חדשות

מחקר שוודי רחב: קור עז ומזג אוויר מעונן וגשום מגדילים סיכון להתקף לב

המחקר, שנערך במשך 16 שנה, מצא ראיות לכך שמספר התקפי הלב עלה כאשר הטמפרטורות מחוץ לבית היו נמוכות, לחץ האוויר האטמוספרי נמוך, מהירות הרוח גבוהה ומשך שעות השמש קצר

שיעור אירועי התקפי הלב היה גבוה במיוחד בימים שבהם הטמפרטורה ירדה מתחת ל-0. צילום אילוסטרציה

הקשר בין מזג אוויר קר לבין סיכון מוגבר להתקף לב נחקר במחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-JAMA Cardiology.

המחקר, הגדול ביותר בנושא זה שנעשה אי פעם, בוצע בשוודיה. צוות המחקר בחן נתונים לגבי 274 אלף מטופלים במדינה זאת שעברו התקף לב בין השנים 1998 ל-2013. נעשתה הצלבת מידע לגבי מועדי אירועי הלב עם נתונים לגבי מזג האוויר באותם מועדים.

החוקרים מסרו כי מצאו ראיות לכך שמספר התקפי הלב עלה כאשר הטמפרטורות מחוץ לבית היו נמוכות, לחץ האוויר האטמוספרי נמוך, מהירות הרוח גבוהה ומשך שעות השמש קצר. הקשר הברור והבולט ביותר שנצפה היה טמפרטורת האוויר.

דייויד ארלינגה (Erlinge), פרופסור לקרדיולוגיה מאוניברסיטת לונד השוודית שהוביל את צוות המחקר, אמר: "אין כל ספק שזהו המחקר הגדול ביותר לגבי מזג אוויר והתקפי לב. אנחנו מאוד מתעניינים בהבנת הגורמים שמעוררים התקפי לב, שכן מי שיודע על כך יהיה אולי מסוגל להגן על עצמו".

שיעור אירועי התקפי הלב היה גבוה במיוחד בימים שבהם הטמפרטורה ירדה מתחת ל-0 והשיעור הזה ירד באופן מובהק כאשר הטמפרטורות עלו מעל 4-3 מעלות צלזיוס. כמו נמצא קשר בין טמפרטורות האוויר וסוגים שונים של התקפי לב כולל השכיח ביותר הנגרם עקב חסימת עורק כלילי גדול (major coronary artery).

ההשערה: מזג אויר קל עלול לגרום להיצרות עורקים וכך להפעלת לחץ גדול יותר על הלב. "קור ומזג אוויר סוער עם רוחות חזקות מוביל להתכווצות כלי דם בעור המשמרים אנרגיה וטמפרטורה של הגוף", אמר פרופ' ארלינגה. "זה מצב שמגביר את עומס העבודה של הלב ומגביר את הסיכון להתקף לב".

הסברים נוספים: שינויים בהתנהגויות בעת מזג אוויר קר, בכלל זה שינויים בתזונה ובדיאטה וכן בהרגלי פעילות גופנית או הגברה של זיהומים נשימתיים כמו שפעת בעת החורף שכבר בעבר נקשרה לסיכון להתקף לב. כמו כן סבורים החוקרים השוודים כי קור ורוח חזקה מגבירים עקות דחק רגשיות שגם הן מקושרות עם אירוע של התקף לב.

צוות המחקר בחן מגוון רחב של פרמטרים במזג אוויר. כמו כן הובאו בחשבון נתונים לגבי זיהום אוויר, שגם הוא נקשר לאחרונה עם התקף לב מאחר שהוא משפיע על שינויים במבנה הלב. "בחנו נתוני מזג אוויר בשלוש הערים הגדולות בשוודיה מדי יום במשך 16 שנה. התברר כי זיהום אוויר לא שינה בתוצאות שקיבלנו במחקר", הדגיש עוד פרופ' ארלינגה.

פרופ' כריס גייל (Gale), קרדיולוג באוניברסיטת לידס הבריטית שלא היה מעורב במחקר הזה, אמר כי למזג אוויר השפעה ברורה על בריאות הציבור ולכן "בני אדם צריכים להיות מודעים לסיכונים ולהיות מוכנים לשינויים במזג האוויר. למשל, לשמור על חום הגוף ולהתכסות היטב. ברור כי אם אמנם יחולו שינויי אקלים ויתרחשו יותר אירועי מזג אוויר קיצוניים כולל ימי קור, תהיה לכך השפעה שלילית של בריאות הלב", הוסיף פרופ' גייל.

מחקרים קודמים כבר הצביעו על כך שיש עלייה בתמותה מהתקף לב בחורף. אולם, מחברי דו"ח המחקר הזהירו כי עדיין לא ידוע האם הימנעות מחשיפה למזג אוויר קר מאוד והישארות בבית מחומם או ביגוד חם יפחיתו בסיכון להתקף לב ולשם כך יש צורך במחקר נוסף.

נושאים קשורים:  סיכון להתקף לב,  מזג אוויר קיצוני,  קור,  טמפרטורה נמוכה,  אירועי הלב,  מזג אויר מחקר,  חדשות,  זיהום אוויר
תגובות