חדשות

הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור זימנה לבירור שבעה רופאים מתנגדי חיסונים

הרופאים, רובם רופאי ילדים והומיאופתים, התבקשו לדווח למשרד הבריאות על מטופלים "נפגעי חיסונים" שטופלו במרפאתם ולהציג פירוט תכניות הטיפול המוצעות על ידם לילדים ומבוגרים

טיפול הומיאופתי. אילוסטרציה

הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור במשרד הבריאות זימנה בחודשיים האחרונים שבעה רופאים לבירור בגין "עידוד לאי התחסנות".

ד"ר נעה תור פרנקל, ד"ר חיים רוזנטל, ד"ר ליאורה אוריאל, ד"ר ניקול אזרחי, ד"ר אמיר אניספלד, ד"ר בועז רון וד"ר גיל יוסף שחר זומנו לבירור במשרד הבריאות בשל החשש כי בפרסומיהם ובפעילותם הם מעודדים שלא לחסן ילדים ומבוגרים באופן המהווה הטעיה של הציבור.

הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור פועלת למניעת פרסום מטעה של מוצרים וטכנולוגיות המשווקים כטיפול, מניעה ואבחנה של מחלות ומצבים רפואיים, ללא אישור משרד הבריאות. הפעילות הרפואית שמבטיחים מוצרים אלה מטעה את הציבור ולא הוכחה מדעית. מוצרים אלה כוללים תוספי תזונה, מוצרי מזון, תמרוקים, מוצרים הומיאופתיים, מוצרים לבריאות השן, טכנולוגיות רפואיות ואביזרים רפואיים שלא אושרה להם התוויה רפואית על ידי משרד הבריאות.

הוועדה, שבראשה ד"ר טל לביא, מורכבת מנציגי המחלקות הסברה ויחב"ל, חטיבת הרפואה, שירות המזון, אגף התזונה, האגף לטכנולוגיות רפואיות, האגף לבריאות השן ואגף הרוקחות במשרד הבריאות ומנציגי משרד התמ"ת - הרשות להגנת הצרכן ומועצה לצרכנות. מאז חודש נובמבר האחרון זומנו לבירור בוועדה שבעת הרופאים על ידי היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד אייל חקו.

בזימונים לבירור שנשלחו בשבוע שעבר אל ד"ר גיל שחר ואל ד"ר בעז רון נכתב, בין היתר: "במסגרת פעילותך כרופא הינך מציע המלצות המנוגדות לתדריך החיסונים ואף דחיית חיסונים, באופן המנוגד להנחיות המקצועיות בישראל ובעולם ועלול לגרום להימנעות מחיסון ילדים ומבוגרים וכפועל יוצא אף לסכן את סביבתם". בנוסף צוין במכתב הזימון אל ד"ר רון: "הנך עושה שימוש באמירות תמוהות כגון: 'הבעיה המרכזית שהחיסונים אמנם נתפסים כ'שיא הישגי המדע' אולם ההתייחסות בפועל היא כאל דת. בדת צריך להילחם מלחמת חורמה'".

ד"ר נעה תור פרנקל, מומחית לרפואת ילדים והומיאופתית, זומנה לבירור בעקבות פעילותה כרופאה העוסקת ב"ייעוץ חיסונים טיפול/הפניה לחיסונים הומיאופתיים... פעילותך נעשית בדרך של קישור לרשיונך ועיסוקך ברפואה ועלולים להוות התנהגות שאינה הולמת רופא על פי הוראות פקודת הרופאים... מתן/הפניה ל'חיסון' באמצעות תכשיר הומיאופתי וכד', תוך יצירת הסתמכות בציבור על איש מקצועות הרפואה, יש בה פוטנציאל לפגיעה במטופלים בבריאות הציבור".

מכתב זימון לבירור במשרד הבריאות נשלח גם אל רופא הילדים ד"ר חיים רוזנטל בעקבות "פרסומים שונים ומידע אשר הגיע לידינו ביחס לפעילותך כרופא ילדים ורופא העוסק בתחום ההומיאופתיה. קיים חשש כי בפעילותך וכן במידע המופץ על ידך המעודד שלא לחסן מבוגרים וילדים, יש משום הטעיית הציבור ואף פגיעה בבריאותו. פעילותך נעשית בדרך של קישור ותוך יצירת הסתמכות לרשיונך ועיסוקך ברפואה בתחום שיעילותו ובטיחותו לא נבדקה והוכחה".

לד"ר ניקול אזרחי, רופאת ילדים העובדת במרכז להומיאופתיה וריפוי טבעי בניהולו של ד"ר רוזנטל, כתבה הוועדה: "מפרסומייך עולה סדרת מצגים היוצרת תמונה כוללת של עיסוק באינספור מצבים רפואיים ומחלות, אבחון רפואי, מתן תכניות טיפול וריפוי במגוון מצבים רפואיים בפרוטוקול טיפולי המתיימר להיות רפואי. פרסומייך יוצרים הסתמכות על מעמד או כשירות שאינם קיימים ברפואה וזאת בהקשר ישיר לרשיונך לעסוק ברפואה, באופן המהווה הטעיה של הציבור".

