חדשות

מקרה נדיר: תורמת איברים הדביקה ארבע נתרמות בסרטן שד גרורתי

שלוש מהנשים שבהן הושתלו האיברים מתו לאחר שהופיעו גרורות מסרטן השד שהתפשטו לאזורי גוף אחרים. הסיכון להעברת סרטן מתורם לנתרם הוא בין 0.01% ל-0.05% לכל השתלת איבר

ארבע נשים באירופה שקיבלו תרומת איברים מאותו מקור חלו כעבור כמה שנים בסרטן שד. שלוש מהן מתו בעקבות המחלה, כך נמסר ב"דו"ח מקרה" שפורסם עוד באפריל השנה כפרסום מוקדם באתר של כתב העת American Journal of Transplantation והשבוע ב-CNN.

על דו"ח המקרה חתומה פרופ' פרדריקה במלמן (Bemelman), מומחית לנפרולוגיה באוניברסיטת אמסטרדם שהדגישה במאמרה כי מדובר במקרה קיצון בנדירותו והוא הראשון שבו נתקלה ב-20 שנותיה בתחום האימונולוגיה של ההשתלות.

"תמיד קיים סיכון שמשהו ישתבש במהלך פרוצדורה רפואית", אמרה פרופ' במלמן ל-CNN, "אפילו בפרוצדורה פשוטה בכיס מרה קיים סיכוי קטן למשהו שעלול להתרחש".

בדו"ח המקרה מצוין כי האיברים נתרמו מאישה בת 53 שלא היה ידוע כלל על מצב רפואי בעייתי אצלה. היא תרמה כליות, ריאות, כבד ולב להשתלה. היא מתה ב-2007 משבץ מוח. איבריה שיועדו להשתלה נבדקו לפני כן.

שלוש מהנשים שבהן הושתלו האיברים מתו כאשר הופיעו גרורות מסרטן השד שהתפשטו לאזורי גוף אחרים. האישה היחידה ששרדה עברה סדרה של פרוצדורות ניתוחיות, בהן הוצאה הכליה הימנית שנתרמה עבורה, הופסק הטיפול התרופתי לדיכוי המערכת החיסונית – תרופה סטנדרטית למניעת דחיית שתל, והיא גם עברה כימותרפיה.

במאמרה הדגישה פרופ' במלמן שכאשר מתרחש אירוע כזה שבו נתרם חולה כעבור זמן מה בסרטן, "חשוב מאוד לסלק מהגוף את האיבר הנתרם, מה שמאפשר להפסיק את הטיפול התרופתי לדיכוי המערכת החיסונית על מנת להביא להתאוששותה והתחזקותה מחדש כדי להילחם בתאי הגידול הממאיר".

עוד כתבה פרופ' במלמן בדו"ח המקרה כי גופה של תורמת האיברים עברה לפני ההשתלות סריקה, טיפול פיזיקלי מלא שכלל גם בדיקת חזה ואולטרסאונד, אבל קיומה של מחלתה חמק באופן לא ברור דרך כל סדרת הבדיקות הללו ומדובר לכן במחלה קיימת שלא אובחנה בעת שהאיברים נתרמו.

לאחר ההשתלה, אישה בת 42 שקיבלה את הריאות הובאה לבית החולים עם חוסר תפקוד של השתל. לאחר שנתגלו תאי סרטן שד בקשרי הלימפה, בוצעה אנליזה של הדנ"א והתברר מקור הסרטן – בתורמת. האישה שקיבלה את הכליה השמאלית לשם השתלה היתה בת 62 ואישה בת 59 קיבלה את הכבד בין השנים 2014-2013. פרופ' במלמן טיפלה באישה שקיבלה את הכליה.

במחקר שנעשה לאחר מכן הוברר כי במקרה הנדיר מאוד הזה לתורמת האיברים היה מצב של מיקרו-גרורות – קבוצה של תאי סרטן שהתפשטו ממקור אחד והיו קטנים מדי מכדי שיזוהו לפני ביצוע ההשתלות.

במחקר קודם שנעשה בבריטניה ופורסם ב-2014 באותו עיתון רפואי נטען כי מחלת סרטן יכולה להופיע בעקבות השתלת איברים אלא שהמקרה הנוכחי הוא הראשון שבו מתואר מצב של הופעת סרטן שד.

הסיכון להעברת סרטן מתורם לנתרם הוא בין 0.01% ל-0.05% לכל השתלת איבר.

הופעת מקרה כה קיצון בנדירותו ניתן יהיה אולי למנוע בעתיד, שכן כיום מבוצעות כמה תכניות מחקר במטרה לאבחן סרטן עוד בשלב המוקדם ביותר שלו. פרופ' במלמן הביעה ספק אם סריקת CT היתה יכולה לגלות את מחלתה הנסתרת של התורמת טרם ההשתלות.

נושאים קשורים:  השתלות,  השתלת כבד,  השתלת כליה,  השתלת ריאה,  הדבקה מתורם לנתרם,  חדשות,  סרטן שד
תגובות