חדשות

הצעת חוק חדשה: ילדים לא מחוסנים לא יורשו להיכנס לבתי הספר ולגנים

הצעת חוק בשיתוף עם ההסתדרות הרפואית מבקשת לתת למנכ"ל משרד הבריאות סמכות להכריז על חשש להתפרצות מגיפה ולאסור כניסת ילדים לא מחוסנים למוסדות החינוך

כיתת בית ספר (צילום: אילוסטרציה)

הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת ונוסחה בשיתוף עם ההסתדרות הרפואית מבקשת להעניק למנכ"ל משרד הבריאות סמכות להכריז על חשש להתפרצות מחלה ולתת הוראות למוסדות החינוך בנושא זה. בין הצעדים שיידרשו מוסדות החינוך לנקוט: לאסור כניסת תלמידים לא מחוסנים לבתי ספר או לגני ילדים. לשם כך יש צורך בתיקון פקודת בריאות העם.

את הצעת החוק הגישה ח"כ מירב בן־ארי (כולנו). על פי ההצעה, מנהלי מוסדות חינוך יוכלו למנוע כניסה של ילד או איש צוות שאיננו מחוסן בתקופה מוגבלת זו. הצעת החוק תחול על כל מוסד חינוכי שבו חמישה ילדים ויותר, לרבות משפחתונים, גנים פרטיים, גני עירייה ובתי ספר. במקרה שיש מניעה רפואית לקבל חיסון - למשל, אצל ילד הסובל מליקויים במערכת החיסונית - יוכל המוסד החינוכי לקבל את הילד אם יציג אישור מרופא מומחה.

"ישראל היום" שדיווח על כך ביום שישי מסר כי הצעת החוק הוגשה על רקע הנתונים שפורסמו בימים האחרונים, לפיהם יותר מ-620 ישראלים חלו מאז תחילת השנה בחצבת – פי יותר מ-20 בהשוואה לשנה קודמת, וכמה עשרות אלפים נקראו להתחסן בחיסוני מנע משום שבאו במגע עם לא מחוסן.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, בין השאר: "בנוסף להגנה שכל ילד מקבל עם קבלת החיסונים, יש הגנה נוספת שנקראת 'חסינות העדר'. זו נוצרת במקומות שבהם רוב הציבור מחוסן ובכך מגן על מיעוט פגיע שאיננו מחוסן. כאשר נכנס לגן או לבית הספר ילד שלא חוסן ללא סיבה מוצדקת, הוא מסכן שלא לצורך הן את עצמו והן את שאר הילדים במוסד, את בני משפחותיהם וגם את אנשי הצוות של המוסד ואת בני משפחותיהם. הסיכון קיים ביתר שאת כאשר מדובר בגני ילדים שבהם נמצאים תינוקות מתחת לגיל שנה שטרם הגיע הגיל לחסנם, והם חשופים יותר לסיכון ההידבקות".

ח"כ בן ארי אמרה לעיתון: "אין שום סיבה מוצדקת שילדים לא יחוסנו ויהוו סכנה בריאותית לעצמם ולילדים אחרים. לא זו בלבד: הוכח שחיסונים אינם מגנים במאת האחוזים וכאשר ילד חולה מגיע לגן או לבית הספר, קיים חשש שהוא עלול להדביק ילדים שכן חוסנו".

איגוד רופאי הילדים מסר בתגובה: "יש למנוע פגיעה בביטחון ובבריאות הילדים. אנו קוראים להורים: חסנו את ילדיכם כדי למנוע מקרי תחלואה והידבקות".

בדיווח פורטו שיעורי המחוסנים למחלות שונות: טטנוס, דיפטריה (אסכרה), שעלת - 95.1%, פוליו (תרכיב מומת) - 95.2%, פוליו (תרכיב מוחלש) - 78%, דלקת כבד B נגיפית - 96.6%, פנאומוקוק - 93.7%, רוטה - 81%, חצבת, חזרת ואדמת - 97.8%, אבעבועות רוח - 97.1%.

משרד הבריאות הודיע בתגובתו כי "בקרוב צפוי דיון רב משתתפים אצל מנכ"ל המשרד ביוזמות להגדלת שיעור המתחסנים וכי גם כיום החקיקה מאפשרת לחייב התחסנות בתנאים מסוימים".

נושאים קשורים:  חיסונים,  מתנגדי חיסונים,  מגיפה,  הצעת חוק,  התפרצות מחלה,  בתי ספר,  גני ילדים,  חסינות העדר,  חדשות,  ח"כ מירב בן־ארי
תגובות