דעות

לא חוזרים אל העבר: מתחסנים ושומרים על הבריאות והחיים

מידע מופרך, שקרי וחסר בסיס, המופץ בקלות באמצעי התקשורת המודרניים הפרוצים לכל, מטעה אנשים רבים ומעורר בהם חששות בלתי מוצדקים כלפי חיסונים, ההישג הרפואי הגדול ביותר של הרפואה המודרנית

במלאי של משרד הבריאות כ-215 אלף מנות חיסון בלבד

מדענים בכירים ובלתי תלויים הצביעו על החיסונים כעל ההישג הרפואי הגדול ביותר של הרפואה המודרנית. החיסונים הביאו אכן לשיפור עצום בתוחלת החיים ובאיכות החיים של האנושות, תוך שינוי פני הרפואה. התחלואה והתמותה ממחלות זיהומיות שכנגדן ניתנו חיסונים פחתה מאוד. מחלת האבעבועות השחורות, בה חלו בעת הכנסת החיסון כשליש מאוכלוסיית אירופה, בוערה מן העולם; זיהומים כמו שיתוק ילדים (פוליו), צפדת (טטנוס) וקרמת (דיפתריה), הפכו לנדירים. מומחים מעריכים שכיום החיסונים מונעים שלושה מיליון מקרי מוות מדי שנה.

שימוש בטכנולוגיות חדשניות בעשורים האחרונים הביא לפיתוח חיסונים נוספים, בטוחים יותר מאי פעם בעבר. אלה כוללים חיסונים מצומדים נגד חיידקים הגורמים לדלקת קרום המוח, נגד נגיף הרוטה ונגד נגיף הפפילומה האנושי. לאחר בדיקה מעמיקה של יעילותם ובטיחותם, הם הוכללו בתכנית החיסונים בישראל, כמו במדינות מפותחות אחרות, ואיסוף נתונים לאחר הכללתם אושש את השפעתם החיובית העצומה.

דו"ח של משרד הבריאות שפורסם בתחילת השבוע (א') הראה ש-96% מתלמידי כיתה א' בישראל מקבלים את החיסון נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח, ו-95% מתלמידי כיתה ב' את החיסון נגד דיפתריה, שעלת, טטנוס, ושיתוק ילדים. זהו שיעור גבוה המצביע על אמון בחיסונים והכרה בחשיבותם.

לפני כשני עשורים היתה תקווה שבשנת 2010 ניתן יהיה לבער את החצבת ולהפסיק לחסן נגדה. אולם, מידע מופרך קשר את החיסון למחלות, ובפרט לאוטיזם, ואף שהקשר נשלל מכל וכל, שיעור ההתחסנות במדינות מסוימות ירד, והתוצאה של עלייה גבוהה בתחלואה לא איחרה לבוא

אולם, אין להיות שאננים: שיעור ההתחסנות נמוך במיוחד באזורים מסוימים בארץ ונגד זיהומים מסוימים, כגון שפעת ונגיף הפפילומה, נגדם שיעור ההתחסנות הוא פחות מ-50%.

מהן הסיבות לאי התחסנות? קרוב לוודאי שהסיבה העיקרית היא חשש מתופעות לוואי וסיבוכים - של החיסונים. אין ספק כי חיסונים, כמו כל טיפול רפואי, כרוכים בתופעות לוואי בלתי רצויות. אולם אלו לרוב קלות ותמיד חולפות. לא ניתן כיום חיסון שגרתי היכול לגרום לנזק רפואי קבוע כלשהו; כאשר הועלה חשש כזה לחיסונים מסוימים, הם הוצאו משימוש. חשוב להדגיש שקשר זמנים אינו מעיד בהכרח על קשר סיבתי, ומחלה המופיעה שנים לאחר החיסון אינה מעידה כי היא נגרמה בעקבות החיסון. אולם מידע מופרך, שקרי וחסר בסיס, המופץ בקלות באמצעי התקשורת המודרניים הפרוצים לכל, מטעה אנשים רבים ומעורר בהם חששות בלתי מוצדקים. נימוק אחר הוא הרצון "לרפואה טבעית", המאיים ללא כל הצדקה להחזיר אותנו עשרות שנים לאחור.

כרופא ילדים ותיק, ליבי דואב על כל ילד החולה בדלקת קרום המוח, שעלת או חצבת, עם תחלואה קשה, נזקים קבועים ואף מוות מפני שלא חוסן.

חצבת כדוגמה

לפני פיתוח החיסון לחצבת גרמה המחלה לכ-750,000 מקרי מוות בשנה. בידינו חיסון יעיל ביותר: הגנה של 97% מהמחלה למי שחוסן בשתי מנות כנדרש. החיסון הוריד במהירות את התחלואה, ועפ"י מגמות התחלואה לפני כשני עשורים היתה תקווה שבשנת 2010 ניתן יהיה לבער את המחלה ולהפסיק לחסן נגדה. אולם, מידע מופרך קשר את החיסון למחלות, ובפרט לאוטיזם, ואף שהקשר נשלל מכל וכל, שיעור ההתחסנות במדינות מסוימות ירד, והתוצאה של עלייה גבוהה בתחלואה לא איחרה לבוא: אלפי מקרים ומעל 100 מקרי מוות מצערים באירופה, ומעל 600 חולים בישראל, בעיקר באזורים עם שיעורי התחסנות נמוכים.

