טיפול במוזיקה

טיפול במוזיקה במחלת פרקינסון

במחקר חדש ביצעו החוקרים סקירת ספרות מעמיקה ומצאו שלטיפול במוזיקה יש השפעות מועילות כטיפול לא-פרמקולוגי בתסמינים מוטוריים ולא-מוטוריים ובאיכות חיים של אנשים עם מחלת פרקינסון

10.12.2018, 17:44

מחלת פרקינסון (PD) היא הפרעה נוירולוגית כרונית מתקדמת המערבת התנוונות של המערכת הדופאמינרגית. ביטוייה הקליניים כוללים תסמינים מוטוריים ולא מוטוריים. לאחרונה פותחו מספר טיפולים לא-פרמקולוגיים, כגון טיפול במוזיקה (music therapy, MT), במטרה לשפר את הביטויים הקליניים של המחלה.

במחקר חדש שנערך ב-University of Malaga במלגה, ספרד, והתפרסם בכתב העת Journal of the American Medical Directors Association, ביקשו החוקרים לנתח את הראיות המדעיות להשפעות הטיפוליות של מוזיקה ב-PD.

החוקרים ביצעו חיפוש במאגרי המידע של PubMed,יPsycINFO, יScopus, MEDLINE ו-Science Direct. קריטריוני ההכללה היו מאמרים שכללו אנשים עם PD שעברו שיקום עם התערבות של MT. מילות המפתח שבהן נעשה שימוש היו טיפול במוסיקה, מחלת פרקינסון, רמז שמיעתי, תסמינים לא מוטוריים, תסמינים מוטוריים ואיכות חיים.

החוקרים גילו סך של 27 מאמרים, אשר כולם ניתחו את ההשפעות הטיפוליות של MT ב-PD. מתוכם, 20 מחקרים ניתחו את ההשפעות בסימפטומים מוטוריים (16 הראו השפעות חיוביות ו-4 הראו השפעות של חוסר-תועלת); 9 מחקרים ניתחו את ההשפעות בתסמינים לא-מוטוריים, 7 מהם הראו השפעות חיוביות; ו-8 מחקרים ניתחו את ההשפעות על איכות החיים, עם 6 מחקרים שדיווחו על תועלת. אף אחד מהמאמרים שניתחו תסמינים לא-מוטוריים ואיכות חיים לא הראו השפעות שליליות.

החוקרים מסכמים שרוב המחקרים שנערכו הראו כי ל-MT יש השפעות מועילות כטיפול לא-פרמקולוגי בתסמינים מוטוריים ולא-מוטוריים ובאיכות חיים של אנשים עם PD. יש לקחת בחשבון את השימוש במוזיקה ככלי טיפולי המשולב עם טיפולים קונבנציונליים.

מקור:

García-Casares N, Martín-Colom JE, García-Arnés JA. Music Therapy in Parkinson's Disease. J Am Med Dir Assoc. 2018 Dec;19(12):1054-1062. doi: 10.1016/j.jamda.2018.09.025.

נושאים קשורים:  טיפול במוזיקה,  תסמינים מוטוריים,  איכות חיים,  מחקרים
תגובות