מגזין

פרופיל רפואי: ד"ר אורי קינן, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה ברמב"ם

"המיומנויות הטיפוליות קיימות בשפע אך האמצעים ליישם ולפתח אותן מוגבלים לא פעם בגלל תת תקצוב. הקצאת משאבים נוספים לבתי החולים הציבוריים היא צו השעה והכרח של ממש", אומר המנתח המומחה

ד"ר אורי קינן מגיע מדי בוקר לעבודה ביחידה לניתוחי עמוד שדרה ברמב"ם, שאותה הוא מנהל זה כשנתיים. במסגרת עבודתו הוא מטפל בבעיות עמוד שדרה צווארי, גבי ומותני כולל פריצת דיסק, שברים וגידולים ובפגיעות עמוד שדרה בספורטאים.

קינן, בן 53, נשוי ואב לשלושה, מתגורר בכוכב יאיר. בזמנו החופשי הוא חובב נלהב של טרקינג (Trekking) - "שילוב של חופש מוחלט והתנתקות מציביליזציה, שיטוט באתרים עם נופים מרהיבים, והסיפוק שבהשלמת מסלול, הופך את הפעילות הזו לבילוי האולטימטיבי מבחינתי", הוא מסביר.

הוא נולד במדינה קטנה באפריקה בשם בנין, בעת שהמשפחה שהתה שם בשליחות. "המשמעות היא שבכל יציאה מהארץ אני נדרש לתת שיעור קצר בגיאוגרפיה על מנת להסביר את מקום הלידה המוזר הזה המופיע בדרכון". את מרבית ילדותו בילה בארה"ב, סמוך לוושינגטון די.סי וחזר לארץ בגיל 18 ללימודי רפואה במסגרת העתודה האקדמאית באוניברסיטת תל אביב. לאחר שירותו הצבאי השלים התמחות באורתופדיה (2002) ונסע להתמחות-על בניתוחי עמוד שדרה בוונקובר, קנדה, למשך שנתיים.

"המרכז שבו עשיתי את ההתמחות הוא המרכז הגדול ביותר בחוף המערבי של קנדה ומהווה מרכז-על למחלות עמוד שדרה עבור אוכלוסיה של כארבעה מיליון איש. המשמעות היתה חשיפה לנפח גדול מאוד של חולים עם מחלות עמוד שדרה וצורך בניתוחים מורכבים מכל הסוגים", הוא מספר. במהלך שהותו בקנדה ובמקביל להתנסות הקלינית, עסק ד"ר קינן במחקר – "חלק מהמחקר היה קליני וחלקו במעבדה ביומכנית גדולה הקיימת במחלקה.

לאחר שנתיים אינטנסיביות מאוד חזרתי לבית החולים איכילוב כמנתח עמוד שדרה במערך האורתופדי, שם עבדתי במשך כ-12 שנה, עד למעבר לרמב"ם. "בדומה למרכז בוונקובר, גם רמב"ם מהווה מרכז-על לאוכלוסיה גדולה ומגוונת. אנחנו ארבעה מנתחים ביחידת עמוד השדרה ומטפלים בכמות גדולה של מקרי טראומה, כמו גם בגידולי עמוד שדרה, מחלות ניווניות ועיוותים", הוא מספר.

קינן הוא חבר באיגוד האורתופדי הישראלי, בחברה הישראלית למחלות עמוד השדרה וכן במספר רב של חברות מדעיות בינלאומית. במקביל לעבודתו הקלינית, הוא פעיל בתחום המחקר וההוראה ונותן הרצאות בכנסים שונים בארץ ובחו"ל, כמו גם מוציא מעת לעת פרסומים במגזינים המקצועיים. "הדרכת סטודנטים ומתמחים היא משימה חשובה נוספת שלקחתי על עצמי מתוך הבנה שיש חשיבות גדולה להכשרת דור העתיד", הוא אומר.

מי היה המודל לחיקוי, המאסטר שלך?

"פרופ' מרקל דבורק, המנטור שלי מוונקובר, קנדה, שם עשיתי את ההתמחות בניתוחי עמוד שדרה".

מדוע בחרת בתחום זה?

"בעיני, מדובר במקצוע אופטימי ומעשי. במרבית המקרים, ניתן למצוא פתרונות לבעיות וקיימת יכולת ממשית להעניק איכות חיים למטופל ולשפר את מצבו. כאשר אנו מגיעים לתוצאה שכזו, כשניתוח מוצלח אפשר למטופל לחיות טוב יותר, הדבר נותן לו ולי סיפוק גדול מאוד".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח בחיים המקצועיים?

"אחד המקרים הזכורים לי ביותר הוא המקרה של מטופל צעיר, בן 38, שמתוך בריאות שלמה הגיע בשעות הקטנות של הלילה לחדר מיון עם שיתוק פתאומי של שתי הרגליים. בהדמיה שביצענו, אובחן לו גידול בחוליה של עמוד השדרה הגבי שלחץ על חוט השדרה וגרם לשיתוק. בתוך פרק זמן קצר מרגע הגעתו לחדר מיון, הגעתי ככונן לבית החולים, לקחנו אותו לחדר ניתוח והסרנו את הגידול.

"למרות שלצערי הרב, מרבית המצבים הללו הם בלתי הפיכים, לשמחתנו הגדולה, המקרה הזה היה יוצא דופן. המטופל התאושש במהירות ולאחר תקופת שיקום הוא שב ללכת ולתפקד כאחד האדם. המקרה הזה אירע לפני שנים ומאז, בכל שנה במועד הניתוח, הוא שולח לי ברכה".

מהו המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"מצוינות רפואית בגובה העיניים".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות?

"בתי חולים הציבוריים הם בעלי חשיבות ממעלה ראשונה עבור כל אחד ואחת מאיתנו. במצב הנוכחי של מערכת הבריאות בכלל ובתי החולים הציבוריים בפרט, המיומנויות הטיפוליות קיימות בשפע אך האמצעים ליישם אותן ולפתח אותן מוגבלים לא פעם בגלל תת תקצוב מתמשך של המערכת לאורך שנים. הקצאת משאבים נוספים לבתי החולים הציבוריים היא צו השעה והכרח של ממש".

נושאים קשורים:  ד"ר אורי קינן,  חדשות,  מגזין,  ניתוחי עמוד שדרה,  בית החולים רמב"ם
תגובות