חדשות

סערה עקב פרסום חוזר המנכ"ל החדש המגביל קשר בין תועמלנים לרופאים

פארמה ישראל: "זוהי פגיעה מהותית בפעילות חברות התרופות בישראל". נציגי התועמלנים: "זה חוזר אטום, אכזרי, חסר הבנה אמיתית של העבודה הנעשית בשטח. מאבקנו על שמנו הטוב ופרנסתנו לא הסתיים"

משה בר סימן טוב. כמנכ"ל משרד הבריאות פעל כדי להגביה את תשלומי מס הבריאות על חשבון הביטוחים הפרטיים. צילום: פלאש 90

משרד הבריאות הפיץ אתמול (ד') לכל המוסדות הרפואיים את חוזר המנכ"ל העוסק בכללים להתקשרויות בעלות אופי מסחרי של מוסדות הבריאות. החוזר, בן עשרה עמודים, מפרט את המותר והאסור בקשר שבין רופא, מוסד רפואי ועובד במערכת הבריאות עם גופים מסחריים, כלומר חברות תרופות וציוד רפואי. הכללים שפורטו בחוזר ייכנסו לתוקף החל מ-1 בנובמבר.

בין השאר החוזר אוסר על פגישות אישיות בין נציגים רפואיים (תועמלני חברות התרופות) לבין רופאים, למעט תקופה של שנה שהיא תקופת מעבר, במהלכה יתאפשרו פגישות אולם בכפוף לשורה של כללים מחמירים ומגבילים.

נושא זה עמד במרכז חילופי מכתבים בין הר"י לבין משרד הבריאות לאחר שההסתדרות הרפואית הביעה התנגדות לכללים השונים שפורטו בטיוטת החוזר. בחוזר הנוכחי הוכנסו תיקונים בעקבות הערות של בכירים במערכת הרפואית.

ספיר בן ארי, מובילת המאבק של הנציגים הרפואיים בישראל כנגד חלק מהכללים החדשים, מיהרה להגיב: ״מנכ"ל משרד הבריאות אמר את דברו וכולם מודחים מהשבט - חוץ ממנו. בתוך מלחמת ההישרדות ניצחה (כרגיל) הפוליטיקה ואטימות הלב, תוך שיקולים אישיים ולא ענייניים.

"מאבקנו על שמנו הטוב ופרנסתנו לא הסתיים. זה חוזר אטום, אכזרי, חסר הבנה אמיתית של העבודה הנעשית בשטח, מנוסח בצורה לא ברורה ומהווה פתח לכאוס חמור במערכת הבריאות, ללא אחידות בין קופות החולים והמנהלים בשטח. כללי החוזה מהווים פגיעה מוחלטת בכ-3,000 נציגים רפואיים".

בן ארי הוסיפה כי "במהלך פגישה שהתקיימה השבוע עם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, נאמר לי במפורש על ידו שהוא מחליט וכי הוא יאפשר קיום פגישות אישיות בשנה הראשונה, בכפוף לשקיפות בדיווח. יצאנו מהפגישה עם אופטימיות אך לצערנו נכחנו להבין כי מי שמחליט במשרד הבריאות הוא  מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב. לפיכך, נמשיך במאבק בכל המישורים העומדים לרשותנו במסגרת החוק והדמוקרטיה – במישור הציבורי, התקשורתי והמשפטי".

פארמה ישראל: "החוזר מטיל דופי ביושרת החברות ומגביל את פעילותן"

גם מפארמה ישראל - ארגון חברות הפארמה הרב לאומיות המבוססות מחקר ופיתוח, הביעו מורת רוח וקראו למנכ״ל משרד הבריאות לשוב ולבחון את הוראות החוזר. "החוזר החדש של משרד הבריאות", ציינו בפארמה ישראל, "צר לנו, שעל אף דיונים רבים שכללו הצעות ענייניות לקיום מנגנונים להסדרת הפעילות של הנציגים באופן שקוף וחרף הקודים האתיים המחמירים אליהם כפופות החברות, בחר משרד הבריאות להטיל איסור על פגישות אישיות בין הרופאים לבין הנציגים הרפואיים. צר לנו, שביד אחת משרד הבריאות ומדינת ישראל ממשיכים ליהנות מקידום הידע הרפואי של הרופאים בישראל באמצעות מימון כנסים בינלאומיים והשתלמויות מקצועיות בידי חברות הפארמה וקוראים לחברות להרחיב את ההשקעות במחקרים קליניים בסדר גודל של קרוב למיליארד שקל בשנה ולקדם השקעות בפרויקט 'הבריאות הדיגיטלית' שהוא מנוע הצמיחה הלאומי, וביד השנייה מטילים דופי ביושרתן של חברות אלו ומגבילים את פעילותן.

"החוזר החדש של משרד הבריאות", ציינו בפארמה ישראל, "מצטרף לחסמים נוספים ולסביבה עסקית לא יציבה עבור חברות הפארמה הרב לאומיות המבוססות מחקר ופיתוח ולפגיעה מהותית בפעילותן בישראל ולהמשך ההשקעות הזרות, כפי שהתרענו זה מכבר בפני ראש הממשלה וסגן שר הבריאות. לאור חשיבות הנושא, אנו קוראים למנכ״ל משרד הבריאות לשוב ולבחון את הוראות החוזר".

כללי החוזר בנושא פעילות תועמלני החברות במוסדות הרפואיים

בחוזר המנכ"ל החדש הודגש כי מטרתו "להבטיח כי התקשרויות בעלות אופי מסחרי של יחידות ועובדים במערכת הבריאות עם גורמים חיצוניים כדי שאלה יתבצעו באופן נאות ובהתאם לכללי האתיקה המקובלים בתחום הרפואה והמחקר הרפואי, וזאת על ידי הסדרת ביצוע ההתקשרויות האמורות על פי הכללים המפורטים בחוזר זה".

הכללים העוסקים בפעילות תועמלני החברות במוסדות הרפואיים שלגביהם פרצה המחלוקת עם משרד הבריאות קובעים, בין השאר כי מוסד רפואי המעוניין לאפשר פעילות תועמלנים בשטחו, נדרש לאשר פרטנית כל תועמלן ולהגדירו כ"נציג מורשה" במוסד הרפואי. לא יאושר נציג מורשה אלא אם עבר קורס הכשרה בנוגע לכללי האתיקה ויהיה בעל ידע מדעי מספיק, ברמה שתאפשר לו לספק מידע מלא ומדויק אודות המוצרים שאותם הוא מבקש לקדם. היקף הקורס ותכניו המינימליים ייקבעו על ידי ועדה במשרד הבריאות.

על מנהל המוסד הרפואי, או נציג בכיר מטעמו, יהיה לוודא שפעילות התועמלנים במוסד הרפואי מאושרת למטרות ראויות ולהעברת מידע מקצועי נדרש. אין לקבל או לבקש מהתועמלנים דוגמאות של תרופות, מזון רפואי או ציוד רפואי, לרבות אביזרים נלווים או מתכלים. קבלת דוגמאות של תרופות, מזון או ציוד רפואי לצורך הדגמה בלבד, תיעשה רק בתיאום מראש ובכתב עם הגורם הרלוונטי בהנהלת המוסד הרפואי.

במקרים מיוחדים שבהם מטפל צריך להחזיק במרפאתו דוגמאות תרופה, מזון רפואי או ציוד רפואי ואין דרך לקבלן אלא באופן ישיר מנציג החברה המסחרית, יוכל לעשות זאת אולם רק לאחר קבלת אישור פרטני ומראש מוועדה במשרד הבריאות המוגדרת כוועדה עליונה ובראשה מנכ"ל משרד הבריאות.

לא יופץ כל חומר כתוב במוסד רפואי או לצוות המוסד הרפואי או בכנס המאורגן על ידי מוסד רפואי אלא לאחר הצגתו קודם לכן בפני מנהל המוסד הרפואי או מי מטעמו וקבלת אישורו בכתב על גבי עותק נכון של כל פריט של חומר כתוב. בחינת החומר הכתוב תיעשה על ידי איש מקצוע בעל ידע ברפואה מבוססת נתונים.

באשר לפעילות התועמלנים, קובע החוזר כי היא תתבצע מעתה רק לאחר תיאום וקבלת אישור מוקדם: פגישות, הרצאות, כנסים או סמינריונים בהשתתפות צוותי המוסד הרפואי יתקיימו רק לאחר קבלת אישור ממנהל המוסד הרפואי או נציג בכיר מטעמו.

חל מעתה איסור לקיים פגישות אישיות של רופאים עם התועמלנים. עם זאת אין מניעה לקיים פגישות הכוללות שלושה משתתפים ומעלה, ובלבד שלפחות שניים מהמשתתפים הם אנשי הצוות הרפואי של המוסד הרפואי. סעיף זה אינו חל על פגישות אישיות עם נציג של חברת ציוד רפואי שמטרתן תמיכה או הדרכה של איש הצוות הרפואי בשימוש בציוד הרפואי, כאשר אותן פגישות אינן כוללות תכני שיווק או מכירה. פגישות בין רופאים לתועמלנים יתבצעו אך ורק בתיאום מראש, ובכל מקרה לא יתבצעו על חשבון זמן עבודה שיועד לטיפול בחולים.

