דעות

בריאות טובה יותר מתחילה במפגש האנושי שבין המטפל למטופל

כיום, מערכת מדידת האיכות ברפואה מודדת תוצאות בלבד, שבינן לבין איכות אמיתית יש פער עצום. הגיע הזמן לגעת במפגש הטיפולי עצמו

הרופאים העולים עם ותק של עד 14 שנה נדרשים לקבל רישוי מחדש ולחזור על שנות ההתמחות שלהם. אילוסטרציה

חוויית הטיפול במערכת הבריאות מתסכלת: התור ארוך, הרופא ממהר, וכשכבר מגיעים לרופא הוא עמוס, אין לו זמן, והוא עסוק יותר בהקלדה במחשב מאשר בלראות את המטופל. קל לו יותר להפנות את המטופל לבדיקות נוספות, ברובן מיותרות, מלהקדיש לו עוד כמה דקות לשיחה, לאבחון מדויק ולהסבר כדי לרתום את המטופל כשותף מלא בטיפול בעצמו.

כך, רפואת הקהילה, שצריכה ויכולה לטפל ולמנוע הפניות מיותרות לבתי החולים, תורמת לעומס הרב על בתי החולים ולקריסתם. בעלי היכולת יפנו לרפואה הפרטית ויקנו בכסף את מה שמגיע לכל תושב על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי — שירותי רפואה באיכות וזמינות סבירים.

למערכת הבריאות הציבורית נדרשים עוד תקציבים, אבל הבעיה עמוקה מזה. תהליכי העבודה מיושנים, התיק הרפואי הממוחשב אינו ידידותי למטפל, הביורוקרטיה רבה מדי והזמן קצר. התוצאה היא מפגש טיפולי שאינו מפיק תוצאות מיטביות, ורופאים ועובדים שחוקים החסרים את המשאבים הרגשיים, השכליים והפיזיים לתת יחס וטיפול ראויים. החמלה של המטפל אוזלת וחומה של ניכור נבנית בין המטפל למטופל.

מצב זה אינו בר קיימא לאורך זמן, בפרט לנוכח חילופי הדורות. הדור הצעיר של המטופלים דורש בצדק טיפול איכותי. דור הרופאים החדש מעריך גם הוא איכות חיים ולא ישלים עם עבודה בעומס קיצוני בבתי החולים ובקהילה, כפי שהשלים הדור הוותיק. המחסור ברופאים ואחיות עוד יגבר, כי בתנאים הקיימים, אף אחת לא רוצה לעבוד במשרה מלאה.

הפתרון יבוא לאו דווקא מתוספת תקציבים. בקרב הנהגת המערכת דרושה הבנה שליבת העשייה של מערכת בריאות היא המפגש מטפל-מטופל הוא "פונקצית הייצור" של המערכת ובו יש להתמקד כדי לשפר את ביצועיה. זהו מרחב ייחודי ואישי שיש לגשת אליו בחרדת קודש; יש להשקיע בו כדי שיהיה אנושי ואיכותי ושתוצריו יהיו הטובים והמיטיבים ביותר. מפגש זה אינו ניתן למדידה כמותית ובו טמונה האיכות האמיתית. כיום, מערכת מדידת האיכות ברפואה מודדת תוצאות בלבד, שבינן לבין איכות אמיתית יש פער עצום. הגיע הזמן לגעת במפגש הטיפולי עצמו.

יש תהליכים וטכנולוגיות שעשויים לשפר את המפגש הטיפולי וייצרו בריאות טובה יותר בפחות כסף: תיעוד המפגש ללא צורך בהקלדה מייגעת, תיעדוף של מצבים רפואיים, התאמת התיק הרפואי הממוחשב לצורכי הרופא, דאגה לרווחת הרופא, מתן כלים לחוסן של מטפלים, ותמריצים שונים לארגוני הבריאות.

אופטימיזציה של מפגש המטפל-מטופל תשפר את תוצאותיו הטיפוליות, תשנה את מרקם היחסים בין מטפלים למטופלים, תשפר את שביעות הרצון של המטפלים והמטופלים, תמנע שחיקת רופאים, תמנע תופעות של אלימות נגד צוותים רפואיים, ובסופו של דבר תחסוך כסף למערכת בבדיקות, תרופות ואשפוזים מיותרים.

