חדשות

רמב"ם: עלייה של 400% במספר חולי האפילפסיה המטופלים ללא תרופות

ניתוחי מוח מורכבים, טיפולי גירוי מתקדמים וחידושים רפואיים נוספים עומדים לרשותם של חולי אפילפסיה שאינם מגיבים לטיפול תרופתי במרכז המצוינות למחקר ולטיפול באפילפסיה ברמב"ם

ד"ר מוני בניפלא, מנהל יחידת נוירוכירורגית ילדים ב"רות", עם אחד ממטופליו. צילום: פיוטר פליטר

80 מטופלים חולי אפילפסיה, אשר אינם מגיבים לטיפול תרופתי, הצטרפו במהלך השנה החולפת למאגר מטופלי מרכז המצוינות המקיף למחקר ולטיפול באפילפסיה ע"ש משפחת צוקיר, הפועל ברמב"ם. מדובר בקפיצה של 400% במספר מטופלי מרכז המצוינות, העומד כעת על 100 מבוגרים וילדים.

בתוך כך, 18 ניתוחי מוח מורכבים לטיפול באפילפסיה בוצעו בשנת 2018 על ידי צוות המרכז, כאשר עבור 14 מהם הניתוח פתר את בעיית ההתקפים לחלוטין. ביתר המנותחים נרשמה הטבה משמעותית במצבם.

ההערכות הן שכאחוז מהאוכלוסיה סובל ממחלת האפילפסיה, כאשר בישראל כ-0.6% מהקבוצה הזו היא חולים בני 18 ומטה. חלק מהמטופלים אינו מגיב לטיפול התרופתי ונאלץ לחיות עם ההשלכות הרפואיות והחברתיות של ההתקפים. עבור הקבוצה הזו הוקם ברמב"ם מרכז המצוינות ע"ש צוקיר לאבחון ולטיפול באפילפסיה, הפועל במטרה לענות על מגוון הצרכים של החולה האפילפטי ומשפחתו.

"המרכז נותן מענה לעשרות מטופלים הזקוקים לפתרונות מורכבים יותר עבור המחלה", מסביר ד"ר מוני בניפלא, מנהל יחידת נוירוכירורגית ילדים בבית החולים רות לילדים ברמב"ם, המשמש גם כמנהל מרכז המצוינות. "עם הידע והניסיון שיש לצוות הרב תחומי שלנו, אנו מצליחים לסייע למטופלים עם אחוזי הצלחה גבוהים".

הנתונים המרשימים הוצגו לאחרונה בטכס שנערך ברמב"ם, בהשתתפות פרופ' הנרי צוקיר, נציג קרן ג'ייקוב וגיטלה צוקיר, בהוקרה על תרומתם המכובדת להקמת המרכז וקידום הטיפול בחולים אפילפטיים בצפון הארץ.

פעילות מרכז המצוינות המקיף למחקר ולטיפול באפילפסיה ברמב"ם כוללת אבחון וסיווג ההתקפים, הערכת מידת השפעת ההתקפים על המטופל, התאמת טיפול תרופתי מיטבי, מעקב אחרי נשים עם אפילפסיה והתאמת טיפולים לא תרופתיים לחולים הסובלים מאפילפסיה עמידה לתרופות, ביניהם ניתוחי אפילפסיה וקוצב וגלי (VNS).

המרכז מופעל על ידי צוות רב מקצועי הכולל רופאים נוירולוגים המומחים בתחום האפילפסיה, נוירוכירורג מומחה לניתוחי אפילפסיה, אחות מתאמת, נוירופסיכולוגיות וטכנאי EEG מתוך אמונה כי התמודדות עם מחלת האפילפסיה צריכה לכלול גם היבטים רגשיים וחברתיים, פרט לאלה הפיזיים. המרכז עוסק גם במחקר קליני ומעבדתי בתחום האפילפסיה ומשתתף במחקרים קליניים בינלאומיים הבודקים יעילות של טיפולים נסיוניים חדשים.

לאחרונה החל המרכז בפעילות חינוכית רחבה בקרב תלמידי בתי הספר באזור חיפה, במטרה להעלות את המודעות למחלת האפילפסיה בקרב ילדים ובני נוער ולהקטין את התפישות השגויות באשר למחלה. החולים בה. הפרויקט נעשה בשיתוף עם משרד החינוך במחוז חיפה ומחלקת החינוך בעיריית חיפה.

נושאים קשורים:  רמב"ם,  פרופ' הנרי צוקיר,  אפילפסיה,  ד"ר מוני בניפלא,  בית החולים רות לילדים,  חדשות
תגובות