חדשות

התחדש המאבק להכללת בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן הריאה בסל התרופות

ועדת הבריאות של הכנסת התבקשה לקיים דיון דחוף בנושא תכנית סקר לאיתור מוקדם של סרטן הריאה

פרופ' ניר פלד, יו"ר העמותה לסרטן הריאה . "יש להתחיל את תכנית הסקר לסרטן הריאה מוקדם ככל שניתן"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת התבקשה לקיים דיון דחוף בסירובה של ועדת סל התרופות לתקצב את הבדיקה CT לאיתור מוקדם של סרטן הריאה כבדיקה שנתית עבור כעשרת אלפים מעשנים בגילאי 77-55. עלות בדיקה כזאת מוערכת בשישה מיליון שקל בשנה.

"ישראל היום" מסר (ג') בדיווחו כי את הבקשה שהופנתה ליו"ר הוועדה כדי שיכניס אותה לדיון הדחוף, לצד שאילתה שהוגשה לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן כדי שיסביר את הסירוב, העביר ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד). הדרישה להכללת הבדיקה בסל התרופות הוגשה לוועדה בשבוע שעבר על ידי העמותה הישראלית לסרטן הריאה.

ח"כ אוחנה אמר כי "בגלל סדרי עדיפויות לא נכונים אבחון המחלה נעשה בשלביה המאוחרים כאשר הטיפול כבר יקר מאוד או לא יעיל". עוד הלין על כך שמשרד הבריאות איננו מיישם המלצה של ועדת מומחים בנושא הזה.

ביולי 2017 המליצה ועדה מיוחדת במשרד הבריאות להנהלת המשרד ליישם לאלתר תכנית לאומית לגילוי מוקדם של סרטן הריאה. עד עכשיו דחתה ועדת סל התרופות פעמיים פניות בנושא הזה.

יו"ר העמותה לסרטן הריאה פרופ' ניר פלד מ"סורוקה" ומומחה בתחום סרטן הריאה וכן שני שילה, מנכ"ל העמותה, הם שפנו בשבוע שעבר שוב לוועדת הסל בנושא הבדיקה. "העובדה", כתבו בפנייתם, "שמדובר במחלה שהיא גורם המוות מספר אחת בישראל ושהסקר הלאומי יכול לאבחן את המחלה בשלב מוקדם, מוכיחים מעבר לכל ספק שיש להתחיל את תכנית הסקר לסרטן הריאה בישראל מוקדם ככל שניתן".

לפי התכנית המוצעת הנבדקים יאותרו על ידי רופאי המשפחה בקופות החולים ויופנו לקבלת ייעוץ וטיפול לגמילה מעישון. עלות הטיפול בכל אחד מחולי סרטן ריאות מוערכת במיליון שקל בשנה.

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, סרטן הריאה הוא גורם המוות מסרטן הגדול ביותר בעולם ובישראל. בארץ מתגלים מדי שנה כ־2,500 מקרים חדשים. כ־2,000 ישראלים מתים מדי שנה מהמחלה - רובם מעשנים. 80%-70% מהחולים מתגלים רק בשלבים המתקדמים של המחלה כאשר היכולת לעזו להם נמוכה מאוד.

נושאים קשורים:  סל התרופות,  סל שירותי הבריאות,  ועדת סל התרופות,  סרטן הריאה,  גילוי מוקדם של סרטן,  עישון,  CT לאיתור מוקדם של סרטן הריאה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
18.09.2018, 17:08

אין כמובן שום צורך בתקציב נוסף, משרד הבריאות כבר מממן עשרות מכוני CT שפועלים בכל רחבי הארץ.

גם אין תקציב מיוחד לקולונוסקופיה כבדיקת סקר, אבל גם כאן משרד הבריאות מממן עשרות מכוני קולונוסקופיה בכל רחבי הארץ והקופות מאשרות את הבדיקה בכל התוויה. העלות של קולונוסקופיה לפי תעריפון משרד הבריאות גבוהה ב-50% מזו של CT חזה ללא חומר ניגוד.

עכשיו אני רואה שגם נוסף תקצוב של 26 מיליון לגלוקומטרים וזאת שערורייה אמיתית, כי כידוע משווקי הגלוקומטרים מחלקים אותם כמעט בחינם, והמודל העסקי שלהם מבוסס על מכירת המקלונים והמחטים המתכלים.

כמו כן, לא ברור מי המציא את טווח הגילאים 55-77. כידוע ה-NLST כלל את גילאי 55-74 ותוצאותיו היו גבוליות מאוד (עד כדי חשד ממשי ל-P hacking). עם זאת, המחקרים האירופיים העוקבים לא הצליחו לחזור על הממצאים ונושא ה-LDCT נמצא כרגע בלימבו עד לתוצאות מחקר NELSON האירופי הגדול.

אני במקום הכללית הייתי משקיע ברנטגן דיגיטלי אמיתי (DX, ולא רנטגן אנלוגי מוסב, CR) ואולי בטומוסינתזיס (לא רק לשד).

19.09.2018, 16:30

אבי נפטר מסרטן הריאה ומה יהיה איתי?