חדשות

אישה עם מפרצת באבי העורקים ניצלה בזכות ניתוח זעיר פולשני חדשני

ב"הדסה עין כרם" הושתל באישה תומכן נסיוני ייעודי למפרצות באבי העורקים, שעד כה נעשה בו שימוש ב-44 מקרים בלבד בעולם

ד"ר דוד פלנר, מצנתר בכיר במערך הלב ב"הדסה"

בזכות ניתוח חדשני שנעשה ב"הדסה עין כרם" ניצלו חייה של מטופלת בשנות ה-60 לחייה, הסובלת ממחלת כלי דם מפושטת. היא הגיעה למצב שבו המחלה הפעילה גרמה להמשך הרחבת קשת אבי העורקים בליבה עד כדי סיכון ממשי לקרע ולמוות פתאומי.

פרופ' עוז שפירא, מנהל המחלקה לניתוחי לב חזה ב"הדסה", המטפל באותה אישה בשנים האחרונות, הביא את המקרה לדיון בפני צוות רב תחומי. "לאחר דיון מעמיק", סיפר אתמול (ג'), "הוחלט להמליץ למטופלת על טיפול חדשני בתומכן (סטנט) המוגדר כנסיוני. התומכן פותח בחברת הסטארט-אפ הישראלית אנדוספאן. על פי הערכתנו, הסטנט הייחודי הזה היה ההליך היחידי שיוכל להחליף ניתוח גדול ומורכב להצלת חייה המטופלת".

בתהליך פיתוח התומכן החדיש השתתפו באופן פעיל ד"ר דוד פלנר, מצנתר בכיר במערך הלב ב"הדסה" ופרופ' מריו לאשה, מנהל המחלק לכירורגיית כלי דם בבית החולים האוניברסיטאי של ציריך בשוויץ.

פרופ' עוז שפירא וד"ר עמית קורח, כירורג לב-חזה בכיר ב"הדסה", ביצעו יחד עם פרופ' לאשה – שהגיע לשם כך במיוחד לישראל - את השלב הראשון בטיפול שבו בוצע מעקף בין עורקי הצוואר, כהכנה להשתלת ההתקן החדשני.

מאחר שמדובר במבנה אנטומי מורכב מבחינה גאומטרית, נבנה בשלב ראשון מודל מדויק של העורקים על סמך בדיקת ה-CT שעברה המטופלת. המודל נבנה באמצעות מדפסת תלת ממד. לפני ביצוע השתלת התומכן בוצעו על המודל סימולציות בחדר הצנתור על ידי הצוות המטפל ומהנדסי החברה. הן אפשרו לבצע את ההשתלה במלואה, להבין מהן הבעיות הצפויות בהשתלה ולהיערך בהתאם.

בית החולים מסר כי הפרוצדורה עצמה, על פי הדיווחים הקיימים בספרות מקצועית, בוצעה עד כה ב-44 מקרים בלבד ברחבי העולם. בחדר הניתוח ההיברידי החדש ב"הדסה" נטלו בו חלק ארבעה רופאים במקביל - פרופ' שפירא, פרופ' בלום, פרופ' לאשה וד"ר פלנר. למרות האתגר המורכב, הפרוצדורה הושלמה בהצלחה מלאה.

ד"ר פלנר, מצוות הפיתוח של שיטת ההתערבות החדשנית והמבצע הראשי שלה, השתתף בכל 44 ההליכים הללו שנעשו עד כה רק בשווייץ, בניו זילנד, בקנדה ובגרמניה ועתה גם בישראל, הסביר: "הפרוצדורה הזו מחליפה את אחד הניתוחים המורכבים ביותר הקיימים ברפואה ובהחלט הצילה את חיי המטופלת שלנו. הניתוח חייב עצירה זמנית באספקת הדם למוח ושימור המוח באמצעות קירור. הסיכון למוות, לנזק מוחי ולדימומים בניתוח הקונבנציונלי גבוה ביותר ולכן שיעור לא מבוטל מהחולים לא טופלו בו כלל.

"התומכן החדשני תוכנן במיוחד כדי להתמודד עם קשיים הכרוכים בהשתלתו באזור שבו מוקם בהליך שביצענו. הוא מהווה למעשה פתרון ייעודי יחיד למפרצות באזור ספציפי זה של אבי העורקים".

על התומכן מסר ד"ר פלנר: "זה תומכן מודולרי המורכב משני חלקים המרכיבים יחד את הקשת המושתלת. השתלת התומכן נעשית בצנתור דרך עורקי המפשעה ועורק הזרוע, שדרכם מובל התומכן עם מערכת ההובלה ועד למיקום המדויק, ואז משוחרר ונפתח במיקום שנקבע, כך שבסופו של דבר הדם עובר דרך התומכן והמפרצת מבודדת מחוץ לזרם הדם. כך למעשה נמנעת הרחבה נוספת של המפרצת והסיכון לקרע ולמוות יורד".

פרופ' שפירא: "באמצעות שלוש דקירות מחט נערך ההליך המורכב שנמשך שלוש שעות. הוא החליף ניתוח מורכב ומסוכן בהרבה ואף ממושך יותר. היכולת הרב תחומית המופלאה שהציגו כל חברי הצוות שחברו להליך הזה, בשילוב עם הציוד המתקדם וחדר ניתוח מהמודרניים בעולם, אפשרו להציל את חיי המטופלת ולאפשר לה לחזור לביתה בתוך ימים ספורים".

נושאים קשורים:  מפרצת אבי העורקים,  תומכן,  סטנט ייעודי,  כירורגיה לב-חזה,  חדשות,  ניתוח זעיר פולשני,  צנתור,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
12.10.2018, 12:58

פריצת דרך ענקית בטיפול בבעיה מורכבת - כל הכבוד!

אנונימי/ת
13.10.2018, 06:14

אל יתהלל חוגר כמפתח. כבר עברו 30 יום מאז הניתוח? אם יהיה איזה AMI או CVA נקבל פה עדכון? מה נראה לכם?

אנונימי/ת
14.10.2018, 07:16

האם היתה מפרצת או חשש למפלצת? גיל 60 נישמע צעיר לטיפולים ניסיוניים

אנונימי/ת
09.11.2018, 11:57

אין כאן ניגוד עניינים של דר פלנר בתור שותף בפיתוח התומכן להיותו מיישם השמוש בו.

אנונימי/ת
09.11.2018, 11:57

אין כאן ניגוד עניינים של דר פלנר בתור שותף בפיתוח התומכן להיותו מיישם השמוש בו.

16.12.2018, 11:46

שמח על כל התפתחות בנושא המפרצת הבטנית
כאחד שעבר תהליך של EVA ,כל התקדמות בנושא והפשטת הפרוצדורה -תבורך.