הבה נתחסן כמומלץ ילדים ומבוגרים כאחת כדי לשמור על הבריאות ועל קדושת החיים. זה בידינו.

(המאמר התפרסם לראשונה ב-22.10.18 ב"ידיעות אחרונות")

נושאים קשורים:  חיסונים,  חצב,  מגיפות,  התפרצות מחלות מידבקות,  רפואה טבעית,  מתנגדי חיסונים,  חדשות,  דעות,  פרופ' שי אשכנזי
תגובות
אנונימי/ת
23.10.2018, 21:13

האמנם שיעור התחסנות של 95% בקרב ילדי כיתה א' מעיד על "אמון בחיסונים" מצד ההורים (אני מניח שפרופ' אשכנזי לא מדבר על אמון מצד הילדים)?

כדי לטעון טענה כזאת צריך להראות שההורים מתבקשים לחתום על טופס "הסכמה מדעת" לאחר שלמדו את תועלת ונזקי החיסונים. למיטב ידיעתי, זה לא נעשה, אלא בבתי הספר מציבים בפני ההורים מעין עובדה מוגמרת.

הנה למשל קטע מתוך הודעה באתר משרד הבריאות:
"על פי תוכנית החיסונים השגרתית הנהוגה במדינת ישראל, הננו מודיעים לכם כי בשנת לימודים זו יקבל ילדכם חיסון משולב נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח )MMRV. )"
https://www.health.gov.il/Subjects/KidsAndMatures/school/vaccines/Documents/mmrv-parents.pdf

ההורים מקבלים הודעה על כך שהילד עומד לקבל חיסון, ולא מתבקשים לתת הסכמה לביצוע החיסון.

יש איזו "הצהרת בריאות" באתר משרד החינוך ארוכה ומלאה בסעיפים שההורים נדרשים לחתום פעם אחת בתחתית, ואחד מהם כולל גם "הסכמה לחיסונים אלא אם כן ניתנה התנגדות מפורשת בכתב", כאשר כפי שאפשר לראות הטופס לא כולל שום מקום שמאפשר להורה לכתוב שהוא מתנגד רק לחיסונים ומאשר את שאר הסעיפים (שהילד כשיר להשתתף בשיעור התעמלות, למשל).
http://apps.education.gov.il/Mankal/Horaa.aspx?siduri=93#_Toc256000018

אם כן, לאור הניסוחים האלה, ניתן לקבוע ש-96% התחסנות לא מעידים על "רמת אמון" מצד ההורים אלא על כך שהמערכת "רומסת" הורים שמסתייגים מחיסונים ועושה מאמצים כדי להקשות עליהם לעשות זאת, מה שכמובן עולה בקנה עם הצהרות שאנו שומעים מעת לעת על הרצון לחוקק "חובת חיסונים" לילדים.

25.10.2018, 01:41

המערכת ״רומסת״ גם אנשים שלא רוצים להתגיס לצבא, ו״מדכאת״ אנשים שמתנגדים לחגורות בטיחות ועוד ועוד.
מדובר בסכנה אמיתית לשלום הציבור ועל המדינה חלה החובה להתערב. אם כבר הביקורת היחידה שיש לי בהקשר הזה היא שהמדינה לא עושה מספיק כדי לדכא את הקולות ההזויים, המשיחיים, המופרכים והאפוקליפטים של מתנגדי החיסונים.

24.10.2018, 20:08

הבעיה שאני הכי נתקלת בה היא שהורים חושבים שחברות התרופות עושות הון מ חיסונים ואנחנו בעצם סוכנים שלהם. אני חושבת שצריך להוציא לתקשורת כתבות שמתארות את ההשקעה של החברות בחיסונים כאשר לא תמיד בטוח שהחיסון שלך יהיה זה שיתפוס( גרדסיל לעומת סרבריקס למשל ). העובדה שמכירת החיסונים בקושי מכסה את עלות ההשקעה. ולהדגיש שהרופא הוא לא סוכן של חברת התרופות. ואולי להדגיש את הקופה שעושים כל המטפלים האלטרנטיביים שנותנים "חיסון הומאופתי"...

אנונימי/ת
24.10.2018, 22:07

חברות התרופות הן חברות למטרות רווח. זה חוקי , לגטימי ואין בעיה אם כך, אבל כמובן שהן לא פועלות מתוך אלטרואיזם. גם לגבי פיתוח תרופה אין ביטחון שזה יתפוס (רק חלק קטן מהמולקולות שנרשם עליהן פטנט באמת משווקות בסופו של דבר). כשחברה מפתחת חיסון כמובן שהיא מצפה להרוויח. זה נכון שבניגוד לתרופה שלוקחים באופן רוטיני , חיסון נלקח מספר פעמים בודדות, אבל מצד שני האוכלוסיה גדולה יותר, וכל פעם יש עוקבה חדשה.
הרופא אינו סוכן של חברת התרופות.
צאי מהקטע שמי שחושש מחיסון/ מעדיף לא להתחסן בחיסונים מסוימים הוא אוטומטית בקטע של רפואה אלטרנטיבית/ הומאופתיה. המשוואה הזו לא נכונה.