חדשות

מנהלי המחלקות הפנימיות עם נתונים עדכניים מהשטח: קורסים תחת העומס

מנהלי המחלקות הפנימיות מדווחים גם הבוקר על העומס הכבד: מחסור במיטות, תקנים נמוכים של רופאים לצד טיפול במספר גדל והולך של חולים

צפיפות בבתי החולים. אשפוז במסדרונות

מנהלי מחלקות פנימיות בשמונה בתי חולים ממשלתיים החלו להציג נתונים מעודכנים לבוקר זה (א') על מימדי העומס הכבד במחלקות אלו הסובלות מתקנים נמוכים של רופאים לטיפול במספר גדל והולך של חולים.

הנתונים הם חלק ממאבקם של מנהלי הפנימיות הטוענים כי המצב הזה יגרום לקריסה של המחלקות. "הנתונים שנאספו, בשלב זה באורח אקראי, ממחישים את תמונת המצב לנעשה בכלל המחלקות הפנימיות בישראל", הדגישו המנהלים.

בספירת הרופאים המומחים במחלקות נכללים גם מנהלי המחלקות עצמם. בכמה מחלקות מדובר במנהל מחלקה אחד כשלצידו רק מתמחים וסטאז'רים. "לפעמים מדובר ב'חצאי רופאים', כיוון שיש רופאים שנאלצים לחלק את זמנם בפנימית עם מחלקה אחרת באותו היום".

פנימית ב' במרכז רפואי זיו בצפת - תקן המחלקה: 32 מיטות לאשפוז. הבוקר היו בה 43 מאושפזים, מהם שישה מונשמים הזקוקים להשגחה מלאה, אבל רק רופא בכיר אחד היה היום במחלקה לצד ארבעה מתמחים וארבעה סטאז׳רים.

פנימית א' במרכז הרפואי לגליל בנהריה - תקן המחלקה: 32 מיטות. מספר המאושפזים: 45, אבל רק שני רופאים בכירים, שלושה מתמחים ושני סטאז'רים נמצאים במקום.

פנימית בבית החולים "המשפחה הקדושה" בנצרת - תקן מיטות: 28, מספר המאושפזים: 31 (מהם גם טיפול נמרץ), אל מול שני רופאים בכירים, ארבעה מתמחים הבוקר (שלושה כבר אחרי תורנות), המכסים גם את יחידת הטיפול הנמרץ וגם את חדר המיון (תורן).

פנימית ב' בבית החולים העמק - תקן המחלקה: 39 מיטות. מספר המאושפזים: 40, בהם מטפלים ארבעה רופאים בכירים, מתמחה אחד וסטאז'ר אחד.

פנימית א' ב"קפלן" ברחובות - תקן המיטות: 36. מספר המאושפזים: 46. במקום רק שלושה רופאים בכירים (שניים כבר אחרי תורנות) וארבעה סטאז'רים.

פנימית א' במרכז הרפואי שיבא, תל השומר - התקן: 36 מיטות. מאושפזים: 48, מהם שלושה מונשמים. במקום: 1.5 רופאים בכירים, ארבעה מתמחים ושלושה סטאז'רים.

בפנימית ט' ב"שיבא" - תקן: 36 מיטות. מספר המאושפזים: 44, מהם ארבעה מונשמים שבהם מטפלים רק שני רופאים בכירים.

בפנימית ד' בבית החולים ברזילי באשקלון. התקן: 41 מיטות. מספר המאושפזים הבוקר - 46 ובהם מטפלים שלושה רופאים בכירים וארבעה מתמחים.

בפנימית ג' במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע - תקן המיטות 38. מספר המאושפזים: 46 ובהם מטפלים הבוקר שני רופאים בכירים, שלושה מתמחים וארבעה סטאז'רים.

בפנימית ו' ב"סורוקה" - התקן: 38 מיטות. מספר המאושפזים: 42 ובהם מטפלים שלושה רופאים בכירים, ארבעה מתמחים וארבעה סטאז'רים.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, הגיב על הנתונים: "הקריסה הזו איננה גזירה משמים. כל עוד תעריף יום אשפוז במחלקה פנימית יישאר מחיר רצפה והפסדי - מהנמוכים בבית החולים - נמוך יותר ממחירי האשפוז ביולדות וממחירי פרוצדורות רפואיות רבות - לא יהיה שינוי.

"לא די לנו בסימפטיה וברחמים. נדרשת רפורמה אמיתית תוך הכרזה על העדפה מתקנת של המחלקות הפנימיות, עדכון מחירי יום אשפוז לעלויות הריאליות וגם השקעה גדולה יותר בצוותים הרפואיים. לא רק בנו הרופאים, גם באחיות ובכוח העזר שלצידנו. רק ככה נצליח להציל את המחלקות הפנימיות ולאפשר רפואה ציבורית ראויה. יש במשרד הבריאות פתרונות למצב החמור הזה וכנראה גם תקציבים למודל תמרוץ עבור המחלקות הפנימיות- אבל פשוט לא ברור למה הם מחכים".