צריך להחזיר את הנשמה לרפואה. זו תהיה רפואה טובה, אנושית וזולה יותר.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר", ב-2.12.18)

נושאים קשורים:  קשר מטפל-מטופל,  שחיקת רופאים,  ביורוקרטיה,  עומס עבודה,  מרפאות בקהילה,  חדשות,  דעות,  יעילות מערכת הבריאות,  ד"ר יואב יחזקאלי
תגובות
אנונימי/ת
05.12.2018, 21:07

מילים כמו חול ואין מה לאכול.

05.12.2018, 21:11

נכון, הגיליון האלקטרוני מאוד לא ידידותי למטפל. לא יתכן שהמטפל בכל שלב ימתין ל"קבלת נתונים" ועדכונם יקפוץ ויחפש בכל מיני עמודות ותת טבלאות. יש מבין "אופק"?

תודה על התיחסותך. הבעיה שאתה מתאר קיימת בכל סוגי התיקים הממוחשבים בארץ היום והיא מאד משמעותית. מקווה שימצאו מי שירימו את הכפפה לייצר דף מרכז לרופא בפתיחת התיק

06.12.2018, 09:43

תודה יואב,
עתה אני מבין את פרישתך אחר זמן קצר כל כך, כמנהל האגף לרפואה ראשונית בקופת החולים שבה עבדת.
האסון שלנו שאם רופאים כמוך, ועם חזון כשלך, שהיגיעו לצמרת המקצועית, ובידם כביכול היכולת להנהיג ולשנות, מסורסים על ידי הנהלות הקופות, ובוחרים לפרוש ולא להאבק, אכן אבדנו.
מהו תפקידך היום?

אני היום רופא עצמאי, נהנה מכל רגע. גם בהיותי מנהל לא ויתרתי על המגע עם החולים. השינוי הוא בלתי נמנע, תפקידנו לוודא שהוא ילך לכיוונים נכונים ואת זה אני מקדם עכשיו מחוץ למערכת

06.12.2018, 10:18

מילים כדורבנות, אתה צודק מאוד , יואב, לא הייתי יכול להגיד זה יותר טוב .
יישר כוח

06.12.2018, 17:35

וכמו שלימדו אותי בשיעור הראשון בשנה הראשונה בלימודי הרפואה אי אז בארגנטינה: הרופא הוא התרופה הראשונה שהמטופל מקבל. המערכת חייבת לאפשר זמן למפגש מטפל/מטופל.כ"כ ולא פחות חשוב זה שהרופא יהיה מודה שבאישיותו ובמעט אמפתיה יכול להצליח הרבה יותר.

מסכים שצריך יותר זמן, אבל לא נשלה את עצמו שזה אפשרי במציאות של מחסור. כן חיוני שנפעל כדי שהזמן שישנו ינוצל בצורה הכי אפקטיבית- תיק רפואי ממוחשב יותר ידידותי לרופא, ועוד.

מסכימה עמך כי יש לשמר ולחזק את הקשר רופא-מטופל, וכי רק רפואת קהילה חזקה ואיכותית, הינה שומר הסף של מערכת הבריאות. ללא חיזוק רפואת המשפחה בעוד תקני רופאים מומחים, צפויה המערכת לקרוס, עקב הפניות יתר לרפואה שניונית/ מיון..דבר היגרום לעומס ולקריסה בבתי החולים, ויפגע במטופלים.
יש לשים את טובת החולה בראש סדרי העדיפויות, על ידי שימור וקידוש המפגש הרפואי הראשוני, ולא לנסות להחליפו בחלופות זולות יותר כגון מערכת וירטואלית/ אחות מומחיית וכד'.
וכמו שאמר היפוקרטס
It is more important to know what sort of person has a disease than to know what sort of disease a person has.

