חדשות

ה-FDA ליצרני הסיגריות האלקטרוניות: 60 יום להוכיח יכולת להרחיק מהן בני נוער

ה-FDA הכריז רשמית: השימוש של בני עשרה בסיגריות הללו הגיע למימדים של מגיפה. אם היצרניות ייכשלו בהוכחה שנדרשו להציג, יוצאו הסיגריות האלקטרוניות מהשוק בארה"ב

שימוש בסיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)
שימוש בסיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

ה-FDA הורה אתמול (ד') לחברת JUUL, יצרנית הסיגריות האלקטרוניות באידוי, ולעוד ארבע יצרניות אחרות להוכיח לרשויות כי ביכולתן להרחיק ילדים ונוער מצריכת הסיגריות שנעשו פופולריות. ה-FDA הכריז רשמית כי השימוש של בני עשרה בסיגריות הללו "הגיע למימדים של מגיפה". אם היצרניות ייכשלו בהוכחה שנדרשו להציג, ה-FDA מתכוון להוציא את הסיגריות הללו מהשוק בארה"ב.

ה"ניו יורק טיימס" שדיווח על כך מסר כי ההוראה היא חלק ממאמץ נרחב המכוון כנגד יצרניות וגם הקמעונאים המוכרים את הסיגריות הללו. מכתבי אזהרה נשלחו כבר ל-1,100 קמעונאים, בכלל זה לחנויות של הרשתות הגדולות 7-Eleven, "וואלגרינס" וגם לתחנות הדלק "של" שבהן חנויות נוחות. בנוסף, כבר נפסקו 131 קנסות על מכירת סיגריות אלקטרוניות לקטינים.

מדובר באחד הצעדים האגרסיביים ביותר שננקטים בארה"ב כנגד נגע העישון. בדיווח נמסר כי מדי שנה מתים בארה"ב בלבד 480 אלף בני אדם כתוצאה מעישון סיגריות וכי הסיגריות האלקטרוניות המבוססות על אידוי ולא על בעירת הניקוטין יוצרות בעיה חדשה בתחום בריאות הציבור: הן לוכדות בני עשרה שקודם לכן כלל לא עישנו.

חברת מעבדות ג'ול מיהרה להודיע כי "תפעל באופן פרואקטיבי יחד עם ה-FDA כדי למלא אחרי ההוראה. אנחנו מחויבים למנוע שימוש במוצר זה בידי קטינים. נדאג למנוע את הסיגריות האלקטרוניות הרחק מידי הצעירים".

המוצרים שאליהם כוונה הוראת ה-FDA מבוססים על "מערכת הולכה אלקטרונית של הניקוטין" המצוי כנוזל במכלים המיוחדים של אותן סיגריות. היצרניות טוענות כי מדובר באופציה אפקטיבית עבור בגירים שרוצים להפסיק לעשן אבל "עדיין משתוקקים לניקוטין". ה-FDA חותר כרגולטור לרסן זאת ולהרחיק כליל את הסיגריות מידיהם.

בדיווח נמסר כי על פי נתוני ה-FDA, יותר משני מיליון תלמידי חטיבות ביניים ותיכון בארה"ב כבר מעשנים באופן קבוע סיגריות אלקטרוניות. ראש ה-FDA, ד"ר סקוט גוטליב, אמר: "זה ברור לחלוטין שהחברות לא עשו מספיק כדי לעצור בעדם".

אמנם משתמשי הסיגריות האלקטרוניות שואפים פחות כימיקלים רעילים לעומת מעשני סיגריות קונבנציונליות, אבל הם שואפים לריאות רמות גבוהות הרבה יותר של ניקוטין והוא שממכר ויוצר "איומים חמורים מאוד על הבריאות של בני העשרה". מדובר בסכנה להתפתחות המוח של הקטינים, שכן אצלם המוח עדיין פגיע.

היצרניות ובמיוחד "ג'ול" מצאו דרך ללכוד את המעשנים הצעירים על ידי הוספת שמונה טעמים שרק ממריצים את הרצון לעשן וביניהם מנגו, מנטול, טעם שמנת ואפילו מלפפון.

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  המאבק בעישון,  ה-FDA,  יצרניות סיגריות אלקטרוניות,  עישון בקרב בני-נוער,  חדשות
תגובות