חדשות

ניתוחי נוירוכירורגיה חדשניים לשיפור עוויתיות וקשיון שרירים בוצעו ב"שניידר"

שני ניתוחי SDR) Selective Dorsal Rhizotomy) בוצעו ב"שניידר" בפעם הראשונה בשני ילדים שסבלו מספסטיות על רקע מחלה גנטית וכתוצאה משיתוק מוחין

ד"ר אמיר קרשנוביץ', מנהל היחידה לנוירוכירורגיה במרכז שניידר לילדים. "פתרון חדשני, המשחרר את המטופלים מהתוצאות הקשות ומהסבל הרב הכרוכים בקשיון השרירים"

שני סוגים של ניתוחים נוירוכירורגיים חדשניים, לשיפור עוויתיות וקשיון שרירים (ספסטיות) בוצעו בהצלחה ביחידה לנוירוכירורגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים. את הניתוחים הוביל מנהל היחידה, ד"ר אמיר קרשנוביץ'.

בית החולים מסר את הפרטים הבאים: שני ניתוחי SDRי(Selective Dorsal Rhizotomy) בוצעו בשניידר בפעם הראשונה, בשני ילדים שסבלו מספסטיות על רקע מחלה גנטית פרוגרסיבית וכתוצאה משיתוק מוחין. הניתוחים בוצעו בשיטה שפיתח ד"ר פארק מבית החולים לילדים בסנט לואיס. בשיטה זו המנתח מנטר עצבים פגועים בעמוד השדרה ומנתק אותם דרך חתך קטן מאוד הנעשה בגובה הקונוס (סוף חוט השדרה), לעומת חתך ארוך והסרת הלמינות (חלקן האחורי של החוליות) בשיטה שהיתה נהוגה עד כה.

ד"ר קרשנוביץ' התמחה בניתוחים אלה בתפקידו הקודם כמנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בבית החולים לילדים בדנוויל, פנסילבניה. הוא מהראשונים המבצעים ניתוח זה בישראל.

"בשיטה זו מבצעים את הניתוח דרך חתך בגובה אחד, במקום בחמישה גבהי חוליות" מסר ד"ר קרשנוביץ'. "במהלך הניתוח חותכים שני שליש מארבעה עצבים לומברים ומהעצב הסקראלי הראשון מכל צד, בסך הכל עשרה עצבים, בחלק הסנסורי שלהם, וכך, באמצעות ניתוק החלק התחושתי של העצב, מבטלים את הספסטיות. למעשה, מסירים בדרך זאת את החלק 'הרע' של העצב, ללא תופעות לוואי כלשהן וכך מצליחים לשפר את עניין עוויתיות השרירים הקשה".

כמעט במקביל בוצעו באותה יחידה שלושה ניתוחים מתקדמים נוספים להשתלת משאבת בקלופן אינטר תקלית (Intra thecal baclofen pump) בילדים עם שיתוק מוחין ספסטי. במהלך סוג זה של ניתוח מושתלת בגוף המטופל משאבה המשחררת בקלופן - תרופה להרפיית שרירים - דרך נקז המושתל בתעלת השדרה.

באמצעות הזרמה קבועה של החומר היישר לחוט השדרה משתפרת בעיית הספסטיות. בנוסף, שיפור הספסטיות יכול למנוע קונטרקטורות (כיווץ וקשיון שרירים), כאבים, עקמת ודיסקלקולציה של האגן הגורמת לנכות ולבעיות אחרות.

הניתוח מבוצע בשני חתכים, בגב ובבטן. את המשאבה משתילים תחת הפאציה של שריר הבטן בניתוח פשוט יחסית, כאשר כבר למחרת המטופל משוחרר לביתו. החלק המורכב איננו הניתוח עצמו אלא כל התהליכים שסביבו.

ד"ר קרשנוביץ': "לצורך ניתוחים אלה וניתוחי ה-SDR הורכבה מרפאה מיוחדת עם צוות נוירולוגי בראשות ד"ר אילת לוי, נוירולוגית מומחית בספסטיות. הצוות כולל רופא, אחות מתאמת ופיזיותרפיסט. לפני ההליך נעשות בדיקות התאמה לחולים, כולל בדיקת ניסיון (TRIAL) שבמהלכה מבצעים ניקור מותני להזרקת התרופה על מנת לוודא תגובה חיובית. אחרי הניתוח נדרש מילוי התרופה במשאבה מדי חצי שנה. בהמשך מבוצע מעקב הכולל גם שינוי במינון היומי בהתאם לצרכים. את המשאבה עצמה יש להחליף בניתוח חוזר לאחר שבע שנים.

"שני סוגי ניתוחים אלו מהווים פתרון חדשני, המשחרר את המטופלים מהתוצאות הקשות ומהסבל הרב הכרוכים בקשיון השרירים".

נושאים קשורים:  Selective Dorsal Rhizotomy,  ד"ר אמיר קרשנוביץ',  מרכז "שניידר" לרפואת ילדים,  קשיון שרירים,  חדשות
תגובות