דעות

תת תקינה ותת תנאים - רגע לפני הצונאמי בבריאות הציבור, התעוררו!

בישראל מיטב הרופאים, אבל הם לבדם וללא משאבים מתאימים, לא יוכלו להציל את מערכת הרפואה הציבורית המקרטעת

תורים בבתי החולים. אילוסטרציה

מה לא נכתב ונאמר בשנתיים האחרונות על מערכת הרפואה הציבורית? המתנה בלתי נתפשת במשך שעות ארוכות לרופא בחדר מיון; המתנה ארוכה לרופא שיענה לחולה במחלקות הפנימיות; צפיפות איומה בבתי החולים בישראל מהגבוהה בעולם (200%-120%); שיעור התמותה מזיהומים בבתי החולים מהגבוה בעולם; מספר המיטות לנפש בישראל מהנמוכות בעולם המערבי.

מספר הרופאים לנפש בישראל בירידה מתמדת ומתחת לממוצע ה- OECD; מספר הרופאים בישראל שלומדים רפואה בחו"ל ומגיעים לישראל ממקומות שונים, חלקם עם מסלול לימודי רפואה המוטל בספק, הוא מהגבוהים בעולם; מספר הסטודנטים לרפואה הלומדים בישראל לנפש מהנמוכים בעולם; הזמן שממתין האזרח בישראל לרופא מומחה בקופות החולים הוא מהגבוהים בעולם; הזמן שרופא יושב עם חולה בקופות החולים הוא מהנמוכים במדינות אירופה המפותחות; מספר תקני הרופאים שנוספו למערכת הרפואה הציבורית בישראל בעשור האחרון מהנמוכים בעולם המערבי; אין התאמה בין העלייה במספר התושבים בישראל ובעיקר בין העלייה בתוחלת החיים והאוכלוסיה הקשישה לבין תוספת התקנים לרופאים ולצוותים רפואיים במערכת הרפואה הציבורית; רוב בתי החולים בישראל בגירעונות כספיים קשים, קופות החולים בגירעונות קשים.

לאור החוסר בתקנים ומיעוט ברופאים, בד בבד תורנויות הרופאים המתמחים לא קוצרה ונמשכת שעות רבות מעבר ליכולת הפיזית והנפשית לתפקוד אופטימלי של בן תמותה, אם כי לאחר שביתת הרופאים בשנת 2011 מספר תורנויות לחודש צומצם עד לשש בלבד; שוב, דבר הגורם לעומס על המערכת הרפואית בבתי החולים בהינתן העובדה שחסרים רופאים במערכת הציבורית.

למרות כל הנכתב והנאמר, תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם והציון שישראל מקבלת במדיניות הבריאות בעולם הוא גבוה למדי. הציבור בישראל אינו יודע את האמת - חסרים תקנים - ומאשים את הרופאים עצמם בכאוס במערכת הבריאות הציבורית. הרופאים הם האשמים, לפי דעת הציבור בישראל, בגרימת תורים ארוכים, בהמתנה ממושכת לטיפול בחדרי המיון, בהמתנה למיטות פנויות במחלקות הפנימיות, בדחיית ניתוחים, בתורים האינסופיים לבדיקות הדמיה, לייעוץ אצל רופאים מקצועיים ולזמן הקצר שנותר למתן תשובות ולשיחה עם משפחות החולים.

אין הסברה אמיתית לציבור שמי שאשם בכך אלה לא הרופאים אלא קובעי המדיניות והמחוקק בישראל – הגופים הפוליטיים.

בין לבין גורמים אינטרסנטים מאשימים את הרופאים שאחראיים לעלייה ביוקר המחיה בישראל ובעלייה בהוצאות הבריאות ולאור זאת אף הגדילו הפוליטיקאים לעשות ולהעביר בחוק את סעיף הבריאות בחוק ההסדרים – כדי שרופאים לא יוכלו לקבל מהחולים שכר ככל שירצו אלא יוגבלו על ידי המבטחים וקופות החולים. הלכה למעשה, מי שהרוויח ממהלך זה אלה לא החולים עצמם אלא המבטחים וקופות החולים.

