חדשות

מחלוקת חדשה בין הר"י לבין משרדי הבריאות והאוצר על המענקים למתמחים

משרד האוצר הודיע כי המענק למתמחים שעברו ממרכז הארץ להתמחות במקצועות מצוקה בבתי חולים בפריפריה יינתן רק לרופאים צעירים שהחלו בהתמחותם אחרי 1 בספטמבר 2018

משמאל, ד"ר אורן זוסמן ז"ל. צילום: תומר נויברג פלאש 90

שוב מחלוקת בין משרדי הבריאות והאוצר לבין ההסתדרות הרפואית בנושא המענקים למתמחים שעברו ממרכז הארץ להתמחות במקצועות מצוקה בבתי חולים בפריפריה. משרד האוצר הודיע באחרונה כי אמנם החליט להאריך את תכנית המענקים אבל המענק יינתן רק לרופאים צעירים שהחלו בהתמחותם אחרי 1 בספטמבר 2018. מסגרת תקציב המענקים היא עד 31 בדצמבר 2019.

ההסתדרות הרפואית דורשת שמשרד הבריאות ידאג לכך שהרופאים יקבלו את המענק הכספי המובטח - 350 אלף ועד 500 אלף שקל - בהתאם למקצוע ההתמחות.

במכתב ששלח בנושא זה יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי אל מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוא נתבקש לדאוג שהרופאים יקבלו את המענק שהובטח. "מבחן המציאות הוכיח כי תמריץ המענקים הציל את מערכת הבריאות הציבורית. בעקבות מתן המענקים עברו כ-1,800 רופאים ורופאות צעירים לבצע את ההתמחויות שלהם במקצועות מצוקה בדרום או בצפון הארץ", כתב פרופ' חגי.

ההודעה המפתיעה של משרדי הבריאות והאוצר, לפיה "אין להסתמך על כללי הזכאות משנים קודמות", שהפתיעה את הר"י, מתייחסת, דיווח הבוקר (ד') "ידיעות אחרונות" על פי הערכה, ליותר מ-1,000 רופאים צעירים. החשש הוא כי רבים מהם יעזבו את ההתמחות בבתי החולים בפריפריה ויחזרו למרכז הארץ, מה שיגרום למחסור חמור בצוותים רפואיים.

המקצועות שהוגדרו כמקצועות מצוקה בכוח אדם הם: פתולוגיה, גריאטריה, הרדמה, טיפול נמרץ, פסיכיאטריה, כירורגיית ילדים. תכנית המענקים גובשה בין הר"י למשרדי הבריאות והאוצר לפני כחמש שנים.

משרד הבריאות מסר כי "הוועדה לעניין תכנית המענקים פרסמה את סיכום עבודתה באוגוסט השנה ומכאן שהתמריצים בתכנית מתייחסים ממועד זה ואילך. בשום שלב לא הובטח שיינתנו מענקים למי שחבר להתחיל את ההתמחות בטרם פרסום התכנית".

משרד האוצר מסר בתגובתו לעיתון: "שרי האוצר והבריאות הוסיפו לפנים משורת הדין מסגרת תקציב בעלות נוספת לשנים 2017-2015 ובאחרונה הוקצתה מסגרת נוספת לתקופה שמ-1 בספטמבר 2018 ועד 31 בדצמבר 2019 . אין מקום לטענה כי רופאים הסתמכו על כללי השנים הקודמות, שכן הובהר במפורש שאין להסתמך על כללי זכאות שהופעלו בשנים קודמות".

נושא המענקים כבר עמד בעבר הלא רחוק במרכזה של מחלוקת בין הר"י למשרדי הבריאות והאוצר, חרף הסיכומים שהושגו ביניהם לפני כן.

נושאים קשורים:  מענקים למתמחים,  חדשות,  פריפריה,  מקצועות במצוקה,  משרד הבריאות,  הר"י
תגובות
אנונימי/ת
31.10.2018, 19:42

המלצה של רופא משופשף לחבר׳ה הצעירים (ובכלל): אל תאמינו לאף מילה של אף אחד במשרד הבריאות או בהנהלות עד שהן לא חתומות בחוזה. חלפו הימים בהם טוב-לב ואמונה תמה עוזרים לרופאים להשיג את מה שמגיע להם. חוזה- או כלום. (וגם אז לא תמיד)