חדשות

"אלפי סטודנטים ישראלים לרפואה לומדים בבתי ספר שרמתם נמוכה מאוד"

מנהל האגף לרישוי מקצועות הבריאות מתריע בדיון מיוחד בכנסת על "פרשת המתחזים": "אם לא נפעל עכשיו, בעוד עשר שנים נצטרך להקים ועדת חקירה" | משרד הבריאות מתכוון לנקוט בשורת צעדים למניעת מקרים דומים בעתיד

פרופ' שאול יציב. "ידיעת השפה העברית היא נדבך וכלי חשוב במפגש בין המטופל לרופאו".. צילום: דוברות משרד הבריאות

בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת התקיים הבוקר (ב') דיון מיוחד על פרשת בעלי תעודות הסמכה פיקטיביות כמי שסיימו לימודי רפואה בארמניה והתקבלו לעבודה כרופאים ורוקחים במערכת הבריאות בישראל. את ההצעה הדחופה לסדר היום הגישו הח"כים סופה לנדבר, לאה פדידה, מסעוד גנאים ועיסאווי פריג'.

דיווח על פרשת המתחזים ומעצרם של 40 החשודים על ידי המשטרה פורסם ב"דוקטורס אונלי". בדיווח אחר נמסר שהרופאים המתחזים שילמו 15 אלף אירו עבור תעודה מזויפת מאוניברסיטה בארמניה.

מטרת הדיון הבוקר היא לקרוא למשרד הבריאות לוודא בהליך קפדני שרק בוגרי בתי ספר לרפואה בחו"ל העומדים בסטנדרטים הדרושים יוכלו לגשת לבחינת הרישוי בישראל.

בדיון התריע פרופ' שאול יציב, מנהל אגף לרישוי מקצועות הבריאות במשרד הבריאות, על הסכנה בלימודי הרפואה של ישראלים בחו"ל. לדבריו, "יש היום אלפי סטודנטים ישראלים לרפואה שלומדים בבתי ספר שרמתם נמוכה מאוד. אני יודע זאת לא רק באופן תיאורטי, נסעתי לשם כדי לראות ממקור ראשון. לארמניה, מולדובה ועוד".

עוד אמר פרופ' יציב: "נפגשתי עם שרי בריאות וחינוך, עם דיקנים ורקטורים ועם הסטודנטים עצמם. הסתובבתי בכיתות ובקמפוסים ובדקתי את הדברים לעומק. מה שמדאיג בעיקר הוא שבחלק מבתי הספר שיעור החשיפה הקליני הוא מזערי. הסטודנטים בקושי רואים חולים. גם מבלי להיכנס להיבטים לא חוקיים אפשר לומר שהם לומדים מעט מדי וללא חשיפה לדברים החשובים ביותר. אם לא נפעל עכשיו, בעוד עשר שנים נצטרך להקים כאן ועדת חקירה שתבדוק את זה".

הנושא עלה, כאמור, לאחר שבתחילת דצמבר נעצרו 40 רופאים ורוקחים בחשד שהשיגו את תעודות סיום הלימודים שלהם במרמה מאוניברסיטה בארמניה, מבלי שסיימו את לימודיהם ומבלי שעמדו בכל הדרישות האקדמיות. הח"כים ציינו בדברי ההסבר לבקשתם כי חלק מהחשודים עברו את בחינות ההסמכה של משרד הבריאות ועבדו כבר בישראל,  "תוך סיכון חייהם ובריאותם של המטופלים".

עוד במרץ השנה דיווח רותם אליזרע ב"ידיעות אחרונות" כי כיום יותר סטודנטים לרפואה מחו"ל החלו בסטאז' שלהם בישראל, לעומת אלו שלמדו בארץ. היפוך המגמה מסתמך על דיווחים שהתקבלו במשרד הבריאות מבתי החולים השונים שבהם נקלטו ב-2016 לסטאז' 678 ישראלים שלמדו רפואה בחו"ל, לעומת 588 שסיימו לימודיהם בארץ. מנהל "איכילוב", פרופ' רוני גמזו, שהתייחס אז לעניין זה, אמר: "רמת הלימודים בחו"ל פחות טובה מאשר בישראל".