לאחרונה אף זכינו לצפות ביד מכוונת שפרסמה באמצעי התקשורת את תלושי השכר של האלפיון העליון של רופאי ישראל (כ-250 מתוך 25 אלף רופאים בישראל) המרוויחים שכר של רבבות אלפי שקלים לחודש, דבר שגרם, פעם נוספת, להשתלחות הציבור ברופאים, שרובם מרוויחים שכר של פחות מ-30 אלף שקל לחודש ואף למטה מכך. אנו הראשונים שמאחלים לכל חברינו הרופאים להרוויח בכבוד, אולם צרם לנו שאותו גורם אינטרסנטי שפרסם את המידע לא טרח להזכיר שמדובר במיעוט הרופאים, דבר שיצר רושם מוטעה בציבור שאלה אכן משכורות הרופאים בישראל. יש לזכור שרופאי ישראל הם לא שודדי הקופה הציבורית ואם מרוויחים יפה, סימן שהם עובדים קשה ומגיעה להם כל אגורה.

יש להכיר בעובדה שמערכת הבריאות בישראל בגסיסה מתמדת ואם לא תקבל החייאה מיידית, סופה יהיה גרוע, ומי שיסבול אלה תושבי המדינה ובעיקר אלה שידם אינה משיגה רפואה פרטית.

קובעי המדיניות והפוליטיקאים חייבים להתעשת מיד ולהבין: מערכת כה גדולה וחשובה לא יכולה לתפקד אם לא יוקצו מיד המשאבים המתאימים. ההשקעה בבריאות בישראל מתוך התל"ג היא מהנמוכות בעולם ואין פלא שהתוצאות טופחות על פני אזרחי המדינה. כאשר לא משקיעים משאבים כספיים מתאימים בכל שנה ומתחזקים מערכת תפעולית כה גדולה, המערכת מפסיקה לתפקד.

העדר תקינה מתאימה והעדר תוספת מיטות גורמת לצפיפות איומה במחלקות בבתי החולים, מעלה את אחוז הזיהומים והתמותה של החולים בבתי החולים הציבוריים ולא יעזור אם בישראל נמצאים מיטב רופאי העולם.

הרופאים במערכת הרפואה הציבורית עייפים, תשושים, מתוסכלים וממורמרים מעבודה בתת-תנאים, עם חוסר תקנים משווע, עם חוסר ברופאים במערכת שייתנו כתף ויעזרו ובתוך ביורוקרטיות ההולכות ועולות. זאת גם זאת: עם העלייה בצפיפות במחלקות, העלייה בדחייה בניתוחים ובפרוצדורות פולשניות, צפיפות איומה בחדרי המיון והמתנה ארוכה בתור במרפאות בבתי החולים, זעם הציבור מופנה לרופאים ולאחיות ואלה אינם יכולים לעמוד במעמסה הנפשית והפיזית. לא אחת לצערנו אנו נתקלים באנשי רפואה השולחים יד בנפשם ונפטרים מהעולם.

רק השבוע שמענו שגם הצבא אמור בהדרגה להעביר את הטיפול בחיילי החובה והקבע למערכת הרפואה הציבורית, דהיינו תוספת עומס של כ-1,000 ביקורי רופא בשנה במערכת הנמצאת כבר היום באי ספיקה.

בין לבין מוסדות הרפואה הציבוריים עושים מאמצים רבים לשפר את היחס לחולה עצמו ומעבירים קורסים לצוותי הרפואה לשיפור ההתמודדות היומיומית עם סבל החולה. עד היום, לצערי, לא שמעתי על הנהלות בתי החולים ו/או הנהלת משרד הבריאות שואלים את הרופאים איך אתם מרגישים? אולי חסר לכם משהו? אולי חסר לכם כלים להתמודד עם מצבי הלחץ?

יש לזכור שהרופאים הם המשאב האנושי היקר ביותר שיש למערכת הבריאות ואין בלעדיו. הרופאים הם אבן היסוד של מערכת הבריאות בישראל והם "מצרך מבוקש" בכל מדינה מעבר לים. על המערכת הארגונית למנוע פגיעה במשאב אנוש זה, הן פיזית והן נפשית. על הפוליטיקאים מוטלת המשימה להחיות את מערכת הרפואה הציבורית מיד וכעת, לפני שיהיה מאוחר. מערכת זו נמצאת היום בתת תקינה ותת תנאים וזקוקה בדחיפות למשאבים כספיים בתוכנית מסודרת לעשור הקרוב. לא עירוי אחד וגמרנו.

