חדשות

"שיבא" הוביל כנס בינלאומי על רפואת העתיד, רובוטיקה ומקצועות חדשים ברפואה

בכנס הוצגה "מפת דרכים" עם עקרונות מנחים עבור מרכזים רפואיים אקדמיים כיצד לפעול לאור השינויים והתמורות הצפויים ב-20 השנים הקרובות בעולם הרפואה

מובילי הכנס, משמאל לימין: פרופ' יצחק קרייס מנהל "שיבא", צ'ארלס (צ'יפ) קאהן, נשיא הפדרציה של בתי החולים בארה"ב ופרופ' מרדכי שני, נגיד קרן המחקרים של "שיבא". צילום: פיוז'ן

במרכז הרפואי שיבא התקיים השבוע כנס בינלאומי תחת הכותרת "בית החולים העתידי". בכנס הוצגה למעשה תחזית כיצד ייראו בתי חולים בישראל ובעולם בעוד 30-20 שנה.

לכנס הגיעו רופאים בכירים ומנהלי מערכות רפואיות מישראל, ארה"ב ואירופה. הדוברים וגם משתתפי הדיונים הציגו את השינויים הצפויים בעשור הקרוב וכיצד בעקבות השתנות הטכנולוגיה, שינויים דמוגרפיים כלל עולמיים והתפתחות הבינה המלאכותית, תשנה הרפואה את פניה.

פרופ' מרדכי שני, נגיד קרן המחקרים של "שיבא" פתח את הכנס וצ'ארלס (צ'יפ) קאהן, נשיא הפדרציה של בתי החולים בארה"ב, הביע תקווה שניירות העמדה שינוסחו כסיכומים מהכנס יתוו את הדרך למוכנות המרכזים הרפואיים המובילים בעולם לשינויים הצפויים.

פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי "שיבא", אמר: "הישות הנקראת בית חולים תהיה לא רק בין קירות בית החולים אלא בכל מקום. בתי החולים העתידיים יידרשו לתת מענה רפואי גם לחולים שאינם נמצאים בין כתליהם. אנו עוסקים היום ביצירת הפתרונות החדשניים ביותר שחלקם בשלבי פיתוח וחלקם עוד בגדר מחשבה וחלום – עבור עולם המחר".

העתידן ד"ר דניאל קראפט, מאוניברסיטת סטנפורד, הקדיש את הרצאתו לאופן שבו טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI) עיבוד המידע והרובוטיקה ישנו ללא הכר את פני הרפואה בעתיד הקרוב והרחוק.

שלושה נושאים עיקריים נדונו ב"שולחנות עגולים":

התמורות וההתפתחויות הצפויות בעיצוב ובתפקיד בתי החולים המובילים. פאנל זה הונחה על-ידי ד"ר גרי קפלן, לשעבר יו"ר ומנכ"ל Virginia Mason Health System שדורג על ידי ה-Modern Healthcare's Annual Listing כאחד מ-50 המנהלים המשפיעים (13 פעמים ברצף) וד"ר איל צימליכמן, סגן מנהל המרכז הרפואי שיבא לרפואה וחדשנות. הדיון עסק בהגדרת תפקיד בית החולים העתידי, בשינויים המבניים בארגון ובתפקוד בתוך בית החולים, לאור הצמצום הצפוי במודל האשפוז, בשאלה האם מרכזי בריאות אקדמיים יישארו רלוונטיים כמרכזי הטיפול המיטבי המנהלים את שירותי האשפוז ואת אזור הטיפול, וכיצד בית חולים מוביל נעשה מרכז מוביל לחדשנות רפואית ולפיתוח והטמעה של טכנולוגיות רפואיות מתקדמות.

נושא נוסף שנדון היה הרחבת תפקידם של בתי החולים המובילים בתוך הקהילה. דיון זה הובל על ידי סר ג'ונתן מייקל, לשעבר היועץ של בית החולים Queen Elizabeth ומרצה בכיר באוניברסיטת ברמינגהם באנגליה וד"ר אסנת לבציון-קורח, מנהלת המרכז הרפואי ע"ש יצחק שמיר ("אסף הרופא"). הדיון עסק בסוגיית הטיפול בחולים מחוץ לכותלי בתי החולים, בשאלה כיצד בתי החולים יעניקו טיפול אינטגרטיבי במשותף עם שרותי רפואה בקהילה, בתחום הרפואה מותאמת אישית, רפואה מרחוק והטיפול בחולים שהיו מאושפזים על פי הגישה המסורתיות.

את הדיון על מקצועות העתיד ברפואה, חינוך והכשרה הנחו ד"ר פול רוטמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ג'ונס הופקינס בארה"ב ודיקאן בית הספר לרפואה של ג'ונס הופקינס, ופרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל בית החולים הכללי במרכז הרפואי שיבא. משתתפי דיון זה הציגו שינויים צפויים במקצועות הרפואה השונים, בחינוך ובהכשרה הנדרשים כדי לענות על השינויים הללו, במקצועות רפואיים חדשים שצפויים להופיע בזמן הקרוב וכן במיומנויות ובהתמחויות שיידרשו בבית החולים של העתיד.

בסוף הכנס שורטטה "מפת הדרכים" ובה העקרונות המנחים עבור המרכזים הרפואיים האקדמיים המובילים בשאלה כיצד עליהם לפעול לאור השינויים והתמורות הצפויים ב-20 השנים הקרובות.

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי "שיבא",  כנס בינלאומי,  עתיד הרפואה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.10.2018, 14:14

נשמע מעניין. חבל שהכנס אינו זמין לצפייה online..

אנונימי/ת
27.10.2018, 10:20

חדשנות חדשנות ועוד פעם חדשנות.חברים ורופאים יקרים.ובמיוחד מנהלים בכירים. בקרו פעם למשל במחלקה פנימית בשעות הערב והלילה.מבטיח לכם שתראו דברים "מאד מעניינים".
רוצים דוגמאות?בבקשה. חולה מגיע למחלקה ב-8 בערב. התורן "מתפנה" לקבל אותו "רק" אחריי 6 שעות. כלומר ב-2 בלילה.
החולה מחובר למוניטור עקב פרפור מהיר.סביב 130. לאף אחד לא ממש איכפת. העיקר שהמוניטור עובד.החולה במקרה אינטלגנטי ושואל אחות לגביי הקצב המהיר. ""אל תדאג"אומרת האחות וחוזרת לעיסוקה. האם מגיע רופא לראותו. תנחשו.
באמצע הלילה החולה מרגיש דפיקות לב מהירות. ניגש לתחנת האחיות לראות ולדווח. 3 אחיות לילה "עייפות" מאד. עם ראשים מונחים על הדלפק. ישנות או רק מנמנמות.
זה סיפור אישי מהשבוע האחרון בביה"ח די מרכזי במרכז הארץ.
אז תמשיכו בכנסים על רובוטים ,בינה מלאכותית וכדומה.בהצלחה.הכותב הינו רופא פנימי ותיק ותיק. ראה כבר ה כ ל.

אנונימי/ת
28.10.2018, 18:26

אתה לא מעודכן ידידי.
אם עוד לא הבנת, אתה בסכנת הכחדה

אנונימי/ת
28.10.2018, 23:03

רופא ותיק כותב מדם לבו... אבל חבל שלא יודע להשתמש בסימני פיסוק בעברית.