הבוקר (ב') מפרסם "דה מרקר" ראיון שערכה הכתבת רוני לינדר גנץ עם פרופ' יציב שבו אמר, בין השאר: "רופאים מספרים לי על מתמחים עם תעודות מחו"ל שלא ראו חולה" (עד לתחילת ההתמחות בארץ – דוקטורס אונלי). עוד אמר פרופ' יציב באותו הראיון כי "ישראלים רבים לומדים בחו"ל ברמה נמוכה" והזהיר כי אם 25% מהם "יצליחו להסתנן למערכת, זה עלול להשפיע עליה".

בראיון פירט פרופ' יציב אילו צעדים מתכוון משרד הבריאות לנקוט ואלה גם מוצגים היום בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת על "המתחזים" כדי להימנע ממקרים דומים בעתיד: בתי הספר לרפואה בארמניה, גיאורגיה ורומניה יעברו (על ידי משרד הבריאות בישראל) בחינה מדוקדקת באשר לרמת הלימודים בהם; האחריות לקורסי ההכנה לבחינות הרישוי בארץ תעבור לידי הדיקנים בבתי הספר לרפואה; בחינות הרישוי יעברו שינוי ולא תהיה בהן יותר אחידות; הוספת חלק קליני (מעשי) לבחינת הרישוי ובנוסף, תידרש השקעת משאבים בשיפור טוהר הבחינות ותפורסם אזהרה לפיה משרד הבריאות לא מתחייב להכיר בלימודי רפואה במולדובה. רק מי שלמד בבית ספר שקיבל הסמכה עולמית יוכל לגשם לבחינות הרישוי בישראל.פרופ' יציב אמר בראיון ל"דה מרקר": "מנהלי מחלקות שמקבלים את הסטאז'רים באים אלי כל הזמן ואומרים: 'האנשים האלה לא יודעים כלום, הם לא ראו חולה בחיים שלהם, אין להם מושג ברפואה. הסיכוי של אלה להתקבל להתמחות במרכזים רפואיים מובילים שואף לאפס, אבל יש מקצועות במצוקה שם מקבלים חלק מהם, בלית ברירה".תגובה לדברים, אמר הבוקר ל"דה מרקר" ד״ר משה כהן, הבעלים והמייסד של מדיקל דוקטור - מכינה ללימודי רפואה לבחינות הכניסה במוסדות בחו״ל: "דבריו של פרופ' יציב הם פגיעה ברבים מראשי הרפואה בישראל ומייסדיה, מנהלי מחלקות ומובילי דרך אשר הם בוגרי אוניברסיטאות בחו״ל".

נושאים קשורים:  התחזות לרופא,  בחינות רישוי לרפואה בישראל,  פרופ' שאול יציב,  חדשות,  לימודי רפואה בחו"ל
תגובות
17.12.2018, 19:21

בושה! מחלקה שהוא מנהל בה עשתה פשלה נוראית( אני גם לא פוסל שעבור סכום כסף מכובד) והפרופסור כדי להצתדק מלכלך על אלפי רופאים שלמדו כמו שצריך ועובדים יום ולילה!

אנונימי/ת
17.12.2018, 20:00

מסכימה 100%

אנונימי/ת
17.12.2018, 21:28

איזו פאשלה ?

אנונימי/ת
18.12.2018, 18:21

אני לא מכיר את הסיפור, ואם היתה פאשלה - צריך לחקור אותה. אבל אתה רומז על לקיחת שוחד. האשמה חמורה מאד. אם אתה צודק - פנה למשטרה. ואם לא - אז אל תתפלא אם יתבעו אותך על הוצאת דיבה - ובצדק. ספציפית - לא ברור איפה הוא "מלכלך", ומה הקשר בין "עובדים יום ולילה" לבין זה שיש כאלו, וכעת יש גם חקירה משטרתית, שכנראה השיגו רשיון בדרכי רמיה. כל התגובה שלך לא מובנת וילדותית, בבחינת "כל המשטרה מושחתת, למה נתנו לי דו"ח על אור אדום, אני עובד יומם ולילה".

17.12.2018, 19:41

השאלה, איך חלקם או כולם עברו בחינות רישוי?

