חדשות

אושרה תכנית הפרטת שירותי הרפואה בצה"ל: החיילים יועברו לטיפול קופה"ח

למרות התנגדות הקרפ"ר ונציב קבילות החיילים, שר הביטחון וסגן שר הבריאות אישרו את התכנית להוצאת שירותי הרפואה מהצבא

צה"ל, צבא (צילום: אילוסטרציה)

שר הביטחון אביגדור ליברמן וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן סיכמו אתמול (ג') על אישור התכנית להפרטת שירותי הרפואה. בתוך שנה, כלל החיילים יועברו לטיפול בידי קופות החולים בעוד שהלוחמים ימשיכו לקבל את השירות גם מרופאים קרביים.

בדיווח על כך ב"ידיעות אחרונות" נמסר כי את צוות העבודה שיבחן את יישום התכנית מול צה"ל וקופות החולים יובילו מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, סגן הרמטכ"ל וראש אגף טכנולוגיות ולוגיסטיקה (אט"ל) וקצין רפואה ראשי. יהיו בה בכירים נוספים משני המשרדים. משום מה לא נמסר אם יהיו בצוות גם נציגים של קופות החולים האזרחיות.

בחודש מאי פורסם ב"דוקטורס אונלי" כי ועדה שבחנה את נושא הרפואה בצה"ל המליצה שחיילים בעורף ואנשי הקבע יקבלו את הטיפולים הרפואיים שלהם בקופות שבהן הם חברים טרום הגיוס. גם הומלץ שלרופאי משפחה של הקופות תהיה סמכות רחבה יותר מזו של היום, לרבות המלצה על פרופיל למועמדים לגיוס לאישור ימי מחלה. חיילים ולוחמים ביחידות הקצה (קרביות) יקבלו טיפול כפול – בצה"ל ובקופות, אך האחריות תוטל כולה על חיל רפואה.

התכנית אושרה למרות התנגדות קרפ"ר, תא"ל ד"ר טריף בדר, שאליו הצטרפו קציני רפואה ראשיים, ביניהם פרופ' שוקי שמר, פרופ' איציק קרייס וד"ר חזי ברזילי. בדיווח נמסר כי שר הביטחון לא השתכנע שיש לגנוז את התכנית.

בין הסיבות להתנגדותם: בפיילוט שבוצע לפני כמה שנים בבסיס הקריה התברר כי בתוך תקופה קצרה, מספר ימי המחלה שאישרו רופאים אזרחיים לחיילי הבסיס עלה כדי פי ארבעה ממספר ימי המחלה שאישרו רופאים צבאיים. אולם, בתכנית החדשה יש כוונה לתת מענה לנושא הזה. מספר ימי המחלה לכל חייל יוגבל וחריגות יחויבו באישור מפקדים. קופות החולים יידרשו להעביר דו"ח על כל רופא שינפק מספר חריג של אישורים לימי מחלה מעבר למכסה שתיקבע.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מסר העיתון, הגיב על התכנית: "זה מהלך גדול ומורכב שיצטרך להיעשות בקפידה רבה ותוך מתן תשומת לב לפרטים קטנים כדי שלא לפגוע בקופות החולים, תוך מתן השירות הטוב ביותר לאזרחים ולחיילים".

נושאים קשורים:  טיפול רפואי בצה"ל,  קרפ"ר,  קופות החולים,  הפרטת שירותי הרפואה בצה"ל,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.08.2018, 15:43

מהלך נכון ומבורך, פרט לקטע של אישור ג' על ידי מפקד (?!)
מה מבין חייל-מפקד ברפואה?
מי מעביר לאיש צבא "מפקד" סמכות של רופא?
למה לא קצין רפואה אוגדתי/חטיבתי/גדודי?

29.08.2018, 19:27

להזכירך כי לוחמים באוגדות/חטיבות וגדודים יטופלו על ידי רופאים צבאיים .

אנונימי/ת
29.08.2018, 19:21

עכשיו חיילים צעירים ובריאים לחלוטין יציפו את המרפאות, יתמקחו עם רופאים על מתן גימלים לאו דווקא מוצדקים ויעכבו מתן טיפול לאזרחים חולים.

אנונימי/ת
29.08.2018, 19:25

חולק עליך.
הרופאים שיטפלו בחיילים לא יהיו אותם הרופאים שמטפלים בכלל האוכלוסיה האזרחית.

אנונימי/ת
29.08.2018, 19:45

בפעם הקודמת ששיטה זו בוצעה, חיילי הקריה הציפו את המרפאות הסמוכות ומנעו מהרופאים להתפנות למטופליהם האזרחים.
ימי המחלה והפטורים שנתנו על ידי רופאים אזרחים, שלא מכירים את המערכת הצבאית, הייתה כה רבה, פי כמה וכמה מאלו שרופאים צבאיים חלקו, למרות שגם רופאים אלו 'נדיבים' למדי.
חזרה להסדר זה תגרום נזק חמור גם לקופות החולים וגם לצבא.

אנונימי/ת
29.08.2018, 21:20

מה אתה חולק? מאיפה בדיוק יבואו הרופאים כשרופאי המשפחה בקופות כבר כורעים תחת המעמסה?

אנונימי/ת
03.09.2018, 11:49

מתי נולדו הרופאים האזרחים שיטפלו רק בחיילים?

אנונימי/ת
29.08.2018, 19:23

מברך את שר הבטחון ואת סגן שר הבריאות על החלטתם הנכונה שאמורה היתה להתקבל לפני שנים רבות .
קרפ"ר מתנגד להחלטה מאחר שמימושה יגרור ביטול חיל רפואה וביטול תקן קרפ"ר .
שירותי הרפואה ליחידות הלוחמות אמורים להתרכז במסגרת מפקדת חילות השדה ,
מפקדת חיל האויר ובמפקדת חיל הים כאשר במטכ'ל יפעל מטה רפואה מתאם בהיקף מצומצם.

אנונימי/ת
29.08.2018, 21:43

מי אתה? למה אתה כותב את השטויות האלה?

אנונימי/ת
29.08.2018, 19:54

כדי למנוע ניצול לרעה של ימי המחלה על ידי החיילים יש להגביל את מספרם לשנה (למעט פציעות או מחלות שנגרמו עקב תנאי השרות). חריגה ממספר ימי המחלה המוקצבים, תחייב את החייל להחזירם בהארכת השרות. גם ימים ש'בוזבזו' בהפניות לרופאים מקצועיים צריכים להכלל במכסה זו.
חייל שינצל רק שעור קטן של ימי מחלה יזכה ל'בונוס' בעת שחרורו.
הקצבת מספר הימים תגרום באורח פלא לירידה דרמטית בפניות לרופאים.

אנונימי/ת
29.08.2018, 20:32

כמה טמטום, הרי צה"ל היה במקום הזה והתחרט. צבא חובה ורפואה אזרחית פשוט לא עובד כמו אש ומים. זה יהרוס את הרפואה הצבאית ואת ערך השירות ויפגע קשות בכל הרפואה בישראל על ידי הצפת הרפואה האזרחית ברפוא כלום הצבאית.

בהצלחה לכולם, טוב שני לא קשור לכל זה

אנונימי/ת
29.08.2018, 21:14

טעות שנבכה עליה לדורות ,
הרופאים הצבאיים ישמחו כי עכשיו יהיה להם פחות עבודה אבל המופסד העיקרי יהיה הצבא.
רופאי משפחה שיתנו יותר גימלים יהנו מיותר "מבוטחים" ובכך משכורת יותר גבוה , האינטרס שלהם יהיה לתת ימי מנוחה פיקטיבים / פטורים פיקטיבים כדי לרצות את המבוטח שמשלם את משכורתם

לצערי - זה הפוך. יהיה לחץ כבד על המנהלים הרפואיים להשפיע על הרופאים שלהם שלא ייתנו גימלים. זה יגרום לסביבת עבודה מתוחה ועצבנית כאשר הרופא הראשוני נתון בסדן בין חייל בכיין לבין הבוס שלו.

טעות חמורה ביותר. מניסיון בעבודה במרפאות אזרחיות המקבלות גם חיילים = זה לא עובד. מדובר על חיילים ביחידות עורפיות הנוטים להציף מרפאות בדרישה לימי גימלים, מתמקחים, מאיימים, מבזבזים זמן רב, לעתים מביאים איתם הורים כועסים וחסרי אחריות - פשוט סיוט איום ונורא. אסור לעשות את זה. פשוט אסור.

כמי שעבר בזמנו (1960- 1974) כרופא צבאי את כל רמות תפקידי קציני הרפואה בחיל הרפואה דאז, איני משוכנע ביעילותה של ה"הפרטה" המוצעת.
מה עוד - כאשר אני קורא כי בראש וועדת המעקב לביצוע התכנית יעמוד ה"כלכלן" מנכ'ל מ. בריאות דהיום, שאין לא מושג ברפואה (אזרחית וצבאית גם יחד) - הרי זה טמטום מוחלט.
מוזר ביותר - כי שר הבטחון וסגן שר בריאות , אשר שניהם כידוע אינם מבינים ברפואה (לא צבאית ולא אזרחית), מעיזים לדחות את ההתנגדות החד משמעית לצעד זה המוצגת ע'י קרפ'ר נוכחי , תא'ל דר' בדר טריף ,וקרפ''רים קודמים ומכובדים ביותר!
מיהו האחראי לרעיון המנוגד לכל הגיון רפואי צבאי ?
לא מאוחר לבטל החלטה שגויה!
פרופ' תיאו דב גולן (סא'ל).

אחרי שני כשלונות של פיילוטים בעבר להעברת שירות רפואי לחיילים לקופות החולים (תחילה פיילוט של אנשי קבע בלבד ואח"כ פיילוט של מחנות עורפיים כמו מחנה מטכ"ל ונספחיו , ותל השומר ונספחיו , מנסים שוב לגלגל פיילוט שלישי , הרבה יותר גדול בנפחו ( כל נפח מערכת שירותי הרפואה = המשר"פ, והוא נפח גדול מאד , יעבור לקופות החולים . ואם כעת ממתינים בקופ"ח חודש לפחות (מציאות של היום בבוקר בעירי רחובות) לבדיקת אורתופד (נכון, שבמרפאת חר"פ המרכזית עמוס כל כך שאין בכלל תורים, גם לעוד חודשים ושלושה, וזה נכון ונבדק אתמול במרפאה צבאית ) , מה הצפי להצפת מערכת אזרחית בחיילים שאמנם בריאים יחסית אבל זקוקים ליעוצים רבים באורתופדיה , עור (חשוב- זה המקור לפטורים , א"א לקבל אישור לפטור על סמך חוות דעת רופא אזרחי ) והמרה , כמה לא מפתיע של חיילם רבים זה להשיג את הפטורים למיניהם ואת ימי ה גימלים .
ונניח שאכן המרפאה מוצפת יחסית בחיילים , היא לא תתוגבר בעוד רופאים . העומס יהיה גם על חיילים וגם על האזרחים שזמן המתנה לרופא ראשוני יגדל בשיעור ניכר.
זה מתכון בטוח לכשלון השירות הן לחיילים ועוד יותר לאזרחים . במידה והפיילוט הזה לא יצליח ויעלה לצהל בסכומי עתק של כספים וימי ג (וזה כבר נבדקואומת ) - אין דרך חזרה להרכיב מערך רפואי צהלי מחדש. המודל הראוי יותר הוא לתגבר את מערכת המשר"פ לפזר מרפאות מקצועיות בכל בסיס גדול שמשרת מעל מספר נתון של חיילים . להעשירו ברופאים אזרחים ראשוניים (רופאי משפחה ופנמית ) ומקצועיים , ולצמצם בכך את סבב הנסיעות של חיילים למרפאות (לא לשכוח הם נעים בתחבורה ציבורית כמעט בלעדית , לא תחבורה יעילה במיוחד. נסו לדמיין חייל מבסיס , נניח בסיס פלוגות שבין קריית גת לאשקלון , נוסע לבדיקות מעבדה בצריפין , או בעיר הבה"דים שליד ירוחם וצריך גם לחזור לבסיסו . וכך כם לבדיקת אורתופד , ולבדיקת רופא עור . וכו. נסיעה כזו סגרה לחייל וליחידה יום עבודה מלא. איבוד זמן שבמערכת האזרחית היא בלתי נסבלת .
לדעתי הבסיס לשיפור תנאי הרפואי עבור חיילינו הוא הפיכת מערכת הקרויה משר"פ למערכת נותנת שירותים רחבה בהרבה , עם ביזור גדול יותר . וכדאי לעיין במאמרו של אל"מ ד"ר סלמן זרקא , מנהל בי"ח זיו , מלפני מספר שבועות במערכת זו ,

אנונימי/ת
29.08.2018, 23:05

כדאי להזכיר שבעבר היו חדרי חולים ביחידות צה"ל (לפחות הגדולות שבינהן). הצבא לא התנער מאחריותו ולא שיחרר סתם את החיילים החולים הביתה. מי שבאמת חולה יישאר ביחידה כמה ימים תחת השגחת המרפאה הצבאית. מי שמאובחן כחולה קשה יותר ילך לטיפול בבית חולים צבאי- פיקודי. כך תצמח תורת רפואה צבאית כמקצוע ייחודי, יהיה מעקב אפידמיולוגי כמו שצריך, ובטוח שיפחתו אלפי ימי ג' מיותרים....

אנונימי/ת
29.08.2018, 23:37

רבותיי...כמו כל דבר אצלנו...GMG...

אנונימי/ת
30.08.2018, 01:59

ברור שרופא אזרחי לא מבין בכשירות של חייל לתפקידו ולכן לא יוכל לתת לו את השרות הרפואי המתאים.
איך רופא אזרחי יסרב לאמא המטופלת אצלו שנים, מגיעה לביקור עם בנה החייל ומבקשת ימי חופשה לבנה?
איך יקבעו התורים אל הרופא? במידה והרופא יתוגמל כמו עבור כל מטופל אחר החייל ימתין בתור, למשל לאורטופד מספר חודשים. אם הרופא יתוגמל יותר מחולה רגיל הרי יקבל את החיילים לפני המטופלים הרגילים.
המטרה ברורה: העברת כספים ממשרד הביטחון למשרד הבריאות. מעניין איזה עיסקה פוליטית רקחו שר הביטחון והרב ליצמן על חשבון בריאות החיילים כשהגורמים המקצועיים התנגדו?

אנונימי/ת
30.08.2018, 12:03

בעד המהלך. לחיילים מגיעים הרופאים הטובים ביותר. שכל חייל יבחר לעצמו.

אנונימי/ת
30.08.2018, 14:34

ליצמן שמבין הן בצבא והן ברפואה הוא זה שמחליט. בלי להתייחס לדעתם של אנשי המקצוע - הזוי לחלוטין, וליברמן שמבין גם ברפואה וגם בביטחון - גם הוא אינו מקבל חוות דעתם של המומחים. מציע להם לקרוא שוב את תוצאות הפיילוטים הקודמים. נסיון שנכשל . מה הם לא שמעו על המחסור ברופאי רפואה ראשונית בקהילה??

אנונימי/ת
31.08.2018, 09:19

מהלך יומרני ללא בקרה. נסיונות קודמים נבחנו מבחינה שלישותית בעיקר עקב אובדן ימי עבודה של המוני חיילים אבל לא מבחינה רפואית נטו.

אנונימי/ת
31.08.2018, 09:44

תגובת חיל הרפואה לא עוסקת במהות הרפואית של המהלך אלא בהשלכות על מצבת החיילים בצבא. לא מובן.

אנונימי/ת
31.08.2018, 12:11

מהלך מצוין בתאוריה מועד לכשלון בפרטיקה.
בגדודים ימשיכו להיות רופאים. מה עם הבסיסים המרוחקים? בסיסי הכשרות ? בסיסי חיל האויר? וכו. מהר מאוד נחזור למיקור חוץ של אנשי הקבע והבסיסים העורפיים - ובפיילוט הזה כבר היינו ונכשלנו...

אנונימי/ת
31.08.2018, 12:11

מהלך מצוין בתאוריה מועד לכשלון בפרטיקה.
בגדודים ימשיכו להיות רופאים. מה עם הבסיסים המרוחקים? בסיסי הכשרות ? בסיסי חיל האויר? וכו. מהר מאוד נחזור למיקור חוץ של אנשי הקבע והבסיסים העורפיים - ובפיילוט הזה כבר היינו ונכשלנו...

אנונימי/ת
31.08.2018, 18:12

לאחר היכרות עמוקה עם מערכת הבריאות בבתי חולים , במרפאות קופ"ח ובמרפאות צבאיות במילואים נראה לי כי ידום הרעיון הנ"ל יפגע בטיב הדירות הרפואי יקבלו הן.
האזרחיות האזרחים מבוטחי קופות החולים והן החיילות והחיילים שיופנו אליהן.העומס והלחץ יפגעו בכל הצדדים.בנוסף לכך. כדאי לשקול היטב שוב את ההמלצה הזאת.

אנונימי/ת
01.09.2018, 08:12

איך יתכן שעדיין לא הוזכרה במילה אחת איכות הטיפול בחיילים בין שלל הטעונים המערכתיים? הרופאים הצבאיים שמהווים את ליבת החייל הם עתודאים לפני התמחות שיתרונם היחסי הוא ברפואת שדה ורפואת חרום בלבד. הם אינם רופאי משפחה ולפעמים אפילו לא עשו אלקטיבים במהלך הסטאג׳ בתחומים שקריטיים לחיילים כמו פסיכיאטריה, עור, אורטופדיה וכמובן רפואת משפחה. חיל הרפואה צריך לברך על היוזמה הזו שתאפשר להתמקד ביעודו של החייל - מענה בחרום ורפואת יחידות השדה. כל הטיעונים על צונמי של גימלים הצפוי עם המעבר לרופאי משפחה בכלל לא צריכים לעניין את חר״פ. אחרי כמעט עשור כרופא צבאי אני כמובן גם לקיתי ב״תסמונת שטוקהולם״ ותחושת אשם בכל פעם שנתתי גימל או פטור לחייל שלוותה בויכוחים אפולוגטיים מול שלישות ומפקדים.
ברוך שפטרנו! רופאים צבאיים צריכים לעסוק ברפואה צבאית, בברה״צ, בבריאות הנפש של הלוחמים ולא בקרבות המיותרים מול חיילי עורף חסרי מוטיבציה.

אנונימי/ת
01.09.2018, 08:18

מרפאות המומחים הצבאיות מעסיקות את חר״פ באופן לא פרופורציונלי בכלל. אלו מפלצות לוגיסטיות שמנוהלות על ידי ארגון שזו לא ליבת התמחותו. קופות החולים הן הכתובת הטבעית למרפ״אות למיניהן.

אנונימי/ת
01.09.2018, 09:15

מדובר בהחלטה אומללה. זו תהיה בכיה לדורות. אני מסכים עם הקולגים שלי שביישום
פרויקט זה ייפגעו גם האזרחים וגם החיילים אך מה אכפת לליצמן, העיקר שליברמן יעביר לו את הממון

אנונימי/ת
03.09.2018, 12:02

תיק רפואי של אזרח נמצא בקופת חולים לפני ואחרי השרות הצבאי ושם לדעתי הוא צריך להשאר ולכן בקופה צריך לעשות את כל פעולות אבחון וטיפול ממושך. אני חושב שהצבא צריך לעסוק רק ברפואה דחופה את ולכן רק הוא נותן טיפול מיידי וג,

אנונימי/ת
01.09.2018, 22:48

תוכנית שגויה ומזיקה שיש לבטלה מיד !