חדשות

קולה של אמא עשוי להציל חיי ילדים כאשר הוא נשמע באזעקת גלאי עשן

במחקר שפורסם לאחרונה ב-Pediatrics נמצא כי הוספת קול אם להקלטת אזעקת גלאי עשן יעילה ביותר כדי להעיר בתוך זמן קצר ילדים משנתם העמוקה

ילדה ישנה (אילוסטרציה)
ילדה ישנה (אילוסטרציה)

הקלטת קולה של אמא, שתתווסף לאות האזעקה הרגיל שבגלאי עשן ביתי, עשויה להציל חיי ילדים במקרים של דליקה הפורצת בתוך הבית - הם יתעוררו מהר יותר משינה עמוקה ובכך יקנו זמן יקר כדי להספיק להימלט ולהינצל. כך נמצא במחקר שבוצע בבית החולים לילדים Nationalwide באוהיו, ארה"ב. דו"ח על המחקר פורסם בשבוע שעבר ב-Pediatrics.

המחקר יועד לבדוק את יעילות הוספת הקלטה של קול האם המוכר לילדים לתוך אות האזעקה הרגיל של גלאי עשן ואש. בארה"ב זו חובה להתקין גלאי כזה בכל בית.

התברר כי הוספת קול האם יעילה ביותר כדי לעורר בתוך זמן קצר יותר את הילדים משנתם. שינה של ילד עמוקה וארוכה יותר משל בגיר וקיים קושי לעורר אותו.

קיים סיכון גבוה למוות בדירת מגורים שבה פרצה דליקה כאשר היא מתרחשת בעת שהדיירים ישנים. שיעור התמותה בעת שינה גדול לערך פי שלושה לעומת שיעורה בכל פרק זמן אחר. לערך מחצית ממקרי המוות עקב דליקות ביתיות מתרחשים בעת שינה. אלא שילדים "עמידים" יותר לאות האזעקה הרגיל של גלאי עשן ואש וקשה להם להתעורר גם כאשר תדר אות האזעקה הוא גבוה.

לניסוי שבוצע לצורך המחקר גויסו באקראי 176 ילדים, מהם 91 בנים, בני חמש שנים עד 12 שנה. כאשר הילדים היו שקועים בשלב השינה העמוקה שלהם הושמע בחדרם אות אזעקה של גלאי עשן. לתוך אות האזעקה שולבו קולות מוכרים לילדים של שלוש אמהות ונעשתה השוואה כמה זמן יידרש לילדים כדי להתעורר ולהספיק להימלט מהמיטה. כשהושמעו קולות האמהות, הילדים התעוררו מהר יותר כדי פי 3.4-2.9 לעומת הילדים שלהם הושמעה האזעקה הסטנדרטית של הגלאי.

התברר במדידה קפדנית כי הזמן החציוני הנדרש להתעורר מאות הגלאי הרגיל היה 156 שניות בעוד שכאשר הגלאי השמיע כל אחד משלושת קולות האמהות הזמן התקצר ל-120 שניות. עורכי המחקר גם בדקו נושא זה לגבי עוצמות ותדר הקולות שהושמעו.

הניסוי שפרטיו פורסמו בכתב העת לרפואת ילדים נעשה במעבדת שינה. התברר כי 91%-86% מהם – כלומר תשעה מכל עשרה - אכן התעוררו מהר יותר לשמע קולה המוכר של האם, לעומת 53% שהתעורר לקול המתכתי הרגיל של הגלאי. עורכי המחקר גם מדדו (ראו טבלה בדו"ח) את השניות הדרושות לילד שהתעורר לאות אזעקה כדי להימלט מחדרו.

ד"ר מרק ספליינגר (Splaingard) שהיה בצוות המחקר מסר כי כאשר משך זמן ההתעוררות משינה עמוקה מתקצר ויש מעט יותר זמן להימלט מעשן ואש, יש בכך כדי להציל חיים.

במחקר הבא ינסו החוקרים לבדוק אם אות האזעקה הכולל קול אנושי גם ישפיע טוב יותר על מתבגרים ובגירים. כמו כן, האם האות חייב לכלול הקלטה של קול האם באותה משפחה או כל קול אנושי אחר אך מוכר גם הוא.

נושאים קשורים:  גלאי עשן,  אזעקת גלאי אש,  שינה עמוקה בילדים,  שינה עמוקה,  דליקה,  שריפה,  חדשות,  קול אם
תגובות