הזדקנות מוחית

הקשר בין טיפול אנטי-רטרו-ויראלי ושינויי הזדקנות מוחיים במטופלים עם HIV 

במחקר נמצא כי בטיפול עם דארונביר וריטונאביר קיים סיכון מוגבר לעומת התרופות האחרות

07.01.2019, 17:32
הדמיה של המוח (צילום: אילוסטרציה)

נכון להיום, טיפול אנטי-רטרו-ויראלי (ART) מומלץ כטיפול לכל החיים באנשים החיים עם HIV, ללא קשר לספירת תאי T מסוג +4CD. עם זאת, נדרשת ערנות מתמדת בהמשך המעקב, לבעיות בבטיחות הטיפול, כולל לרעילות הנוירולוגית. השערת המחקר הייתה כי שימוש בתרופות אנטי-רטרו-ויראליות מסוימות יכול להיות קשור לשינויים ניווניים צרברליים הקשורים להזדקנות, במטופלים עם HIV.

במחקר זה השתתפו אנשים החיים עם HIV אשר השתמשו בטיפול אנטי-רטרו-ויראלי, נכון להערכה הקלינית האחרונה שבוצעה. בעזרת רגרסיה לוגיסטית רבת-משתנים (Multivariable logistic regression) נבדק הקשר בין השימוש בכל אחת מהתרופות האנטי-רטרו-ויראליות הספציפיות (ביחס לשימוש בתרופות אנטי-רטרו-ויראליות אחרות) ובין שינויים ניווניים צרברליים, כולל נגעים עצביים של חלבון טאו וזרחן (Phospho-tau), הצטברות פלאקים של חלבון עמילואיד בטא, מיקרוגליוסיס ואסטרוגליוסיס בקליפת המוח הפרונטלי ובפוטאמן (נצפו  ע"י אימונוהיסטוכימיה). כמו גם הקשר למחלה צרברלית של כלי דם קטנים בחומר הלבן של המוח הקדמי (נצפו ע"י היסטופתולוגיה סטנדרטית), עם שונות משותפת רלוונטית שנלקחה בחשבון. בנוסף התיקון הבונפרוני ייושם לבדיקת ההשערות.

תוצאות המחקר הראו, כי השימוש בדארונביר היה קשור בסבירות גבוהה יותר לנגעים עצביים של חלבון טאו וזרחן בפוטאמן (יחס סיכויים 15.33; n=93 ,P=0.005). השימוש בריטונאביר היה קשור עם מיקרוגליוסיס משמעותי בפוטאמן (יחס סיכויים 4.961; n=101 ,P=0.023). מצד שני, השימוש בטנופוביר דיסופרוקסיל פומראט היה קשור בסבירות נמוכה יותר לפלאקים של חלבון עמילואיד בטא בקליפת המוח הפרונטלי (יחס סיכויים 0.13; n=102 ,P=0.012). בנוסף, נצפתה נטייה לקשר בין השימוש באמטריציטאבין ומחלה צרברלית של כלי דם קטנים (יחס סיכויים 13.64; n=75 ,P=0.099).

מסקנת החוקרים הייתה שהממצאים מצביעים על סיכון מוגבר לשינויים ניווניים צרברליים הקשורים לגיל בחולים החיים עם HIV ומטופלים עם דארונביר וריטונאביר.

מקור: 

Soontornniyomkij V. et al. (2018) AIDS. 32, 2005

נושאים קשורים:  הזדקנות מוחית,  מחלות ניווניות,  טיפול אנטי-רטרו-ויראלי,  HIV,  דארונביר,  מחקרים,  ריטונביר
תגובות