אנונימי/ת
17.12.2018, 19:48

בשביל לעבור בחינות רישוי צריך לשבת ללמוד. אין צורך לראות חולים.

אנונימי/ת
17.12.2018, 19:51

ציטוט מהכתבה- ״שיפור טוהר הבחינות״. עונה על שאלתך?

17.12.2018, 20:12

רק הייתי רוצה לציין : האם לימודים בארץ כל כך טובים, וייתכן שזה נכון, למה לא לקבל יותר סטודנטים ללימודי רפואה בארץ? אז הם לא יסעו לרומניה.

17.12.2018, 20:27

כי זה עולה הון להכשיר רופא בישראל, זאת הסיבה שמגמת הבוגרים מחו"ל רק הולכת ומתעצמת. אבל עדיין זה לא נותן לגיטמציה להכפיש ציבור שלם של רופאים שלמדו בחו"ל, השקיעו שנים, הון וזמן לולא הרופאים האלה מערכת הבריאות הייתה ממזמן קורסת... הייתי מציעה להפוך את כל תקופת הסטאג' למבחן רישוי, כך לא יצטרכו להוסיף משאבים וכסף למערכת הרישוי וגם "טוהר הבחינה" יהיה מדויק ואמין יותר.

17.12.2018, 20:32

לתשובתך, הבכירים במחלקות לא ראו מי עומד מולם? על מה זה מעיד?

06.01.2019, 20:56

לגמרי מסכים איתך.
העניין "המשעשע" הוא שחלק נכבד ממי שמלמד בבתי הספר לרפואה בישראל הוא עצמו לא התקבל ע"י המערכת והוא בוגר חו"ל. כלומר למרבה האבסורד "את/ה לא מספיק טוב/ה כדי ללמוד כאן, אבל את/ה מספיק טוב/ה כדי ללמד כאן......"

אנונימי/ת
17.12.2018, 20:21

הרשויות בארה"ב כבר עשרות שנים מיישמות מדיניות בחינה ובדיקה דקדקנית של מוסדות אקדמיים ברחבי העולם, ורק המסיימים במקומום מורשים מבחינתם יכולים בכלל לגשת למבחני הרישוי האמריקאיים (USMLE/ECFMG) שאם יעברו יוכרו כרופאים, כך שלא ברור בכלל על מה התמיהה המתחסדת.
אני יכול לחתום שהמוסדות הבעייתיים בארצות האמורות לא מופיעים ברשימות המוסדות המוכרים לגשת לבחינות הרישוי בארה"ב, וכמו תמיד כדאי לכל נושאי התפקידים המצקצקים והמצטדקים פשוט ללמוד מהם איך עושים דברים כמו שצריך ולא להתפלא בדיעבד.

אנונימי/ת
17.12.2018, 21:29

צודק במליון אחוז

אנונימי/ת
17.12.2018, 20:48

שטויות ,התנשאות רגילה,לפני 30 שנה דברו כך על סטודנטים שלמדו באיטליה ובהמשך הם הפכו לרופאים מבין הטובים בארץ ,מנהלי מחלקות ויחידות

אנונימי/ת
18.12.2018, 09:13

צודק ב100 אחוז.מרבית הרופאים הטובים החלו לימודיהם באיטליה , ורובם מנהלי יחידות ומחלקות.בארץ התקבלו אז "בנים של פרופסורים מירושלים " וחלקם הפכו לרופאים ממוצעים.
נא לא להכפיש בוגרים שלמדו או סיימו לימודיהם בחו"ל .
אני סיימתי בהצטיינות את לימודי בארץ לאחר 3 שנים באיטליה. לידיעתך פרופ' יציב ואני חושב שאיני פחות טוב ממך במקצוע בו בחרתי

אנונימי/ת
17.12.2018, 21:00

אתם יודעים מעט
יש לי סטזר שאלתי אותו מה זה ברזל הוא לא ידע
בורח כל היום
הבעיה מאשרים להם סאאז וכך יטפלו בנו
חייבים לשנות הכללים והבחינה דחוף מאוד
פרופ

אנונימי/ת
17.12.2018, 21:32

אני בתור רופא בכיר רואה את ההבדלים בין בוגרי ארץ לבוגרי חו״ל וכמובן אין מה להשבות בלי יצוא מן הכלל, התפקיד של פרופסור יציב זה לשנות את שיטת בחינות הרשוי ולהפסיק להעתיק שאלות מספרים מוכרים לכל בוגר חו״ל

אנונימי/ת
17.12.2018, 21:36

בעברית תקנית קוראים לזה "שכונה" אבל לא חסרים פוצים שלמדו כדת וכדין ב"הדסה" ושאר פקולטות בארץ שלא מוצאים את יידהם ורגליהם במפגש עם הקליניקה .

אנונימי/ת
18.12.2018, 08:27

הכתובת היתה על הקיר כשהורד בחינות הכניסה לפני כמה שנים. יש להשוות את בחינות הרישוי בין בוגרי הארץ לחול. יש להפוך את מ. ס. ר לסדנה מסמיכה ולא רק מכשירה. ואת הסטאז למשהו שהוא ממש לא ח. ל. כרגיל, מי ששוב אוכל אותה זה בציבור בפריפריה כי רופאים שלא ראו חולים כסטודנטים לא מתקבלים להתמחויות במרכז.

אנונימי/ת
19.12.2018, 10:05

הבעייה לא הוגדרה נכון עי"משרד הבריאות.
חוסר החשיפה לחולים בעת הלימודים אינו שורש הבעייה. רמת הלימודים הנמוכה במדינות שצויינו כמו רומניה אוקראינה וכו היא היא הבעייה. בעת לימודי במילנו, זכיתי לחשיפה מועטה מאד לחולים והתרכזתי בעיקר בהבנת החומר מספרים. למרות החשש שלי , בתוך מספר חודשים בלבד יכולתי המיקצועית מול חולה הייתה באותה רמה כמו של סטודנט אשר למד בהדסה ובתוך זמן קצר אף עלתה על כך בעת בה כל החומר העיוני הרב שלמדתי בא לידי ביטוי ממשי מול מיטת החולה.
הדרך הזו הייתה קשה יותר לסטודנט אך לטווח ארוך יעילה יותר. הסיבה המרכזית נעוצה הייתה באוניברביטת מילנו אשר הייתה איכותית .
לפיכך כדאי לבדוק את רמתן של האוניבסיטאות בהן למדו רפואה ברמה נמוכה ולא רק לתלות את האשמה בחוסר חשיפה לחולים.
סטודנט שלמד במקום איכותי, יש לו רצון, ילמד במהירות לתרגם את הידע המיקצועי שלו לטיפול יעיל בחולה.

אנונימי/ת
19.12.2018, 20:10

מה שמצא פרופ" יציב דבר ידוע
עוברים בחינה מצחיקה ,
כולם מעתיקין מכולם
דבר מאוד חמור ופוגע ברמת הרפוה בארץ.
כמו שאמרה לי מחנכת ומורה בבית ספר תיכון התלמידים לא רוצים ללמוד כי התלמידים הכי טיפשים לומדים בחו"ל ונהיים רופאים ומנהלי מחלקות בכל בתי החולים.
דבר חמור מאוד.

אנונימי/ת
20.12.2018, 15:58

שקר וכזב . כמו תמיד משרד הבריאות נרדם בשמירה. אז איך אישרתם את האוניברסיטאות הללו?
אלפי סטודנטים? באמת ? נכון בכל אירופה ברית המואצות לשעבר לומדים אלפי סטודנטים על חשבונם הפרטי באוניברסיטאות שמכניסות את שלנו לכיס הקטן. אז במקום לעזור ואותם הסטודנטים ולסייע להם פתאום כול אלפי הסטודנטים הופכים לעבריינים?
העבריינים העיקריים הם אנשי משרד הבריאות שהיו אמטורים לבקר באוניברסיטאות הללו ולאשר אותן. מאידך אם יש קומץ של עבריינים יש להעניש אותם ולא לפזר רפש לכול עבר.
פרופסור המכובד היה אמור לעשות את עבודתו ולמנוע עוגמת נפש מאלפי סטודנטים שאותן הוא מכפיש.
בושה וחרפה למדינה שכך נוהגת כלפי אזרחיה.