קילוף כימי

הערכת הבטיחות של טיפול כימי לקילוף העור שטחי בעור כהה

קביעת תדירות תופעות הלוואי והסיבוכים הקשורים לטיפול כימי לקילוף שטחי של העור

מסירים כימיים הראו יעילות בטיפול באקנה, הזדקנות מוקדמת של העור עקב חשיפה חוזרת לשמש ופיגמנטציה של העור; עם זאת, מחקרים המעריכים את תופעות הלוואי, במיוחד במטופלים עם גוון עור כהה, הינם מוגבלים.

החוקרים רצו לקבוע את תדירות תופעות הלוואי והסיבוכים הקשורים למסירים כימיים שטחיים במטופלים עם סוגי עור III-VI. לצורך כך בוצע מחקר רטרוספקטיבי במשך 5 שנים במרכז אחד.

מתוך 473 טיפולים כימיים לקילוף העור שנכללו במחקר זה, 18 (3.8%) נמצאו כקשורים לסיבוכים קצרי טווח (שבועיים ומטה) או ארוכי טווח (מעל שבועיים). הסיבוכים הנפוצים ביותר היו הגלדה (2.3%), היפר-פיגמנטציה (1.9%) ואריתמה (1.9%). כל תופעות הלוואי עברו תוך 8 חודשים של טיפול והיו ממוקמות באיזור הפנים. לאחר ריבוד לפי עונה, תופעות הלוואי נראו פחות נפוצות במהלך החורף. במודל המותאם, סוג עור פיצפטריק VI נמצא כקשור לסיכון גבוה יותר לתופעות לוואי (יחס סיכויים 5.14, רווח בר-סמך 95% 1.21-21.8; p=0.0118).

לסיכום, במחקר זה, טיפולים כימיים לקילוף העור שבוצעו על מטופלים עם סוגי עור III-VI היו בעלי שיעור סיבוכים נמוך יחסית, וסוג עור VI נמצא כבעל הסיכון הגבוה ביותר לחוות תופעות לוואי. תופעות לוואי נצפו בתדירות נמוכה יותר במהלך חודשי החורף.

מקור: 

Vemula, S. et al. (2018) Journal of the American Academy of Dermatology. 79(3)

נושאים קשורים:  קילוף כימי,  עור אתני,  פיגמנטציה,  תופעות לוואי,  צבע העור,  מחקרים
תגובות