חדשות

מחקר חדש: רמות גלוקוז בדם כמנבאות טרום סוכרת בעוד שנים רבות

חוקרים יפנים עקבו במשך כעשור אחרי יותר מ-27 אלף איש וזיהו סימנים לסוכרת סוג 2 גם עשר ו-20 שנה טרם התפרצות המחלה

רמת סוכר בדם, בדיקת גלוקוז (צילום: אילוסטרציה)

סימני האזהרה לסוכרת סוג 2 ניתנים לזיהוי אפילו 20 שנה לפני שהמחלה מאובחנת. כך עולה ממחקר שנעשה ביפן והוצג בשבוע שעבר בכנס ה-EASD - European Association for The Study of Diabetes שנערך בברלין. דו"ח המחקר פורסם עוד באפריל ב-The Journal of Endocrine Society.

עלייה ברמות גלוקוז בדם בצום ועמידות לאינסולין נראו אצל בני אדם שנים רבות לפני שפיתחו טרום סוכרת, נמסר במחקר. הממצאים מעלים את האפשרות שהתערבות לבלימת המחלה בנתיב התקדמותה צריכה להתחיל בשלב מוקדם בחיים, מדגישים מחברי דו"ח המחקר.

במחקר היפני שהחל בשנת 2005 ונמשך עד שנת 2016 עקבו החוקרים אחר ה-BMI וכן רמות גלוקוז בדם בצום ותנגודת לאינסולין בקרב יותר מ-27 אלף אנשים ללא סוכרת בגילים 50-30, רובם גברים.

המחקר עקב אחרי משתתפיו עד שאובחנו עם סוכרת סוג 2 או טרום-סוכרת כאשר נמצאו אצלם בדם רמות גלוקוז גבוהות ובלתי רגילות. במהלך תקופת המחקר 1,067 מקרים חדשים של סוכרת סוג 2 אובחנו אצל בקבוצת אנשים זו.

החוקרים ציינו כי אצל האחרונים נמצאו עלייה מוגברת ברמות גלוקוז בדם, תנגודת לאינסולין ו-BMI גבוה כעשר שנים לפני שאובחנו. אותו דפוס של סימנים נמצא באנשים שפיתחו טרום-סוכרת, אך עם זאת רמות הסימנים היו נמוכות יותר. גם אצלם הסימנים זוהו עשור לפני שנקבעה האבחנה.

ד"ר הירויוקי סגסקה (Hiroyuki Sagesaka) מבית החולים Aizawa Hospital בעיר מטסומוטו ביפן, שהוביל את המחקר, אמר בכנס: "מאחר שנסיונות המניעה אצל אנשים עם טרום-סוכרת נראים כפחות מוצלחים לאורך מעקב שנמשך שנים, עלינו לבצע את ההתערבות הטיפולית הרבה יותר מוקדם מאשר בשלב הטרום-סוכרתי על מנת למנוע התקדמות המצב הזה לסוכרת במלוא מובנה. ההתערבות המוקדמת באמצעות תרופה או שינוי באורח החיים תהיה לכן מוצדקת".

מחקר אחר שהוצג בכנס והובל בידי ד"ר ניק תומאס מאוניברסיטת אקסטר הבריטית מצא כי אנשים שמפתחים סוכרת סוג 1, הידועה כ"סוכרת נעורים", בשלב מאוחר בחייהם נמצאים בסיכון שמחלתם לא תאובחן או שתאובחן באורח שגוי כסוכרת סוג 2. המחקר הזה נעשה בהיקף מצומצם. הוא הראה כי 39% מאלה שאובחנו עם סוכרת סוג 1 לאחר גיל 30 לא קיבלו באופן מיידי אינסולין.

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  סוכרת סוג 1,  טרום סוכרת,  רמות גלוקוז בדם,  מחקר יפני,  גורם מנבא,  חדשות
תגובות