אלומיניום פוספיד

הרעלות הנגרמות מאלומיניום פוספיד בערב הסעודית

החוקרים תיארו את שיעורי ההרעלות כתוצאה מאלומיניום פוספיד בערב הסעודית, את שיעורי התמותה כתוצאה מהרעלות תוך בדיקת מאפיינים חברתיים ודמוגרפיים אופייניים

הדברה (אילוסטרציה)
הדברה (אילוסטרציה)

החומר אלומיניום פוספיד (AIP - Aluminum phosphide) משמש לקטילת חרקים ומכרסמים ונמצא בשימוש גם לצורך הגנה על דגנים מאוחסנים מפני מכרסמים ומזיקים אחרים. מדובר בחומר מאוד רעיל לבני אדם שגרם להרבה מקרי תמותה מכוונים או לא מכוונים, הרבה בגלל חוסר רגולציה על מכירת החומר והפצתו במדינות רבות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לתאר את מקרי ההרעלה שדווחו למשרד הבריאות בסעודיה מבחינת משתנים דמוגרפים, זמן ופיזור גאוגרפי. המחקר בוצע כראיון רטרוספקטיבי רפואי מוקלט ברשויות הבריאות בבתי חולים ברחבי המדינה.

החוקרים השתמשו ברשימה מובנית למחצה, המידע נאסף מתוך רשומות רפואיות של מטופלים שכללו משתנים חברתיים- דמוגרפיים ותוצאים (נפטרו או שוחררו מבית החולים). התוצאים המרכזיים שנבדקו היו מידע מצטבר, סיכום סטטיסטי והשוואות סטטיסטיות.

במחקר נכללו 68 מטופלים, מתוכם 38 נשים (56%) והגיל הממוצע (עם סטיית תקן) של המטופלים שנכללו במחקר היה 18.6 (1.86) שנים. מתוך המטופלים שנפטרו, 22 (82%) היו צעירים מגיל 20 שנים. התמותה בקרב מטופלים מתחת לגיל 20 שנים הייתה גבוה יותר בהשוואה למבוגרים (P=0.43). התמותה הגבוהה ביותר נצפתה בקרב מטופלים שהיו צעירים מגיל 7 שנים (P=0.006). המקרים הללו דווחו בין השנים האיסלאמיות 1427-1435, אשר מקבילות בערך לשנים 2006-2017. 56 מקרים (83%) דווחו מ-Jeddah. מרבית המקרים שתועדו נגרמו בטעות בעקבות חשיפה לגז בזמן ריסוסו.

החוקרים הסיקו שהתמותה בעקבות חשיפה ל-AIP הייתה הכי גבוהה בקרב ילדים ולרוב התרחשה לאחר הדברה של משקים ביתיים. ייתכן כי העיכוב בהתייחסות הרפואית והאבחון הם אלה שתורמים לשיעורי התמותה.

תוצאות המחקר מוגבלות בעקבות האיסוף הרטרוספקטיבי של המידע ומכיוון שהמדגם היה קטן יחסית. כיום, אין מידע בנוגע לכמות הנדרשת להרעלה ולמסלול החומר במערכת העיכול.

מקור: 

Alnasser, S. et al. (2018) Annals of Saudi Medicine 38, 4.

נושאים קשורים:  אלומיניום פוספיד,  הרעלה,  שיעורי תמותה,  חומרי הדברה,  מחקרים
תגובות