דעות

"דוקטור, אם הוא מת היום, גם אתה מת היום. האחים שלי ישחטו אותך"

ללא קביעת עונש מינימלי וקשה, לא תתקבל ההרתעה הדרושה. הכתובת מולנו על הקיר והקורבן הבא של האלימות במערכת הבריאות הציבורית הוא רק עניין של זמן

"העיניים המאיימות הביטו בי תוך כדי שאני והצוות מבצעים בחולה פעולות החייאה מתקדמות". אילוסטרציה

"דוקטור, אם הוא מת היום, גם אתה מת היום". המשפט הנוראי הזה לא יוצא לי מהראש כבר כמה שנים. אני זוכר את העיניים המאיימות. אני זוכר את קור הרוח. אמר לי אותו קרוב משפחה של חולה שקרס בלילה במחלקה בה הייתי התורן. הוא אמר לי את זה תוך כדי שאני והצוות מבצעים בחולה פעולות החייאה מתקדמות, אחרי שהתפרץ לחדר, הסתכל על החולה, הסתכל עלי, הישיר מבט חודר, אמר את מה שאמר ויצא.

מחוץ לחדר התאספו בשלב הזה עשרות בני משפחה ומלווים, ואת המשך התורנות נאלצתי לעשות סגור בחדר רופאים כשמאבטחים ושוטרים חוצצים ביני לבין ההמון הזועם. אחת המלוות ביקשה מהמאבטחים רק להזהיר אותי: "דוקטור, אם תצא מהחדר, האחים שלי ישחטו אותך".

במקרה אחר, משפחה של חולה צעקה באמצע המיון על מתמחה שעבדתי לצידה, שמה שהיא עושה "הוא יותר גרוע מהגרמנים". הסיבה? ההמתנה הארוכה במיון. דומעת ונסערת היא המשיכה כל הלילה לטפל בעוד ועוד חולים. שותקת וסופגת, אבל על הפנים שלה היה ברור – היא מרגישה פגועה עד עמקי נשמתה. "לא האמנתי בחלומות הכי גרועים שלי שזה מה שמחכה לי בתור רופאה", היא אמרה לי עם דמעות בעיניים, והלכה לבדוק עוד חולה. גם הוא ממתין שעות במיון.

האלימות פוגעת בגופנו ומצלקת את נפשנו. אנשי צוות רפואי חשופים לגילויי אלימות בשיעור גבוה מאוד בהשוואה לעובדי ציבור אחרים. אנחנו סובלים מאלימות פיזית ומילולית בזמן שאנחנו נאבקים על הבריאות והחיים של כולנו. לפעמים על החיים של מי שתוקפים אותנו.

על גילויי האלימות במערכת הבריאות יש להכריז מלחמת חורמה עם מספר חזיתות. אחת החשובות שבהן היא ההרתעה. כדי שכל אדם ישקול צעדיו שוב לפני שנוקט באלימות כלפי איש צוות רפואי, הוא חייב לדעת שלמעשה הנורא הזה יהיו השלכות, והן יהיו חמורות. ללא קביעת עונש מינימלי וקשה, לא תתקבל ההרתעה הדרושה, ופתרונות אחרים וחשובים, דוגמת כוחות שיטור בבתי חולים ובמרפאות, יהיו יעילים הרבה פחות כאשר מה שיחכה לתוקפים הוא עונש קל בלבד. קביעת עונשים קשים בחקיקה תוכל לאפשר לרשות השופטת להחמיר בענישה ולסייע ביצירת ההרתעה הדרושה.

כל ויתור שלנו כחברה על עקרונות אלה משמעו הימשכות גילויי האלימות כלפי צוותים רפואיים.

כל עוד לא ננקוט את הצעדים הקשים אולם המתבקשים הללו, הכתובת מולנו על הקיר והקורבן הבא של האלימות במערכת הבריאות הציבורית הוא רק עניין של זמן.

(המאמר פורסם לראשונה ב-29.11.18 ב"ידיעות אחרונות")

נושאים קשורים:  ד"ר אראל בוצ'ינסקי,  דעות,  חדשות,  אלימות כלפי צוות רפואי,  אלימות כלפי רופאים
תגובות