חל איסור על עובד מוסד רפואי לדון או לבקש או לקבל מתועמלן תגמול, תמריץ או טובת הנאה אישית מכל מין וסוג שהם - לרבות מימון נסיעות לכנסים, ציוד משרדי, דברי מאכל ושתייה.

מנהל המוסד הרפואי ידרוש מכל גוף חיצוני שתועמלנים מטעמו פועלים בשטח המוסד הרפואי, דיווח חודשי על אודות המפגשים שבוצעו. הדיווח יכלול את מועדי המפגשים, פירוט שמות התועמלנים ושמות העובדים שאיתם היו המפגשים, תוכן המפגש, פירוט שם התרופה, המזון התרופתי או הציוד הרפואי שהוצגו ונדונו. הדיווח יהווה תנאי לפעילות אותו גוף חיצוני במוסד הרפואי. חלה חוברת דיווח חצי שנתי על אודות המפגשים הללו והוא יועבר על ידי מנהל המוסד הרפואי לוועדה העליונה במשרד הבריאות והוא יפורסם על ידה לציבור.

עם זאת קובע החוזר גם "הוראת שעה" ולפיה ניתן יהיה לקיים פגישה אישית עם תועמלן אולם בנסיבות שבהן קיימת סיבה שבגינה לא ניתן לעמוד בהוראות שפורטו, אולם בכפוף לאישור מראש של מנהל המוסד הרפואי, או נציג שנקבע על ידו לשם כך. דיווח על פגישות אישיות שאושרו והנימוקים לאישורן יועבר מהמוסד הרפואי כחלק מהדיווח לוועדה העליונה.

החוזר גם מפרט חובת דיווח שנתית של מנהל בית חולים למשרד הבריאות על אופן ניצול הכספים שקיבל המוסד מגופים מסחריים ופירוט השימוש שנעשה בהם. בשנה הבאה הדיווח יועבר כבר בדרך ממוחשבת ואז הדיווח יהיה כבר אחת לרבעון.

בין האיסורים: איסור לקבלת תרופות או ציוד רפואי בכמות מסחרית כדי לנסותם, אלא רק באישור "ועדה עליונה" לנושא זה במשרד הבריאות. כן כוללים ההוראות כללים בהקשר להשתתפות רופאים או חוקרים ממוסד רפואי בכנסים ותערוכות בחו"ל במימון חברות מסחריות. כיסוי הוצאות הנסיעה לחו"ל תהיה מתוך תקציב המחקר ולא יותר מ-12% ממנו. כנסים וימי עיון יכולים להתקיים רק אם היוזמים והמארגנים הם המוסדות הרפואיים ולא שום גוף חיצוני מסחרי. כמו כן חייבים להיות בכנס תכנים מדעיים.

החוזר מפרט כללים לגבי הזמנת מרצים ומומחים מחו"ל והאיסורים החלים לגבי עניין זה. חל איסור על נסיעה לחו"ל במימון ישיר של חברה מסחרית אולם כאשר זו הכרחית התקציב לכך יועבר מהחברה למוסד הרפואי ומנהלו יבחר בעובד/הרופא שייסע תוך הקפדה על כך שלאותו רופא או עובו אין השפעה על החלטות רכש של המוסד הרפואי. במקרים חריגים יש צורך בקבלת אישור מאותה ועדה עליונה במשרד הבריאות.

נושאים קשורים:  חוזר מנכ"ל משרד הבריאות,  מאבק התועמלנים,  נציגי חברות התרופות,  חברות הפארמה,  חדשות,  הגבלת פעילות תועמלנים
תגובות
אנונימי/ת
25.10.2018, 11:28

