" מוגזם קשור לעיכובים התפתחותיים. עם זאת, לא ברור אם "זמן מסך" ממושך יותר מנבא ציונים נמוכים יותר בבדיקות סקר התפתחותיות או אם ילדים עם ביצועים התפתחותיים ירודים חשופים ליותר "זמן מסך" כדרך למתן התנהגות מאתגרת. במחקר חדש שנערך ב- Alberta Children’s Hospital Research Institute בקלגרי, קנדה, ביקשו החוקרים להעריך את כיוון הקשר בין זמן מסך לבין התפתחות של ילדים באוכלוסייה של אימהות וילדים.
עוד בעניין דומה
במחקר קוהורט ארוך-טווח השתמשו החוקרים במודל cross-lagged panel בשלושה גלים בקרב 2441 אימהות וילדים בקלגרי, אלברטה, קנדה, שנלקחו ממחקר ה-All Our Families. הנתונים היו זמינים כאשר הילדים היו בני 24, 36 ו-60 חודשים. הנתונים נאספו בין ה-20 באוקטובר 2011 ו-6 באוקטובר 2016. ניתוחים סטטיסטיים בוצעו מה-31 ביולי ועד ל-15 בנובמבר 2018. זמן מסך (מספר שעות שבועיות) ותוצאות התפתחותיות (שאלון Ages and Stages גרסה שלישית) הוערכו דרך דיווחיהן של האימהות.
מתוך 2,441 הילדים שנכללו באנליזה, 1,169 (47.9%) היו בנים. מודל random-intercepts, cross-lagged panel חשף כי רמות גבוהות יותר של זמן מסך ב-24 ו-36 חודשים היו קשורות באופן משמעותי לביצועים גרועים יותר בבדיקות סקר התפתחותיות ב-36 חודשים (β, -0.08, רווח סמך 95% של -0.13 עד -0.02) ו-60 חודשים (β, -0.06 ; רווח סמך 95% של -0.13 עד -0.02), בהתאמה. אסוציאציות אלו לגבי אותו נבדק (משתנה בזמן) היוו ביקורת סטטיסטית עבור הבדלים בין נבדקים (יציבים).
החוקרים מסכמים שתוצאות המחקר הנוכחי תומכות בקשר הכיווני בין זמן המסך להתפתחות הילד. המלצות החוקרים כוללות עידוד תוכניות מדיה משפחתיות, יחד עם ניהול זמן מסך, בכדי למנוע כמה שניתן את ההשלכות האפשריות של שימוש עודף.
מקור: