קנאביס רפואי

שימוש בקנאביס רפואי לטיפול בכאבים הנובעים מדלקת מפרקים ניוונית

החוקרים סקרו את התפקיד של המערכת האנדוקנבינואידית המולדת ואת הקשר שלה לכאבים הנובעים מדלקת מפרקים ניוונית, תוך שימת דגש על הפוטנציאל הטיפולי של קנאביס ממקור צמחי או סינטטי

דלקת מפרקים (אילוסטרציה)

קנאביס משמש מזה שנים רבות לטיפול במגוון מצבים רפואיים, כולל במצבים של כאבים כרוניים. כאב הנובע מדלקת מפרקים ניוונית (OA- osteoarthritis) הוא אחד מהגורמים הנפוצים לכאב כיום ומטופלים רבים הסובלים מ-OA פונים לקבלת קנאביס רפואי לצורך הקלה על התסמינים.

בזמן שמרבית הדיווחים בנושא הם נקודתיים, ישנה עליה בעדויות המדעיות התומכות בהשפעה המשככת הפוטנציאלית של קנבינואידים לטיפול בכאב הנובע מ-OA. הכאב ב-OA מתבטא כשילוב בין דלקת, כאב נוסיספטיבי (נגרם מגירוי קולטנים תחושתיים של כאב) וכאב נוירופתי, כאשר כל אחד מסוגי הכאב דורש טיפול במשככי כאבים מסוימים. באמצעות מחקרים הצליחו להראות כי המערכת האנדוקנבינואידית המולדת בגוף (ECS - endocannabinoid system) מסוגלת להקל על כל סוגי הכאב שהוזכרו.

הסקירה הנוכחית מסכמת את מרכיבי ה-ECS ומפרטת את המחקרים העכשוויים ביותר בנושאים של קנבינואידים ממקור צמחי וקנבינואידים סינטטיים כטיפול בכאב הנובע מ-OA. עדויות פרה-קליניות עכשוויות שתמכו בתפקיד של ה-ECS בשליטה על הכאב ב-OA מתוארות גם כעדות קלינית ליעילות של קנבינואידים כטיפול בכאב הנובע מ-OA באוכלוסייה מגוונת.

מקור: 

O'Brien, M. et al. (2018) Current Opinion in Pharmacology 40.

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  כאבים כרוניים,  דלקת מפרקים ניוונית,  המערכת האנדוקנבינואידית,  טיפול בכאב,  מחקרים
תגובות