אנונימי/ת
07.12.2018, 04:19

כפי שאת בוודאי יודעת, מחקרים השוואתיים שנערכו בתחום הראו שאחות קלינית עצמאית נותנת טיפול לא פחות טוב מרופא משפחה, לא פחות טוב. וכמובן בעלות נמוכה יותר ובזמינות גבוהה יותר. ואכן טוב שקופ"ח מכבי היא חלוצת המהפכה הזו בארץ, ויש לעודדה.

ככלל, מערכת הבריאות הקהילתית זקוקה לעירוי דחוף של רופאים כלליים, עוזרי רופא ואחיות קליניות שיתנו הרבה שעות עבודה בעלות נמוכה. מה שקודם כל ימנע הפניות מיותרות למיון זו זמינות גבוהה בקהילה, אם בכל סניף של קופ"ח יהיה רופא כללי/עוזר רופא/אחות קלינית בזמינות 24/7 אין ספק שהפניות היתר למיון יצנחו.

אנונימי/ת
07.12.2018, 14:36

אולי גם נחזור לרפואת ארבעת הליחות של היפוקרטס וגלאנוס

אנונימי/ת
07.12.2018, 04:47

"הפתרון יבוא לאו דווקא מתוספת תקציבים." המשפט החשוב ביותר במאמר.

אנונימי/ת
07.12.2018, 14:34

מילים ריקות ששיכות לרפואת ימי הביניים. הבעיה העיקרית היא חוסר בבקרה על הפעולות שמתבצעות. רופא הוא לא גיבור על וטועה כמו כל אדם. יש כאלה שטועים פחות ויש שיותר. יש מקצוענים ויש חובבנים ורשלנים. נתנו לחתול לשמור על השמנת ובינתיים התפתחה תרבות ארגונית קלוקלת שצריך לעקור מהשורש. ברגע שתתבצע בקרה קבועה חיצונית על כל פעולה שמתבצעת נמגר את הטעויות והשגיאות. מחקרים שבהם בוצעה בקרה גלויה וסמויה הוכיחו שזה הפתרון. חבל להמשיך לרמות את עצמינו עם כל מיני מילים יפות שינציחו את הבעיה.

אנונימי/ת
11.12.2018, 00:07

דברים כדורבנות. בהיעדר פיקוח ובקרה נוצרה נורמה קלוקלת שאני מכנה "רשלנות רבתי", הייתי אומר ש-90% מהביקורים בקהילה מאופיינים ברשלנות רבית, ברישום רפואי לקוי במידה ניכרת שמכסה על התנהלות לא מקצועית שאין שום אפשרות להצדיק. והצרה היא שהנורמות הקלוקלות הללו מחלחלות דרך המומחים גם למתמחים והסטאז'רים בבתי החולים.

מסכים שיש המון טעויות ושבקרה מקצועית הכרחית. שיפור המפגש הטיפולי בכל מיני דרכים, אנושיות וטכנולוגיות, יכול להפחית את הסיכון לטעויות

אנונימי/ת
10.12.2018, 21:49

יואב יחזקאלי היקר,
צריך להחזיר את הנשמה לרפואה. זו תהיה רפואה טובה, אנושית וזולה יותר.
מילים בסלע!
אין הרבה רופאים כיום המומחים לרפואה פנימית ומחזיקים בה.
בעבר - טובי הרופאים היו הפנימאים; החכמים, התבוניים, האנליטיים. ולצד זה גם בעלי הנשמה היתרה. אין הרבה מתנות וכסף בתחום חשוב זה. כן יש חיוך קטן של חולה שהוקל לו וחיוך גדול יותר של רופא שהקשיב לו והראה עניין אמיתי בו.
שום נימוק של קיצוץ תקנים-זמן-משאבים לא תופס בקשר המיוחד בין רופא "גדול" לבין מטופל שנשאר גדול על אף מחלתו...

תודה על דבריך

ידידי יואב: כל מילה בסלע,רק אבל אחד! ההנהלות בכל הקופות מבקשים רק איזון תקציבי. רופאים ומטופלים הם שקופים בשבילם.כל מדדי איכות רק מספרים סטטיסטיים וטו לא!