סערות יש רק בים. פה יש רק מטומטמים. נוהל אווילי כזה טרם נכתב

אנונימי/ת
26.10.2018, 14:22

קדימון לחוק הנאמנות בבריאות

אנונימי/ת
25.10.2018, 16:17

צעד אמיץ של מנכ"ל מ"ב. יהיה קשה לאכוף. אבל, הגיע הזמן לקבוע סדר ורגולציות. לא ייתכן שרופאים בכירים יצאו 20-30 פעמים בשנה לחו"ל במימון מלא של חברות פארמה וטכנולוגיה. לא ייתכן שיקבלו סכומי עתק בקידום מוצר-זה או אחר- כאשר החומר והמצגת הוכנה על ידי בעלי עניין. לא ניתן לסחור ברפואה וכתוצאה מכך בחולים מוחלשים. נדרש כעת יותר זמינות לחולה, יותר טיפול מסור ורציף, יותר קידום בריאות ואכפתיות. אחרת, מערכת הבריאות תקרוס מרפואת יתר ומדחיפת מכשור וטכנולוגיות שלא תמיד תואמות לצרכים האקטואלים.
ולגבי התועמלנים - אנשים יקרים אלו, שנאלצים לחזר אחרי תשומת ליבם של הרופאים באמצעים כשרים ולעיתים - בפחות כשרים, יפנו לשדות אחרים.

אנונימי/ת
26.10.2018, 12:17

כל מילה בסלע, אנחנו פשוט רופאים מפחדים מדמותנו המשתקפת במראה.

אנונימי/ת
26.10.2018, 14:20

קשקוש. מרבית הרופאים נעזרים בחברות התרופות ללמוד, להשתלם, לשדרוג חומרי לימוד, לסיוע למתמחים. ההגבלות צריכות להתמקד בשכבה ספציפית ביותר של רופאים עם סיוע בלתי פרפורציונלי של החברות. מילא משרד הבריאות היה מתקצב פסיק מכל מה שהזכרתי...

26.10.2018, 21:21

אתה או חמור או טרול

אנונימי/ת
26.10.2018, 21:59

אני עובד בתחום שנים רבות ומעולם לא שלחתי אף רופא בכיר ל 20 פעמים בשנה.
לדעתי אין כל כל הרבה כנסים ופעילות בשנה קלנדרית...
אני מסכים שצריכה להיות הסדרה וטוב שעולה הדיון על הדברים וינתן הפיקוח ההולם.
הנציג הרפואי מקדם את הבריאות , תומך בידע של הרופא מונע טעויות !!! מדווח על תופעות לוואי וגם מקדם ודוחף את הרפואה בישראל.
אני לא יודע לאיזה שדות אתה רוצה שנלך אבל אני מבטיח לך דבר אחד. ביום שנלך תבין המערכת את חסרוננו רק שאז יהיה מאוחר מידי.
אני אפילו בעד צמצום הפגישות בשעות העבודה והכנסתן למתכונת שתכבד את זמנם היקר של הרופאים.

אנונימי/ת
27.10.2018, 09:08

ד"ר לביא, אני או חמול או טחור, או אולי טחול? בוא נסכם על חמרול האתמול?

אנונימי/ת
27.10.2018, 09:08

ד"ר לביא, אני או חמול או טחור, או אולי טחול? בוא נסכם על חמרול האתמול?

אנונימי/ת
26.10.2018, 09:47

אבל למר ליצמן ויועציו מותר להפגש עם נציגי חברות הטבק ולקבל מתנות מהם..

אנונימי/ת
26.10.2018, 14:17

וודאי. הוא התחיל ללחום בסיגריות רק לאחר שחשפו את קלונו ברבים ואיש לא נגע בו...

אנונימי/ת
26.10.2018, 13:31

שר הבריאות מהגרועים בתולדות המדינה ומנכ״ל משרד בריאות שבינו לבין רפואה כלום

אנונימי/ת
26.10.2018, 18:09

ההנחיות הדרקוניות האלו מעידות על מי שניסח אותן - מנכ"ל משרד הבריאות, שבינו לבין רפואה אין כל קשר.

26.10.2018, 19:34

על מנת שהחולים יקבלו את התרופות החדשות ביותר ישנה חשיבות עליונה בהעברת המידע מהנציגים הרפואיים ישירות לרופאים המטפלים.

אנונימי/ת
26.10.2018, 21:20

נער אוצר יהיר ואויל וכמובן שונא רופאים-הלוואי ותבלה את שארית ימיך בבתי חולים
מארה על ראשך
נבוא איתך חשבון-אם עוד תהייה קיים-ב 2020

27.10.2018, 09:03

לאנונימי משעה 21:20, ערב שבת, ואתה ניגש אל המקלדת ו"מברך", בא חשבון, מאיים. זו לא דרכנו. (אמר פעם מישהו לפני כ"ג שנים, "אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל. )

אנונימי/ת
26.10.2018, 21:29

החוזר היעו דרקוני
חברות התרופות מקדמות את הרפואה זה תפקידן ואין זו עברה להרויח מפרנסה ברוכה וחשובה
משקיעות את הרווחים בפיתוחים ובחדשנות, הכיצד תתקדם הרפואה, מכספי מנכל משרד הבריאות ?

