חדשות

העיסקה הגדולה ביותר בתולדות הביומד בישראל: "מדטרוניק" רכשה את "מזור"

חברת מזור הישראלית, מפתחת מערכות הנחיה רובוטיות לניתוחי עמוד שדרה ומוח, נרכשה על ידי מדטרוניק האמריקאית ב-1.64 מיליארד דולר

מערכת MAZOR-X

אחת מחברות הטכנולוגיה הרפואית הגדולות ביותר בעולם, מדטרוניק (Medtronic) הודיעה בסוף השבוע על רכישת מלוא הבעלות על חברת הרובוטיקה הרפואית הישראלית מזור. היקף העיסקה הענקית: 1.64 מיליארד דולר והיא הגדולה ביותר בתחום הביומד הישראלי. עד כה החזיקה "מדטרוניק" ב-12%  ממניות "מזור". החברה הישראלית תמשיך לפעול כחלק מהחברה הבינלאומית.

"מזור רובוטיקס", הפועלת מפארק תעשיות ההייטק בקיסריה, מפתחת מערכות ייחודיות להנחיה רובוטית לניתוחי עמוד שדרה וגם מוח. החברה נוסדה בשנת 2001 והתמקדה בתחום שלא היה קיים עד אז בשוק המכשור הרפואי. השימוש ברובוט מונחה הדמיה ומנווט בניתוחי עמוד שדרה היה לכן חלוצי ברמה עולמית. הוא מבוסס על המצאה של פרופ' משה שוהם מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון.

המערכת הראשונה של מזור (דור 1) נקראה "רנסנס" והיא נועדה לסייעת למנתח למקם במדויק כלים או שתלים בניתוחי עמוד שדרה בהתאם לתכנית המוקדמת של המנתח שנעשית בשלב הקדם ניתוחי. "רנסנס" מאחדת אוטומטית בין תמונה משלב התכנון לבין תמונה מהניתוח עצמו ומחשבת את מסלול התנועה של הרובוט, כך שיצביע במדויק על מיקום השתל.

המערכת החדישה יותר (דור 2) של "מזור", Mazor-X, הושקה לפני כשנתיים. המערכת מאפשרת לבצע ניתוחים כמו קיבוע חוליות בעמוד השדרה בפולשנות מזערית, כתחליף לניתוחים הפתוחים שכרוכים בחיתוך שרירים וכלי דם ובחשיפת רקמות, ומספקת לכן יתרונות קליניים כמו הקטנת הסיכון לזיהום, הקטנת הפולשנות בניתוחים מורכבים אלה, קיצור זמן הניתוח וזמן ההחלמה ועלותה.

מנהלה של חברת מזור ב-16 השנים האחרונות הוא אורי הדומי שהוביל את העיסקה הענקית. עד כה מכרה החברה יותר מ-200 מערכות והיא מחזיקה ביותר מ-50 פטנטים ברחבי העולם.

בראיון שהעניק הדומי בתחילת החודש ליומון "כלכליסט" הוא הדגיש כי רובוטיקה בניתוחי עמוד שדרה תהיה בעתיד הסטנדרט בכל בית חולים. כבר כיום, אמר, מבצעים הרובוטים הללו בעולם כ-3,000 ניתוחי עמוד שדרה בחודש וקרוב לרבע מיליון שתלים וברגים הושתלו באמצעותם בכ-40 אלף ניתוחים שבוצעו בארבע יבשות.

טכנולוגיית הליבה של מזור זכתה ביותר מ-15 אישורים של ה-FDA ונעשה בה שימוש ביותר מ-60 מחקרים שפורסמו בכתבי עת בינלאומיים. היעד העתידי שהציבה לעצמה: מחשב שיהפוך לכלי מקבל-החלטות עבור הרופא והרובוט לא יהיה לו רק כלי עזר.

מטה חברת מדטרוניק האמריקאית, המוערכת בשווי של 130 מיליארד דולר, הוא בדאבלין, אירלנד. החברה מעסיקה יותר מ-86 אלף עובדים בעולם ומספקת מכשור רפואי מגוון (בין השאר קוצבי לב עם דפיברילטור) לבתי חולים ולשימוש חולים בכ-150 מדינות.

נושאים קשורים:  Medtronic,  "ביומד",  חברת מזור רובוטיקס,  הנחיה רובוטית לניתוחי עמוד שדרה,  פרופ' משה שוהם,  MAZOR X,  חדשות,  עיסקה,  ניתוחי עמוד שדרה
תגובות