חדשות

הוקמה מועצה ציבורית לחיזוק הרפואה הפנימית בישראל

המועצה המייצגת, בראשות הכלכלן הבכיר פרופ' יוסי תמיר, תפעל בעיקר מול מקבלי ההחלטות נוכח המשבר החריף במחלקות הפנימיות

כמה מחברי המועצה הציבורית לחיזוק הרפואה הפנימית: עדינה בר שלום, פרופ איתמר רז, פרופ אבישי אליס וד"ר גדי סגל

מועצה ציבורית לחיזוק יסודות הרפואה הפנימית ולפיתוח המחלקות הפנימיות בבתי החולים הוקמה בשבוע שעבר. המהלך נעשה בברכת ההסתדרות הרפואית.

ההחלטה על הקמת המועצה היא על רקע המשבר המחריף והולך במחלקות הפנימיות המתבטא בתפוסות גבוהות ביותר, מחסור במיטות ובתשתיות ומחסור גובר בכוח אדם עקב נהירת רופאים ואנשי צוות רפואי למקצועות ולמחלקות אחרות. יוזמי המהלך מסרו כי נאלצו לנקוט בו לאחר הידברות ממושכת שקיים האיגוד הישראלי לרפואה פנימית בהר"י עם משרד הבריאות, שלא הניבה תוצאות עד כה וזאת למרות החרפת המצב במחלקות בכל בתי החולים בארץ.

יש לציין כי זה ניסיון ראשון מסוגו מאחר שאין למחלקות אחרות בבתי החולים ולאיגודים המקצועיים הרפואיים האחרים מועצות ציבוריות מייצגות. יו"ר המועצה הציבורית החדשה הוא פרופ' יוסי תמיר, כלכלן, שהיה עד לאחרונה מנכ"ל הג'וינט ובעבר מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי.

פרופ' תמיר מסר אתמול (א'): "אנו נמצאים בצומת דרכים: מצד אחד, האוכלוסיה הולכת ומזדקנת והתחלואה המורכבת, הכרונית, גדלה, כך שגדל העומס על המחלקות הפנימיות בבתי החולים ומתרבים האתגרים שעל הרופאים להתמודד עימם יום-יום. מצד שני, יש התקדמות עצומה בהבנת תהליכים רפואיים, בפיתוח טכנולוגיות רפואיות ותרופות וכל אלה מחייבים תוספת משאבים".

עוד אמר פרופ' תמיר: "רפואה פנימית היא לב מערכת הרפואה הציבורית הסובלת ממחסור כרוני במשאבים - קל וחומר המחלקות הפנימיות. העומסים על הצוותים הרפואיים לא סבירים וכתוצאה מכך ניכרת הידלדלות מסוכנת בתקנים המאוישים של כוח האדם הרפואי וגם פוחת רצונם של רופאים צעירים להשתלב ברפואה הפנימית. הקמנו את המועצה כדי לתת חיזוק מבחוץ לרופאים ולצוותים הרפואיים במחלקות הפנימיות".

ישיבת ההקמה של המועצה הציבורית החדשה נערכה במכון גרטנר שבמרכז הרפואי שיבא בתל השומר. השתתפו: פרופ' מרדכי שני (ראש מכון גרטנר המארח, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל בית החולים תל השומר וחתן פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה), הרבנית עדינה בר שלום (כלת פרס ישראל למפעל חיים על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה), מיכה חריש (לשעבר ח"כ ומזכ"ל מפלגת העבודה), ראובן קפלן (מנכ"ל עמידר ולשעבר מנכ"ל כלל ביטוח), ד"ר רמזי חלבי (כלכלן באוניברסיטת תל אביב וראש עיריית דליית אל כרמל לשעבר), פרופ' ערן דולב (לשעבר קצין רפואה ראשי בצה"ל ומנהל מחלקה פנימית), פרופ' איתמר רז (יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת), לארי אדלסון (מנכ"ל האגודה לסוכרת נעורים ומנכ"ל "נובו-נורדיסק" לשעבר), רו"ח דני דורון (נשיא לשכת רו"ח לשעבר וחבר אגודת הידידים של המרכז הרפואי איכילוב) ופרופ' גבי בן נון (מומחה לכלכלת בריאות וסמנכ"ל משרד הבריאות לשעבר).

כל המשתתפים  הביעו דאגתם ממצב הרפואה הפנימית - שלד הרפואה הציבורית - והתחייבו להירתם לפעולות מול מקבלי ההחלטות בנושא.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, הודה לחברי המועצה החדשה ודיווח כי בישראל פועלים כיום כ-1,200 רופאים פנימאים ב-110 מחלקות פנימיות שבהן מאושפזים מדי שנה כ-350 אלף מטופלים.