רופאה נוספת העוסקת בהומיאופתיה היא ד"ר ליאורה אוריאל שזומנה אף היא לבירור בשל "עידוד לאי חיסון, פרסום על ידי רופא מורשה במדינת ישראל על גבי מדיה לציבור הרחב של המלצות שונות מאלו של משרד הבריאות, מתן 'חיסון' באמצעות תכשיר הומיאופתי".

רופא הילדים וההומיאופת ד"ר אמיר אניספלד זומן אף הוא לבירור בשל "חשש כי בפעילותך והמידע המופץ על ידך המעודד שלא לחסן מבוגרים וילדים, יש משום הטעיית הציבור ואף פגיעה בבריאותו".

הרופאים שזומנו לבירור בוועדה נדרשו להעביר למשרד הבריאות נתונים והעתקי סיכומי מקרים/ דיווחים על מטופלים או ילדים "נפגעי חיסונים" אשר טופלו במרפאתם ופירוט מלא של תכניות טיפול/חיסונים המוצעות על ידם למטופלים, ילדים ומבוגרים.

נושאים קשורים:  חיסונים,  מתנגדי חיסונים,  הומיאופתיה,  הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
16.01.2019, 19:20

"בדת צריך להילחם מלחמת חורמה'" בהקשר של חיסונים.
זו בדיוק הגדרת הומאופתיה,מאחר ודת היא אמונה עמוקה במשהו שאין לו תקפות מוכחת.
בכלל-רופא שהחליט לטפל ולהרוויח לחמו כהומאופת ולשאת שני כתרים מנוגדי אינטרסים-מן הראוי שיבחר ויחליט :או רופא או הומאופת.
המלצה על טיפול הומאופתי כרופא היא חוסר מצפון מוחלט!
בעניין זה משרד הבריאות צודק לחלוטין.

אנונימי/ת
16.01.2019, 21:47

שיתבישו

18.01.2019, 12:09

עלי לומר כי אני תומך בחיסונים וכי לדעתי הם אחד הכלים החשובים ביותר במניעת מחלות זיהומיות לצד היגינה . איני מבין גם בדיוק את הלוגיקה לפיה פועלים אותם רופאים המתנגדים לחיסונים , מודה בפה מלא, איני מבין דבר וחצי דבר בהומאופתיה. אבל מכאן ועד פרסום שמותיהם ותוכן המכתבים החריפים שנשלחו לכל אחד מהם הדרך ארוכה. בנקודה זו חשוב גם מבחינת אתיקה רפואית ואתיקה עיתונאית לתת להם את ז כ ו ת ה ת ג ו ב ה . הדבר מקובל בכל כלי תקשורת סביר ופה מערכת דוקטורס אונלי חוטאת להם. האם אפשר לקבל התייחסותה של ד"ר תמר קרני יו"ר הלשכה לאתיקה לאופן הסיקור האמור והחריג הזה?

יששכר.

אנונימי/ת
18.01.2019, 19:54

"הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור" היא גוף מעין-בולשביקי שהיה צריך לסגור מזמן. הם החליטו למשל שיש להם סמכויות צנזורה, וכבר שלחו בעבר מכתבי איומים לכלי תקשורת בדרישה למחוק כתבות מהרשת. הגיע הזמן שהיועץ המשפטי לממשלה יבהיר לוועדה הזו שישראל היא לא ברית המועצות ושמרבית פעילותה מנוגדת לחוק.

גם ביחס לרופאים, יש כידוע פרוצדורה חוקית ברורה לדיון בתלונות על התנהגות בלתי הולמת של רופא, והוועדה הזו אינה מהווה חלק מהפרוצדורה הזאת. לכן טוב יעשו הרופאים הנ"ל אם יתעלמו ממנה.

לבסוף, לפחות חלק ממכתבי האיומים שהוועדה שלחה לרופאים הנ"ל מעוררים אי נוחות רבה, יש שם משפטים כמו "אתה מדבר בתקשורת בניגוד לעמדת משרד הבריאות", שמשתמע מהם שלדעת הוועדה (כל מכתבי הוועדדה נשלחים בשם "עו"ד אייל חקו") כל רופא בישראל מחוייב לדקלם בתקשורת את עמדת משרד הבריאות וסטייה מכך היא עילה לשלילת רישיון. זאת אמירה מאוד מסוכנת.

למשל, בישראל עמדת משרד הבריאות היא שאופטלגין היא תרופה בטוחה לשימוש. לעומת זאת, במדינות רבות בעולם, לרבות ארה"ב היא נחשבת לתרופה מסוכנת ואסורה לשיווק ושימוש. אז נניח שיש רופא שיפרסם מאמר שבו הוא יסביר על סכנות האופטלגין וימליץ להימנע ממנו, אז לשיטת משרד הבריאות זו עילה לשלילת רישיון?

אנונימי/ת
19.01.2019, 01:34

ידוע לי שאחד מרופאי הילדים האלה המתנגדים לחיסונים, ממליץ להורי הפציינטים שלו לא לחסן את ילדיהם. הוא טוען כי "הסיכוןשל ילדיהם להידבק קטן, כי ממילא רוב הילדים בישראל מחוסנים". מעניין שהוא מסתמך על "חסינות העדר" בעוד שהוא, המתנגד לחיסונים, פוגע בחסינות העדר ומסכן את הפציינטים שלו וגם את העלדים המחוסנים.