26.10.2018, 21:59

ברוב המקרים התועמלנים מפריעים לי בעבודתי השוטפת במרפאה. אם יש עדכונים חשובים, שיתכבדו ויציגו אותם בישיבות הצוות את מול כולם. לרוב זה לא העניין, אלא רק "להזכיר" לי את המוצר שלהם. אין לי סבלנות לפרסומת, ובעיקר כשהיא נדחפת מולי בלי שיש לי יכולת להמנע ממנה.

אנונימי/ת
26.10.2018, 23:51

אז עדיף לפגוע במטופלים ובהכשרה הרפואית של המומחים והמתמחים כדי לחסוך ממך לאזור אסרטיביות נדרשת לבקש מהם לא להפריע בשעות מסוימות... הגיוני סהכ

27.10.2018, 11:44

אני לא מבין גדול בפסיכיאטריה אבל יש לי תחושה שחלק מההחלטות היוצאות ממשרדי האוצר והבריאות נגוע בהפרעה נפשית כלשהי. נראה לי פאראנויה.
למנתחים אסור לקבל תשלום ממטופליהם...
לרופאים אסור להפגש עם תועמלנים בפורום קטן מ-3 אנשים...
אולי בדרך הנחייה שלרופאים אסור לדבר עם מטופליהם מחוץ למרפאה ???
קן הקוקיה...

אנונימי/ת
27.10.2018, 13:39

זה נגוע בפופוליזם זול ולא בפרנויה. חבל אבל להרוס את מערכת הבריאות בדרך. מילא לא סייעו בקנדציה שלהם בשיקומה ונתנו לה להמשיך ולצעוד לעברי פי פחת אבל עוד להזיק... כמו שנהוג ללמד אצלנו: קודם כל את תזיק. לצערנו ככה נראית מערכת הבריאות כאשר מדובר בתיק שאף שר לא רוצה לעסוק בו ונלקח ע״י עסקן פוליטי שמטיל את כוחו של האדמו״ר בסוגיות גיוס או שבת במקום בסוגיות של חיים ומוות. צרף לזה רק את מנכ״לו שבמקום לסייע לו בחוסר הבנתו בבריאות רק מחזק ומלטש את כשליו.

אנונימי/ת
27.10.2018, 13:12

חוזר הזוי. מעתה אסור לי לקבל עט מנציג רפואי, כי זה ציוד משרדי. אסור לארגן ישיבת צוות עם אוכל, כי אסור לתת דברי מזון ומשקה. ואסור לקבל מידע מנציג חברת תרופות.
חלם, כבר אמרנו?

אנונימי/ת
27.10.2018, 13:43

נראה שמר סימן טוב לימדנו מה קורה כאשר שמים מי שאינו רופא בראש משרד שתפקידו לרפא. לפחות בזה יצא שכרנו, שלא יאמרו לא ניסינו וראינו עד כמה מהדהד הכישלון.

28.10.2018, 22:42

נזק ידוע מראש.

אנונימי/ת
29.10.2018, 23:56

מטרת החוזר היא דווקא להגן על הרופאים מפני הליכים פליליים. לאחר פרסומו, קו ההגנה הראשון של רופא שיואשם בקבלת שוחד יהיה "אבל משרד הבריאות הסדיר את הנושא בחוזר מנכ"ל ופעלתי בהתאם". אני מעריך שקו ההגנה הזה ייכשל, אף בית משפט לא יקבע שלחוזר מנכ"ל יש סמכות לבטל את חוק העונשין שאוסר על קבלת שוחד, אבל ברור שזאת המטרה.

אנונימי/ת
30.10.2018, 21:36

כעת חברות הפארמה מממנות כנסים לרופאים. מאחר ומשרד הבריאות החיל על זה רגולציה, שיספק תקציב דומה לממן לרופאים את ההשתתפות בכנסים בחו"ל.
מי שלא הולך לכנסים,לא לומד ולא מתעדכן, ולא נפגש עם המובילים בעולם.
האם אנו רוצים שכך תראה הרפואה שלנו?
אין לי בעיה שתועמלנים לא יכנסו לבית חולים, אבל הרופא הבודד לא יכול לממן כנסים מכיסו הפרטי. אם משרד הבריאות מסרב למימון של חברות התרופות, שיממן בעצמו.