"בעבר", אמר פרופ' אליס, "הרפואה הפנימית היתה מלכת הרפואה. הגזע ממנו יוצאים תת מקצועות הרפואה השונים. השחיקה הגדולה חלה במחלקות הפנימיות מסיבות כלכליות, ביניהן: תמחור לא מתאים ליום אשפוז, אי הגדלת תקנים למרות הגידול בצרכים, אי השקעה מספקת בתשתיות ובציוד רפואי, הזנחת ההשקעה בכוח האדם הרפואי המקצועי ובדימוי המקצוע. כל אלה הביאו את המערכת למשבר עמוק. הוא מתבטא בפגיעה באיכות הטיפול הקליני, בתנאים המלונאים במחלקות הפנימיות, ואין הכוונה רק לאשפוזים במסדרונות; אשפוזים חוזרים וזיהומים הניתנים למניעה, מחסור בכוח אדם (בעיקר בכיר) והיעדר שלד ניהולי מספק. כיום, על כל משרה שמתפנה של מנהל מחלקה פנימית בבית חולים, אין קופצים ואין מועמדים".

ד"ר גידי ברגר, סגן מנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי רמב"ם, העיד כרופא צעיר יחסית כי רופאים פנימאים הם כיום זן בהכחדה. "אנחנו אחרוני האידיאליסטים", אמר,  "המחלקות הפנימיות מתרוקנות מאנשים איכותיים ומתחלפות ברופאים מחוסרי ברירה. במובן מסוים, שגשוג תת המקצוע של הרפואה הוא מלאכותי, טראגי ואיננו פרופורציונלי למציאות הרפואית. הרי האפידמיולוגיה של המחלות לא השתנתה ויותר מאושפזים זקוקים דווקא לרופאים פנימאים היודעים להתמודד עם מצבים רפואיים מורכבים".

ד"ר גדי סגל, מנהל מחלקה פנימית ב"שיבא", הוסיף: "אצל הנהלות בתי החולים מצוי כוח משמעותי לשיפור המצב המשברי היום".

המועצה הציבורית החדשה, הודיעו יוזמי המהלך, תפעל להקמת ועדה ממשלתית לבחינת מצב הרפואה הפנימית בישראל, בראשות משרד הבריאות שכבר התחייב לכך בעבר, ובהמשך תפעל לקידום רפורמה במחלקות הפנימיות ולהעלאת קרנו של מקצוע הרפואה הפנימית, בתיאום ובשילוב עם האיגוד הישראלי לרפואה פנימית.

נושאים קשורים:  רפואה פנימית,  מחלקות פנימיות,  פנימאים,  פרופ' יוסי תמיר,  חדשות,  מועצה ציבורית לחיזוק הרפואה הפנימית
תגובות
05.11.2018, 22:06

כל האמור מתקיים במקצוע- על נוסף. הפדיאטריה. בעצימות פחותה, אבל מתקיים. יש למתג את שני מקצועות העל הללו,ולהתחיל מהקהילה. מומחה פנימאי ומומחה ילדים יתוייגו בבולטות, יתוגמלו כראוי ולא יעורבבו עם רופאים כלליים. הם יראו מספר מוגבל בלבד של מתרפאים ביום, המורכבים שבהם. בכך יורידו העומס מהמחלקות מחד, מאידך יתוגמלו ויכובדו כראוי. מה שיגרום גם להחזרת המוטיבציה להתמחות בתחומים אלה. שאר הביקורים ה'סתמיים' בקהילה ינותבו לרופאים כלליים.

06.11.2018, 06:40

בשלב זה בוצע ניתוח נכון של המציאות, הצגה כללית של המטרה העיקרית והצהרת כוונות.

עכשיו להתקדם: בניית אסטרטגיה, בחינת אפשרויות פעולה , בחירת המתווה ולבסוף?

לבסוף יהיה צורך במאבק כי אף אחד לא אוהב לשים כסף ולתקנן תקנים. במערכת הבריאות בישראל הסובלת מחוסר משאבים ותת תקצוב זה יהיה קשה ועלול גם לפגוע בדיסיפלינות רפואיות אחרות, ייתכן מאוד שלפחות לזמן קצר גם במטופלים. זה עלול להיות מאבק מכוער ובוודאי קשה אבל אם יצלח החברה הישראלית תרוויח. כן, יש שאלטר ויהיה צריך להשתמש בו בתבונה רבה ולהיזהר מ"ספינים" ו"בומראנגים".

כישלון של המאבק יהיה חורבן הרפואה הציבורית כולה.