דיאלוג פתוח

גישה משפחתית של דיאלוג פתוח לטיפול באפיזודה פסיכוטית ראשונה: תוצאות מעקב 19 שנה

משך הטיפול בבית החולים, קצבאות הנכות והצורך בנוירולפטיקה נמוכים משמעותית בשיטת הדיאלוג הפתוח לפסיכוזה

03.02.2019, 17:26

דיאלוג פתוח (OD) היא גישת התערבות משפחתית מוקדמת, אשר הוכיחה תוצאות טובות בטיפול באפיזודה פסיכוטית ראשונה (FEP). עם זאת, יש צורך בראיות נוספות על מנת להבין יעילות שיטה זו. קבוצת פסיכיאטרים, פסיכולוגים ומדעני מוח מפינלנד ביצעו מחקר מעקב והשוואה של שיטת טיפול זו לעומת קבוצת ביקורת.

החוקרים מדווחים שהתוצאות ארוכות הטווח של ה-OD הוערכו באמצעות השוואה עם קבוצת ביקורת על פני תקופה של כ-19 שנים. הם בחנו את התמותה, את הצורך בטיפול פסיכיאטרי ומתן קצבאות נכות.

הנתונים התקבלו מרשומות ארציות של פינלד לגבי כל המטופלים ב-OD, שהטיפול שלהם באפיזודה פסיכוטית ראשונית (FEP) החל בתקופת ההתערבות המקורית (סה"כ N = 108). קבוצת הביקורת כללה את כל מטופלי ה-FEP הפיניים, שעברו מעקב של 19-20 שנים והודרכו למתקנים אחרים בתחום הבריאות הנפשית (N = 1763).

החוקרים מדווחים שלא נמצא הבדל בין הדגימות לגבי השכיחות השנתית של פסיכוזות, האבחנה ושיעורי ההתאבדות. במהלך המעקב כולו, הנתונים לגבי משכי הטיפול בבית החולים, קצבאות הנכות והצורך בנוירולפטיקה נותרו נמוכים משמעותית בקבוצת ה-OD. ממצאי המחקר הראו כי תוצאות חיוביות רבות של OD מתמשכות לאורך זמן. בשל אופי התצפית של המחקר, ניסויים אקראיים נדרשים עדיין כדי לספק מידע נוסף על יעילות הגישה.

מקור:

Bergström, Tomi, Jaakko Seikkula, Birgitta Alakare, Pirjo Mäki, Päivi Köngäs-Saviaro, Jyri J. Taskila, Asko Tolvanen, and Jukka Aaltonen. "The family-oriented open dialogue approach in the treatment of first-episode psychosis: Nineteen–year outcomes." Psychiatry research 270 (2018): 168-175.

ערך: ד"ר אביעד הדר

נושאים קשורים:  דיאלוג פתוח,  פסיכוזה,  אפיזודה פסיכוטית ראשונה,  פינלנד,  נכות נפשית,  קצבת נכות,  סכיזופרניה,  מחקרים
תגובות