מגזין

פרופיל רפואי: פרופ' שלי מזעקי-טובי, סגן מנהל אגף נשים ויולדות ב"שיבא"

"אני בר מזל לפגוש כמעט מדי יום מטופלות שכנגד כל הסיכויים וחרף קשיים עצומים מוצאות את תעצומות הגוף והנפש לעשות את המעשה האופטימי ביותר שיכול בן אנוש לעשות - להרות ולהביא ילד לעולם", אומר המומחה ברפואת האם והעובר

"מדי שנה אני פוגש אלפי נשים עם סיבוכי הריון, סיבוכים של האם וסיבוכים של העובר ויחסי אל הנשים הללו הוא של הערצה. לא פחות", אומר פרופ' שלי מזעקי-טובי,  סגן מנהל אגף נשים ויולדות ומנהל היחידה להריון בסיכון גבוה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.

"אני בר מזל לפגוש כמעט מדי יום מטופלות שכנגד כל הסיכויים וחרף קשיים עצומים מוצאות את תעצומות הגוף והנפש לעשות את המעשה האופטימי ביותר שיכול בן אנוש לעשות - להרות ולהביא ילד לעולם". לשאלה מדוע בחר מדוע דווקא בתחום זה, הוא עונה כי "אין לי תשובה רציונלית. זו היתה אהבה ממבט ראשון".

פרופ' מזעקי, בן 50, נשוי ואב לשניים, מתגורר בשוהם. את לימודי הרפואה שלו עשה באוניברסיטה העברית בירושלים, את הסטאז' וההתמחות במיילדות וגינקולוגיה ב"שיבא", והתמחות על ברפואת האם והעובר ו-post doctoral fellowship ב-perinatology reseach branch, national institute of health – NIH בארה"ב.

תחומי העניין שלו עוסקים בסיבוכי הריון ובעיקר סיבוכים אימהיים כגון לידה מוקדמת, רעלת הריון, סוכרת ועוד. "מבחינה מחקרית מתמקד המחקר ביחסי הגומלין שבין מבנה ותפקוד רקמת השומן וסיבוכי הריון עיקריים", הוא מסביר. "בשנים האחרונות התברר מעל לכל ספק כי רקמת השומן אינה רק מאגר אנרגיה אינרטי אלא רקמה אנדוקרינית לכל דבר המשפיעה על כלל המטבוליזם בגוף. לנוכח העובדה כי שניים ממאפייני ההריון העיקריים הם צבירת שומן וכן שינויים מטבולים משמעותיים, ניסיון לקשור בין שתי תופעות אלו כמעט מתבקש מאליו. יתר על כן, השמנה, קרי צבירת שומן עודף, קשורה קשר הדוק, לעתים אף קשר סיבתי, עם מספר סיבוכי הריון משמעותיים".

מיהו המודל לחיקוי שלך?

"זכיתי לעמוד על כתפיהם של ענקים באגף נשים ויולדות במרכז הרפואי שיבא. היו לי זכות, כבוד ועונג ליצוק מים על ידיהם של רופאים מעולים ואנשים משכמם ומעלה, לרבות פרופ' משיח, פרופ' בן ברוך, פרופ' דוליצקי, פרופ' שיף ופרופ' סיון. את ידיעותיי בתחום המחקר אני חייב בראש ובראשונה לד"ר חנה קנטי".

מה המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"עבודה עם אנשים היא זכות. היכולת לעזור להם היא אושר".

מעבר לעבודה ביחידה להריון בסיכון גבוה ולמחקר שמעסיקים מאוד את פרופ' עזאקי, יש לו עניין גדול בשפה העברית. "השפה העברית היא תשוקה רבת שנים. יש לי חיבה יתרה כמעט לכל טקסט בעברית ובעיקר שירה עברית: אלתרמן, רחל, לאה גולדברג, יהודה עמיחי, דוד אבידן, נתן יהונתן ועוד רבים וטובים. אני קורא נלהב של מחזות מתורגמים לעברית ופרוזה מכל עולם – כל עוד זה בעברית. בנוסף, אני שוחר היסטוריה, לאורך כל הדורות, מהשומרים עד לאירופה של המאה ה–20".

אם לא היית רופא, היית?

"עורך דין או כדורגלן. הכדורגל הוא אהבת ילדות שלא נס לחה. בעבר היה לי פנאי ללכת למגרשים, היום אני בעיקר צופה במשחקים".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות?

"את התקציב. מעבר לתשתיות, יש לתגמל כראוי רופאים כך שיעבדו אך ורק במערכת הבריאות הציבורית. בכל הנוגע להריון ולידה, המערכת הציבורית טובה מאוד. יצירת עוגן של רופאים המקדישים את כל מרצם לרפואה הציבורית תהפוך אותה למצוינת".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' שלי מזעקי-טובי,  היחידה להריון בסיכון גבוה במרכז הרפואי שיבא,  סיבוכי הריון
תגובות
02.11.2018, 09:28

השראה אמיתית .
המערכת תעשה טוב אם תציג עוד פרופילים מובילים כאלה. הייתי מוסיף שאלה לרופאים מחנכים - איך השתנה הלימוד של מתמחים חדשים (millennials) לעומת דורות קודמים, ולא רק מבחינת טכנולוגיות וסימולטורים במקצועות קריטיים וכירורגיים.

אנונימי/ת
07.11.2018, 18:47

אדם מעורר השראה. ענו ונעים הליכות. מוכיח שאדם גדול יכול להיות צנוע. אין הרבה כמוהו, ששומרים על ערכים אלו "במגרש של הגדולים" שבדכ עמוס באגו... דמותו תמיד תהיה לנגד עיני בבואי אל מטופל/ת.

07.11.2018, 21:34

גם כסטודנט היה עילוי, כבוד!

08.11.2018, 15:04

נפגשנו פעם בתל השומר, אדם מדהים וצנוע.