המערכת משוועת לתכנית הבראה מסודרת לעשר השנים הבאות שתכלול תוספת של 500 מיטות אשפוז לשנה, תוספת של 500 תקני רופאים ו-500 תקני מתמחים בשנתיים הקרובות, וכפתרון ביניים, עד למילוי השורות ב 4,000 רופאים שחסרים היום במערכת הציבורית, לאפשר לרופאים החפצים בכך וכשירים פיזית ונפשית בכך, להמשיך במערכת הציבורית עד גיל 70 שנה.

זאת ועוד, יש לאפשר מיד לכל הרופאים המומחים בבתי החולים להצטרף לתכנית של FULL TIMERS מתוך כוונה שיישארו עד שעות הערב המאוחרות ויקדישו את הידע הניסיון שלהם לרפואה הציבורית במקום לרפואה הפרטית. היום מושג של רופאים "פול טיימרים" נדיר וניתן במשורה רק למי שהמוסדות הרפואיים רוצים ביקרם, ואלה בעיקר רופאים במקצועות הכירורגיים ולא כלל הרופאים.

יש בישראל רופאים מהטובים בעולם. בואו נעזור להם לעזור לכלל תושבי ישראל למען חוסן בריאותי חזק יותר וטוב יותר לאזרחי המדינה. ביטחון ציבורי מתחיל בבריאות. ללא מערכת רפואית ציבורית חזקה ויעילה, החוסן הבטחוני שלנו יהיה בסכנה, וטוב שהפוליטיקאים יתעוררו מיד לפני הצונאמי בבריאות הציבור.

נושאים קשורים:  פרופ' מיכאל שכטר,  דעות,  בתי חולים,  גרעונות בתי החולים,  צפיפות,  מצוקת תורים,  חדשות,  מערכת הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
28.12.2018, 18:10

דברו על תפוסה מקסימלית - לא ממוצעת. עם זה מתמודדים הרופאים, החולים והמשפחות.

פרופ' מיכאל שכטר היקר,
"תת-תקינה ותת-תנאים - רגע לפני הצונאמי בבריאות הציבור, התעוררו !"
הכותרת נכונה אך עליה להיות בראש ובראשונה להיות מכוונת פנימה !
כן , פנימה !!
על הר'י להתלכד ולהרים את הכפפה !
להרים את דגל המאבק להצלת מערכת הבריאות הציבורית !
זוהי המערכת המוכרת ברחבי תבל ברמתה המצטיינת ובחידושיה חדשות לבקרים !
כיום - הר'י כנועה, שפופת-גו וחסרת הברק בעיניה - מותשת ושחוקה.
גורמים שונים חיצוניים להר'י - מטיחים בפניי : רק הר'י יכולה וצריכה להניף את הדגל, כי אז קיים סכוי רב כי ההמונים הנגזלים יצטרפו ...
כיצד להניף את הדגל ?
לא ע'י שביתה הפוגעת מיידית בהמונים הנגזלים ,
אלא,
1.בשמיטת השטיח האדום מתחת לרגליהם של ה"קברניטים למיניהם ואנשי חצירם" , בקיצור., חדל הענקת שרות VIP ל "מורמים מעם" !
2. הפגנות מאורגנות של הר'י בככרות הערים והעיירות ב"מרכז" וב- "פריפריה" שכותרתן "הרפואה גוססת"
שאותן יובילו מנהלי בתיה'ח, מנהלי מחלקות, רופאים בכירים בקהילה, מאות המתמחים ותלמידי הרפואה....
שני מהלכים אלה יש לתכנן מראש ובקפידה יתרה - כי אסור להר'י להכשל בהנפת הדגל .
לכן יש לבצע חריש עמוק בתודעת אלפי חברי הר'י , כדי לשכנעם בחיוניות המהלכים האלה ודומיהם , לשם שיקום המערכת הנפלאה !
בלעדינו הרופאים אין רפואה בישראל !
אל -יאוש - בידינו הכח לחולל כל זאת !
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.

תת תקינה ותת תנאים - רגע לפני הצונאמי בבריאות הציבור, התעוררו!