חדשות

מקרה שלישי של ישראלי שנדבק בקדחת מערב הנילוס ונפטר

עד כה אובחנו בישראל בוודאות 74 מקרי קדחת מערב הנילוס, מתוכם 14 מקרים עם תסמינים קשים. באירופה נרשם מספר שיא של חולים במחלה

יתוש. מעביר את נגיף קדחת מערב הנילוס

מקרה שלישי של מוות בעקבות הידבקות בקדחת מערב הנילוס. גבר בן 61, עם סרטן גרורתי קשה כמחלת רקע, שנדבק במחולל המחלה, נפטר עקב סיבוכים בבית החולים בילינסון. שני מקרי המוות הקודמים היו בקרב קשישים בני 71 ו-81.

בהודעה משותפת למשרדי הבריאות והגנת הסביבה שהופצה אמש נמסר כי עד כה אובחנו בישראל בוודאות 74 מקרי קדחת מערב הנילוס, מתוכם 14 מקרים עם תסמינים קשים.

בהודעה נמסר כי גם באירופה מדווחים בימים האחרונים מקרים רבים של קדחת מערב הנילוס: באיטליה עלה מספרם ל-183 וביוון - 106 מקרים. בסך הכל עד כה נרשם מספר שיא של חולי באירופה בלבד – יותר מ-41 אלף וכמה עשרות נפטרו. מומחי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות קושרים זאת לשינויי אקלים ולתנאי מזג אוויר קיצוני ששררו בימים האחרונים באירופה.

עוד נמסר כי בעקבות ההתראות שהוציא המשרד להגנת הסביבה לרשויות המקומיות בכל הארץ בדבר העלייה במספר החולים, הידק המשרד את הפיקוח על הטיפול בבעיית היתושים ברשויות. ההנחיות לרשויות כוללות ניטור הסביבה ועל פי הממצאים, טיפול במקומות שבהם קיימת דגירת יתושים והדברה.

בישראל מופעל מערך בין-משרדי לאיתור נגיף קדחת מערב הנילוס על ידי ניטור הנגיף ביתושים: איסוף דגימות יתושים בשדה נעשה על ידי המשרד להגנת הסביבה, וזיהוי היתושים ובדיקות נוספות נעשים במעבדות משרד הבריאות.

בין הרשויות שבהן נמצאו יתושים נגועים בשבועות האחרונים: המועצות האזוריות עמק המעיינות, גזר, מגילות, מטה יהודה, מנשה, מגידו, אלונה, גוש עציון, הגלבוע וכן ביישובים מזכרת בתיה, קיסריה, פרדס חנה-כרכור ועוד.

קדחת מערב הנילוס נגרמת על ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות ומועבר לאדם בעקיצת יתושים. לרוב מתפתחת מחלה קלה המתבטאת בחום ובכאבי ראש ושרירים. במקצת מהחולים המחלה עלולה להסתבך. לא קיים חיסון לבני אדם. לכן, רק מניעת מפגעי יתושים היא הדרך העיקרית לשבור את מעגל העברת המחלה לאדם.

"הימצאות הנגיף בפריסה גיאוגרפית כה רחבה מצביעה על סבירות גבוהה לנוכחותו באזורים נוספים בארץ, מעבר לאלה שנדגמו. הציבור נקרא לדווח לרשות המקומית על כל מפגע יתושים", נמסר בהודעה.

באזורים שבהם נתגלה הנגיף בדגימות מתקיים עתה פיקוח מוגבר בשיתוף רשות הטבע והגנים במאמץ להפחתה, ככל האפשר, בסיכויים להעברת הנגיף לאדם ושמירה על בריאות הציבור.

הציבור נקרא למנוע התפתחות יתושים על ידי טיפול בכל מקור מים עומדים בשטחים פתוחים, בבית ובסביבתו, לצד מהלכי התגונות מומלצים מפני עקיצות יתושים: התקנת רשתות בחלונות ומריחת תכשירים דוחי יתושים.

יש לציין כי אירועי האקלים הקיצוניים מגבירים את קצב ריבוי היתושים והתחלואה המוגברת, והתפרצות המחלה בעצימות גבוהה מהרגיל השנה קשורה גם לשינויי אקלים ולתנאי מזג אוויר קיצוני.

עוד נמסר כי השינויים הסביבתיים והאקולוגיים המתרחשים כתוצאה משינויי אקלים עלולים להביא לעלייה בשכיחותן של תופעות טבע קיצוניות – בצורות ושטפונות – המשפיעות לרעה על האוכלוסיות על ידי התפרצויות של מחלות, זיהום מים, פגיעה בתשתית.

אירועי אקלים קיצוניים עלולים להגביר בקצב ריבוי המזיקים השונים וביניהם יתושים וחרקים אחרים המשמשים להעברת מגוון מחלות, וכן לשנות בדפוסי התפוצה שלהם. עם המחלות המושפעות משינויי אקלים נמנות: קדחת מערב הנילוס, מלריה, לישמניאזיס (שושנת יריחו), קדחת דנגי ואחרות.

נושאים קשורים:  התפרצות קדחת מערב הנילוס,  קדחת מערב הנילוס,  יתושים,  שינויי אקלים,  חדשות
תגובות