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  מחסור ברופאים,  פרופ' אבישי אליס,  חדשות,  עומס בבתי החולים
תגובות
אנונימי/ת
13.01.2019, 12:37

ראשי האיגוד מדברים גבוהה גבוהה על מצוקה ביד אחת, וביד השנייה משתמשים בשליחים של לאה ופנר ושאר מסואבי הר"י בשביל לפגוע באופן אקטיבי בהכשרת המתמחים לרפואה פנימית בסגירת פעילויות האיגוד למי שאינו חבר הר"י (קרי, חבר מרשם). אמנם המאבק ראוי ונכון, אך הוא מנוהל ע"י חבורת עסקנים ציניים שבלי להניד עפעף פוגעים באופן מכוון במתמחים, חבורת קרנפים שלא מעיזים לעמוד מול אבישי אליס שתחת איומי הר"י זרק את מתמחי מרשם מהפעילויות של האיגוד, ואז טוענים בשיחות אישיות כי הם "ניטרלים" ולא מתעסקים בפוליטיקה". תתביישו.

אנונימי/ת
14.01.2019, 01:29

ממה נפשך? האיגוד הוא חלק מהר"י. מי שלא רוצה להתעסק בפוליטיקה, יתכבד ויפתח איגוד חדש בלתי תלוי הר"י שיקבל לשורותיו כחברים מן המניין את כל הרופאים המתעניינים ברפואה פנימית גם ללא דיפלומה מ-"המועצה המדעית" של הר"י ותשלום דמי חבר.

אנונימי/ת
16.01.2019, 08:11

נפשי ממי שחושב שחברות באיגוד מקצועי או קבלת תואר מומחה צריכה להיות תלויה בארגון עובדים. בתגובתך הגדרת בצורה מושלמת את שורש הבעיה - ארגון שגם מתיימר לייצג עובדים, גם נותן "דיפולומות" של מומחה וגם שולט באיגודים מקצועיים הוא לא ארגון עובדים אלא מוטציה רב ראשית עם ניגוד אינטרסים מובנה. וזו בדיוק הבעיה. ולכן ככה נראית גם האכיפה של ההסכמים הקיבוציים - ארגון לא דמוקרטי שנשלט ע"י מנהלים ועסקנים שמבקרה גם מעניקים את הדיפלומות לא בדיוק מתעניין בזכויות של אלו שטוחנים תורנויות ושעות אינסופיות בניגוד לחוק ולהסכמים הקיימים. וגם אין לו בעיה לדפוק מתמחים שבחרו לא להצטרף לשורותיו אבל עדיין רוצים להנות מפעילויות האיגוד תמורת תשלום (כפי שהיה כל השנים), כדי לייצר לחץ פסול. האחראים לכך הם ראשי האיגוד המתקרנפים ומי שתומך בהם - אקטיבית או פסיבית.
ולכן יש להפריד בדחיפות את המועצה המדעית והאיגודים מהפוליטביורו של הר"י.

אנונימי/ת
14.01.2019, 01:31

כולנו שמחנו לשמוע על מדד האיכות החדש שהשיק משרד הבריאות שמטרתו למגר את תופעת האשפוזים הפיקטיביים. אין לי ספק שאם המדד ייושם כהלכה אז נראה ירידה חדה ומובהקת בשיעורי התפוסה בפנימיות.

אנונימי/ת
14.01.2019, 01:41

חבל שהנתונים שמוצגים פה מפוברקים. למשל, כתוב שבפנימית א' בשיבא יש רק 2 בכירים, אבל בדיקה מהירה באתר המחלקה מעלה שדווקא יש בה 7 רופאים בכירים:
שי קויתי (ראומטולוג)
טל זילברמן-דניאלס (זיהומולוגית)
יעל פיינזילבר (פנימאית)
חגית יונת (גנטיקאית)
דוד עזרא (פרמקולוג)
אופיר הר-נוי (גסטרואנטרולוג)

ואם רופאים המחלקה לא נמצאים בה במהלך היום ועל 7 תקני מומחים נמצאים בה בפועל 2, אז הבעיה היא כמובן לא במספר התקנים אלא ניהול כושל של המחלקה.

אנונימי/ת
14.01.2019, 01:42

שכחתי לציין את הבכיר השביעי: דוד אולחובסקי (אנדוקרינולוג).

אנונימי/ת
14.01.2019, 20:48

להווה ידוע ש"מקצועות העל" רוכבים כבר שנים רבות על גב הפנימאים והמחלקות הפנימיות, הן בתקני כוח אדם והן במקומות אשפוז ומיטות. הפתרון יהיה רק בתמריץ כלכלי למנהלי בתי החולים- העלאת התמחור ליום אשפוז במחלקה פנימית. עכשיו מה, תמריץ כלכלי עולה כסף למישהו, לקופה המבטחת, למשרד הבריאות, לציבור משלמי המיסים כל אחד לחוד ולכולם ביחד. החולים המאושפזים במחלקות הפנימיות הם בדרך כלל קשישים שמתקיימים מקצבאות פנסיה, ביטוח לאומי, חסכונות כל אחד לחוד וכולם ביחד. תרומתם בשלב זה של חייהם (בניגוד לכל שנות עמלם) להכנסות המדינה אינה גבוהה וההוצאות, נו טוב.... מעצם הגדרתם מדובר באנשים שהם בד"כ חולים, בד"כ במחלות כרוניות. ולכן... לכן אין שום אינטרס למשרדי האוצר והבריאות להעלות את ערך יום האשפוז בפנימית . מבחינתם אפשר להשליך לעת זקנה. נו טוב, אז מה אם הלחץ הציבורי? או קי, בישראל של 2019 לחץ ציבורי יש רק בתוכניות ריאליטי . יש מבין?