מלנומה

התגובה החיסונית כנגד מלנומה עמידה למעקבי בקרה חיסונית

החוקרים הזליפו תאי T מסניני גידול אוטולוגיים למטופלים עם מלנומה גרורתית שנכשלו תחת טיפול עם מעכבי בקרה חיסונית וסבורים כי טיפול זה יכול להוות אסטרטגיה מבטיחה

03.09.2018, 17:57
מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)
מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)

כמחצית מהמטופלים עם מלנומה גרורתית משיגים הטבה קצרת טווח או לא משיגים הטבה כלל לאחר טיפול עם מעכבי בקרה חיסונית. במחקר זה החוקרים בחנו האם מערכת החיסון של מטופלים שהתקדמו לאחר טיפול עם מעכבי בקרה חיסונית הצליחה לייצר תגובה ספציפית כנגד הגידול.

החוקרים בודדו תאי T מסניני גידול מלזיות מלנומה גרורתית אשר התקדמו במהלך או אחרי טיפול כנגד PD-1 או CTLA-4. תגובה חיסונית ספציפית לגידול הוערכה באמצעות תרביות של תאי T מסניני גידול ותאי גידול אוטולוגיים.

תאי T מסניני גידול מ-23 מטופלים הוערכו על ידי החוקרים. כלל הגרורות התקדמו במהלך או אחרי טיפול עם מעכבי PD-1 ורובן במהלך או אחרי טיפול עם מעכבי CTLA-4י(74%). תגובה חיסונית פונקציונלית כנגד הגידול נמצאה ב-19 מתוך 23 המטופלים. תאים מסניני גידול מסוג CD8 (ב-78% מהמטופלים) ו-CD4 (ב-70% מהמטופלים) זיהו תאי גידול אוטולוגיים. שיעור ניכר של תאי CD8 (חציון 23%; טווח 1.0-84%) זיהו תאי גידול. ממצאים אלו דומים לממצאים מעוקבות על אוכלוסיות כלליות של חולי מלנומה גרורתית ממחקרים קודמים.

המיקום של התסנינים החיסוניים היה הטרוגני בין הבדיקות השונות. במחקר קליני מסוג פאזה 1/2, תאי T מסניני גידול ניתנו יחד עם הכימותרפייה, pegIFNα2b ואינטרלאוקין-2 לשניים-עשר מטופלים עם מלנומה עמידה למעכבי בקרה חיסונית. מתוכם, טיפול עם תאי T מסניני גידול הוביל לשתי תגובות חלקיות כאשר אחת מתוכן הייתה מתמשכת.

מסקנת החוקרים היא כי תאי T ראקטיביים לגידול מסנינים את סביבת הגידול במטופלים שנכשלו על מעכבי בקרה חיסונית. מטופלים אלו עדיין יכולים להגיב לעירוי של תאי T מסניני גידול אוטולוגיים.

מקור: 

Andersen, R. et al. (2018) Annals of Oncology. 29(7), 1575

נושאים קשורים:  מלנומה,  PD-1,  CTLA-4,  תאי T,  מחקרים
תגובות