חדשות

תוסף המזון אומגה 3 לא מונע אירועים קרדיווסקולריים בחולי סוכרת 2

ממצאי המחקר האחרון מחזקים תוצאות מחקרים קודמים השוללים את יעילות התוסף במניעת מחלות קרדיווסקולריות והחוקרים מבקשים לשקול מחדש ההמלצות וההנחיות לנטילתו

אומגה 3. אילוסטרציה

תוסף המזון אומגה 3 נכשל במניעת אירועים קרדיווסקולריים. כך נמצא במחקר נוסף שהפעם נערך בשיטת הסמיות-הכפולה המבוקרת וגם תוך שימוש בתרופות דמה (פלצבו). משתתפיו היו חולי סוכרת סוג 2. ממצאי המחקר הוצגו בתחילת השבוע בכנס השנתי של החברה האירופית לקרדיולוגיה ESC שהתקיים במינכן. במקביל פורסם על כך דו"ח ב-NEJM.

15,840 חולי סוכרת סוג 2 שהיו במעקב במשך 7.4 שנים (תקופה חציונית) ונבחרו באופן אקראי, קיבלו מדי יום כמוסות של 1 גרם אומגה 3. בעת שנרשמו למחקר לא היו אצלם עדויות לטרשת עורקים.

במחקר התברר שהיו אצלם אותם שיעורים של התקפי לב לא פטאליים או שבץ מוח או התקפי איסכמיה חולפים או אפילו מוות קרדיווסקולרי כמו אצל עמיתיהם שקיבלו כתרופת דמה שמן זית (8.9% לעומת 9.2%). כך מסרה אחת מעורכות המחקר ד"ר לואיס בראון מאוניברסיטת אוקספורד הבריטית.

כמו כן בהתחשב ברה-וסקולריזציה עורקית בנוסף לאירועים וסקולריים חמורים, לא נראו הבדלים בין שתי הקבוצות שהשתתפו במחקר: 11.4% לעומת 11.5%. כמו כן לא נמצאו הבדלים בגורמי המוות (9.7% לעומת 10.2%). בשתי הקבוצות, זאת שחבריה קיבלו אומגה 3 והאחרת פלצבו היו שיעורים דומים של אירועים לא-פטאליים שליליים חמורים (השכיחים ביותר: במהלך פרוצדורות ניתוחיות).

ממצאים אלה הם למעשה רק תוספת למחקרים נוספים בספרות המקצועית שכבר הצביעו בעבר על כך שבצריכת אומגה 3 אין שום תרומה לבריאות הקרדיווסקולרית, וזאת חרף הנחיות שעדיין מתפרסמות מעת לעת שבהן נאמר כי תוספת המזון הזאת מפחיתה סיכון לאי ספיקת לב מוגדש, מחלת עורקים כליליים, שבץ איסכמי, מוות מאירוע לב פתאומי, הדגישו עורכי המחקר הנוכחי. "ממצאי מחקרנו", אמרה ד"ר באומן, ממחישים את הצורך בחשיבה מחדש לגבי ההמלצות וההנחיות הקיימות עתה".

בדיון שהתנהל על נושא המחקר במושב שהוקדש לכך בכנס ה-ESC, אמר ד"ר כריסטופר קנון מ-Brigham and Women's Hospital בבוסטון כי על הרופאים להשתמש בממצאי מחקר זה כדי "לדחוף את מטופליהם לעבר טיפולים תרופתיים שעובדים היטב כמניעה ראשונית. כיום יש חולים שעשויים לחשוב כי יש תועלת בנטילת כמוסות שמן דגים (אומגה 3) ואז לא ליטול סטטינים".

ד"ר וויליאם זוגבי (Zoghbi) מהמרכז למחלות לב וכלי דם בבית החולים המתודיסטי ביוסטון, שבעבר שימש נשיא הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה, אמר כי ייתכן שאומגה 3 איננו פועל על רקע העובדה ש-75% מהחולים נוטלים כיום בכל זאת סטטינים. "המחקר איננו שולל", אמר ל-Medpage Today, "את ההשפעה החיובית האפשרית שיש בצריכת דגים כחלק מהתזונה המומלצת, וזאת מסיבות בריאותיות אפשריות אחרות שבדגים".

עם זאת, יש רופאים שדבקים בעמדתם בהקשר לתועלת שבאומגה 3 והצביעו על כוונתם להמתין לראות את תוצאות המחקר שעדיין נמשך בשם VITAL, שבו נבחן ויטמין D יחד עם מינון גבוה של תוסף המזון אומגה 3 בהקשר למניעה ראשונית של סרטן ומחלה קרדיווסקולרית וכן של שני מחקרים נוספים בשם REDUCE-IT ו-STRENGTH. ד"ר פיטר טות' מהמרכז הרפואי סטרלינג באילינוי ממשיך להביע תקווה שלאומגה 3 ולשמן דגים יש תועלת. שני המחקרים האחרונים נראים בעיניו טובים יותר להערכת סיכונים ולהיפרטריגליצרידמיה מאחר שבהם ניתן למשתתפים מינון של 4 גרם אומגה 3.

נושאים קשורים:  אומגה 3,  חומצות שומן אומגה 3,  מניעת מחלות לב,  סוכרת סוג 2,  סטטינים,  חדשות,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות